Hösilage till marsvin

lizan

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som fodrat sina marsvin med hösilage?

Hittade några trådar om kaniner, och det verkar ju fungera utmärkt, men hur är det med marsvin?

Mina små är ruskigt kräsna med sitt hö så det är en ständig kamp om att hitta något det gillar. Mina "säkra" kort duger inte ens de alltid... En kompis har erbjudit sig att jag får ta av hennes hösilage, som har en TShalt på över 80 så det är ju som hö. Det enda jag funderar på är om själva ensileringen kan vara ett problem för dem?

Sv: Hösilage till marsvin

Vi har en kanin och vi ger INTE ensilage
till den utan hö.
Har hört att det inte ska vara nyttigt
med ensilage till kanin.

Fast vad folk ger till sina kaniner är jag inte så intresserad av! ;)

Jag vet många som gett hösilage till kanin utan några som helst problem, jag vill veta om någon ger det till sina marsvin!

Är det verkligen ingen som gett sina grisar hösilage?

Jag ger hösilage till mina fem marsvin, och de älskar det ! Och jag kan inte se att de skulle må dåligt av det. Det är ju faktiskt ingen större skillnad mot hö. Givetvis så får man se till att det inte är mögligt, men det får man ju ha koll på när det gäller hö också.
Däremot så är det ju lite mer näring i, så man bör ju kolla så att djuren inte blir för feta. Jag ger väldigt lite kraftfoder istället.

*kl*
Vad jag har hört så skall marsvin inte äta hösilage, varför exakt kan jag dock inte svara på men jag frågar vidare på ett marsvinsforum så får vi se vad jag får för svar ;). Hösilage är ju inte riktigt som hö och jag kan tänka mig att marsvin som är känsliga i magen har svårt med det...men som sagt jag återkommer.

kl

Det här hittade jag på Marsvinssidan.se

Man kan inte ge sina marsvin hösilage på grund av den syrlighet som det har, men också på grund av farliga bakterier som ibland kan finnas i hösilage (hästar t.ex. vaccineras för att kunna äta av det).

Vad gäller botulinumtoxinet så är ju inte hästar direkt vaccinerade just för att de ska klara av att äta hösilaget utan för att undvika botulism och har jag förstått det rätt så skyddar inte bot.vac mot alla de olika typerna av botulism, typ B är det som uppvisats på häst i Sverige och även det många väljer att vaccinera mot.
Med tanke på hur få fall av botulism som faktiskt registrerats så tvivlar jag på att marsvinen skulle vara mer utsatta för botulinumtoxin än hästar, så speciellt rädd för att marsvinen skulle få botulism så länge man utfodrar med fräscht hösilage tror jag knappast man behöver vara.

Däremot så får jag känslan av att man ska vara försiktig med hösilaget, då får det nog vara ordentligt hög Ts-halt (kanske tom högre än 70%, till hästar ligger det mellan 50-65%) på det så mjölksyrajäsningen inte är speciellet stor. Och så att man fortfarande kan ge fri tillgång på det.

Marsvinen behöver ju inte ha något "kraftfoder" alls, utan ordentligt med nyttiga grönsaker varje dag och fri tillgång till hö är absolut det optimala.

Anledningen till att man väljer att ufodra hästar med hösilage är ofta att man behöver stora partier foder med samma näringsinnehåll. Finns möjligheten väljer jag fint hö framför hösilage alla gånger.

En annan aspekt i det hela är marsvinets tänder. Slits de lika mycket av hösilaget som av höet?

Senast ändrad:

*svar till ni 3 som svarat sist*

Mina får ju inget kraftfoder alls förutom i undantagsfall... De brukade få fri tillgång men åt inte särskilt mycket av det ändå faktiskt, de gillar hö bäst! :D

Hösilaget jag kan få tillgång till har ju väldigt hög TShalt, över 80% så det är ju i princip hö, förutom själva ensileringen då...

Sen så tycker jag att det ofta finns så många myter om så mycket... Någon har någon gång hört något kanske och då blir det en sanning! Svårt o veta vad man måste tro på och vad man inte behöver tro på! :p

Vad är det för TS på ditt hösilage?

Har precis införskaffat ett par marsvinsungar, och det känns fånigt att köpa hö från affären, när man har mass mumsigt hösilage i stallet! Men klart, är det farligt för dem får det ju bli hö...

Hösilage med högre TS än 80 blir det ingen mjölksyraprocess ens har jag för mig.

Jag har inte vågat ge hösilage till våra marsvin, även om jag inte tagit reda på fakta egentligen. Men stundom hittar man ju faktiskt mögelkakor i balarna och det är mest det som gör mig orolig. Jag inbillar mig att marsvinen är mycket känsligare än kaninerna (stallkaninerna äter hösilage utan problem) men det kanske mest är trams från min sida ;) Jag tar mig det lilla omaket att hämta hö hos ett annat stall åt mina smågrisar.

Problemet för mig är att mitt omak är jättestort! Det enda de OFTAST tycker är såpass gott att det inte blir jäääätttemycket spill av hö de ratar ligger några mil ifrån mitt helgboende och kostar 49:- för en påse som räcker i ca en vecka. Det blir ofta skitstressigt att hinna dit dessutom eftersom jag bara har helgen på mig då jag har massa annat att göra och de bara har öppet vissa tider.

Sen finns det ett ställe några mil ifrån (tar en halvtimme att köra) mitt veckoboende som har hö som de ibland äter ok av, ibland ratar nästan allt av, som är lite billigare men blir ungefär samma pris eftersom de ratar så mycket av det....

Så det skulle vara rätt mycket omak jag blev av med om jag kunde ge dem hösilaget! :p

Annars känns det som att det är så mycket trams runt marsvin, när man läser om marsvin kan man nästan få känslan av att de dör bara man tittar på dem lite fel, och fullt så känsliga är de ju faktiskt inte! :p

Men testa hösilget ett tag. De bör (?) ju bli dåliga i magen om det inte är bra för de och då får du byta.
Det är ju bättre att de äter hösilage än att de inte äter någon form av gräs alls.

Ber om ursäkt att mitt svar gäller kaniner,men jag tror att det kan gälla de flesta smådjursgnagare.
En av mina kunder hade förut en kanin som knappt fick hö alls.
Jag kollade i Zoo-butiken,som är stor och var person har sitt område och de är kunniga på smådjur,om jag skulle kunna ta hösilage ämnat för mina hästar och ta med till kaninen.Hade för mej att det inte var bra,så jag ville dubbelkolla.
"Nej,för tusan-gör inte det!"sa de "Det kan jäsa i magen på kaninen!".
Så det hade jag inte vågat ge.Kanske om det är mkt,mkt torrt...
Just för att vissa individer tål det,eller tål ett visst ensilerat hö,innebär inte att alla kaniner/marsvin tål det.
Ensilerat hö är inte heller naturlig föda för dem.
Nånstans kan man säkert hitta hö i småbalar,som ju kommer att vara hur länge som helst.
Har man svårt att hitta det i krokarna är det ju bara att sätta upp en lapp i affärerna man handlar i.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 839
Senast: geting
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 544
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 512
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA