Hösilage - vaccinera?

D

DisarmoniaMundi

Vad har ni fått för rekommendationer från veterinärer/andra ang. att vaccinera hästarna mot botulism? (för det är väl det man vaccinerar mot?) Är sannolikheten stor att hästen drabbas om hösilaget ges ute i hagen?

Sv: Hösilage - vaccinera?

kanske inte kan svara på någon av frågorna men däremot kan jag säga att jag hittade en dö orm i en av hösilage balarna i vintras. Vi har bara kört hösilage i 2 år !

Risken för boutulism är liten. Vi har trots det valt att vaccinera och vi rekommenderar våra inackorderingar att göra det.

Om det är lerigt där hästarna fodras i hagen - gör i ordning en matplats. Tex grusa upp där du ska fodra om du inte kan ha en foderhäck.

Jag har fodrat mina hästar med hösilage i ca 7-8 år,innan dess med vanligt "vått" ensilage sedan -92. Vi har hela tiden haft emellan 3-15 hästar och aldrig haft några problem. Vi är däremot mkt noga med att aldrig GE dåligt foder, varken hö eller ensilage...
det är oxå viktigt vem(o hur) som har slagit det(så det inte är taget för nära rot, då ökar ju risken att få med jord mm)

Min häst är vaccinerad mot botulism, men ingen annan i stallet är det, snart ska dom i stort sett bara gå på hösligage, så sannorlikheter att få sjukdomen är liten.

Om jag endast haft en-två hästar så kanske jag hade funderat över vaccination :confused: ...men bara kanske...

Jag tror fortfarande att det viktigaste är att vara noga och kolla fodret...

Problem blir det ju om man väljer att ställa ut en bal i hagen för "fri tillgång" - hur kollar man då så att det inte ligger ngt oönskat mitt i den??? :confused: :crazy:

Vi har vaccinerat våra. Vår vveterinär rekommenderade att vi skulle göra det.. För det första är det för att det ibland händer att småtjejerna på gården ger hästarna och de glömmer bort att kolla! Sen så VET man inte vad som ligger längre in i balen, vi har rätt stora "rullade" balar då fåren fodras med samma.. Vem vet om det lligger en död orm/råtta eller nåt i "nästa varv" som vi inte upptäcker.

självklart skulle jag säga.
min var inte vaccinerad när jag köpte henne, men jag ska ta 3:e sprutan nu snart...

Tycker att det är en av många saker man bör göra...

Man tvättar ju sår, man har transportskydd... det är ju förebyggande!
Tror att du ångrar dig om du "snålade" in på att vaccinera, å så händer det.... do it!!!! :bump:

Nu vågar inte jag använda hösilage. Hade tänkt börja med det, men nää skippar det nog nu.

När jag frågade SLU ang detta sa hon att det finns alltid en risk men att det är nästan lika "stor" om man fodrar med hö på marken.

Det är mindre än 1 häst/år som drabbas men det finns ingen statestik över orsakerna till botulism.

Min har haft fritillgång på hösilage i hagen utan att vara vaccinerad. Vi fixade till kring utfodringsplatsen och kollade till hösilaget varje dag minst 2ggr för det täcktes över på kvällen och togbort plast på morgonen och så var man där och röjdeupp lite då och då.

Helt klart ska man försöka att förebygga botulism men man kan förebygga på mer än 1 sätt. Att vara noga och göra iordning utfodringsplatsen samt ha koll på fodret är ju också ett sätt att förebygga detta struntar ofta dom som vaccinerar i att göra pga att hästen är vaccinerad.

Senast ändrad av en moderator:

Då får du nog hålla hästen inomhus också eftersom bakterien finns i jord också ;)...Inte bara i ensilage.

Säg inte så, nu tror jag ju att han ska ligga död i hagen :p

Problemet med boutulism är att det blir väldigt dramatiskt om hästarna insjuknar. Ofta flera hästar i samma stall...

Men i det stora hela är det många, många flera hästar som tagits bort pga luftrörsproblem pga dammigt o dåligt hö.

Fast jag har valt att vaccinera våra. Kostar ca 600 kr/år för 5 hästar. Sprutar dom själv.

Jag har aldrig vaccinerat mina och ingen av inackorderingarna jag har haft heller. Kört på hösilage sedan... *räknar* -98 tror jag. Finns ju olika sorters botulism så hästen kan ju lika gärna insjukna när den äter hö, eller fått i sig bakterien vid kontakt med jord osv osv...

I Sverige finns 3 typer , 8 i hela världen. Hos oss finns B, C och E. Och det är bara B som påvisats hos häst.

Cecilia Müller, SLU:
" Vad säger du om botulism och vaccination?
- Det är ett avgörande som varje hästägare måste ta. Det går inte att ge någon generell rekommendation, tycker Cecilia.
- Botulism är en förgiftning som är obotlig. Man kan inte rädda en häst som fått det. Det som hästen förgiftas av är ett bakteriegift, det giftet produceras av en bakterie som heter Clostridium botulinum. Bakteriens sporer finns i jorden och jord kan ju lätt komma med i ensilaget. När bakterien kommer med i ensilaget kan den börja tillväxa och producera giftet botulin. Att det är syrefritt är en förutsättning för att bakterien ska leva. Men det är också så att botulism är en väldigt ovanlig sjukdom. Den här bakterien begränsas också av höga torrsubstanshalter. På grund av detta vill många hästägare ha ett hösilage med så hög torrsubstans som möjligt. Det finns dock begräsningar även "uppåt" - ett hösilage med mycket höga torrsubstanshalter är mer utsatt för mögeltillväxt, framför allt på våren när utetemperaturen börjar pendla ganska ordentligt mellan natt och dag. En torrsubstanshalt mellan 50-65 % är därför det optimala. "

Knapplån...

Vet någon vad det kostar att vaccinera mot det? Jag har en häst som äter ensilage och jag borde vaccinera henne.

beror på hur mkt veterinären tar för å komma ut å vaccinera :D

250-400?

jag betalade 250/spruta.

Jag har betalt allt mellan 2-800:-

200:- tar min "vanliga" vet.
870:- distriktarna. Det är ju deras stationsavgifter, inställelseavgifter och resekostnader som gör att det dundrar på :crazy: (och dom har sin station 3 km från vårt stall....)
300:- tog dom på klinik.

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Hello
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 937
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud