Hösilage till fånghäst?

LaMaya

Trådstartare
Vet inte om detta ligger rätt eller om det redan finns trådar om det, men måste ändå fråga.

Fick idag reda på att stallet till nästa höst kommer byta ut sitt hö mot höslige. Saken är den att min ponny åt hösilage för 4 år sen i vårt förra stall, hennes bakleder svullnade upp och fick försämrad gång. Inget större men det märktes på henne att något inte var som det skulle bak. Jag gjorde då inget åt saken eftersom vi ganska snabbt flyttade och problemet försvann (fick igen äta hö).

Nu i somras drabbades samma ponny av fång i sin ena framhov (behandlades i samma veva för erlischias). Har börjat känna en oro när det gäller det här bytet. Svullnaden i lederna ska jag prata med veterinär om, kan tänka mig att det också beror på annat i foderstaten (får jätte lite havre, normalgiva musli och betfor). Men hur är det egentligen när det fäller fånghästar, är risken större att de utvecklas fång med hösilage än med hö? Finns nu 2 st i stallet som har visat "fångsymptom" och vill inte förvärra det. Ponnyn har aldrig tidigare visat symptom på fång (har ägt henne i 10 år och hon är 18 år gammal). Lederna är dåliga då hon 3 ggr haft erlischias. När det gäller botulismvaccination kan det vara "farligt" att vaccinera en häst som nyligen fått en erlischiasbehandling?

Någon med mer erfarenhet som vet hur jag på bästa sätt kan planera detta,
eller kan man släppa oron att hösilage gör det värre? Ska i kontakt med våran veterinär efter storhelgerna.

Sv: Hösilage till fånghäst?

Mitt ena sto fick fång förra våren, men enligt veterinären var det bara att fortsätta med hösilage och det har vi gjort, utan problem.
Att hon blev sjuk berodde troligen på övervikt i kombination med oförsiktigt foderbyte (bytte från storbals- till småbalshösilage).

Hur är det viktmässigt med hösilage, lättare att ha dem i hull eller jämnlikt med hö? Är just övergången mellan hösilagen och höt jag är orolig över, vikten kan hon får upp väldigt Foort! Nu är det iofs från bete till hösilage så det är kanske lättare byte.

Jag ger inte min fånghäst hösilage. Helt enkelt för att det finns för mkt osäkerhet kring det. Visssa som forskar på fång hävdar att det inte spelar någon roll, andra menar motsatsen.

Där jag står har vi ett hygieniskt bra hösilage, men trots det har ett par hästar blivit dåliga i magen av för mkt och genast bättre då de fått hö igen, alltså borde det förstärka en obalans i magen på något sätt. Dessutom är ju varje bal som ett mini foderbyte och är hästen tillräckligt känslig då...

Mina, som är kallblod i 600-800-kilosklassen, är tämligen lättfödda.
Jag ger hösilage, morötter, en liten skvätt betfor (ca 2 dl torrt mått) samt 1/2 dl linfröolja. De får relativt mycket hösilage (när det är kallt kan det bli uppemot 20 kg per häst och dag) men de blir inte för tjocka.

Dock kan jag inte svara på hur de skulle varit om jag fodrat med hö - jag har gett hösilage de senaste fem åren.

Angående foderbyten: jag brukar ge bakjäst när det är foderbyte, ett halvt paket per häst och dag under en vecka.

Vi ger inte heller våra fånghästar hösilage av samma anledning som du. Min fångis tidigare ägare lär ha försökt ge honom hösilage och hans mage tålde inte det. Å andra sidan tål han inte kraftigt hö heller. Det hela är en ständig balanseringsakt som är ganska jobbig. Den andra fånghästen i stallet blir så gott som alltid sjuk på hösten och nästan alltid vid alla höbyten. Extremt känslig, stackaren. Tror inte att hennes matte ens en sekund skulle fundera på hösilage.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 426
Senast: Zetly
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästvård ❌ De är en människa i mitt stall som har en nordsvensk som är !!!27!!! År. Veterinären har rekommenderat att ta bort hästen INNAN...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 026
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar