Hösilage till Ardenner!

Italloyd

Trådstartare
Hej!

Har för ett tag sedan köpt min första Ardenner ( och stormtrivs med rasen), jag har haft travare innan.
Det här var verkligen helt annorlunda.

Nu tänkte jag kolla med er här på forumet.
Jag tänkte ha henne på hösilage nu under vintern, och så kommer dom ha fri hötilgång i hagen.
Nu går hon på sommarbete och fodras bara när vi ridit.

Så hur mycket hösilage tror ni hon kan behöva, Jag gjorde ett foderstatprov och det sa ca 15 kg hösilage/dygn, låter det rimligt eller är det för lite.

Hon är 5 år och växer så det knakar, och eftersom hon kommer ha fri hötillgång i hagen kanske det blir bra 15 kr/ dygn.
Tycker ni jag ska ge henne havre också?
Mineraler har jag tänkt ge henne, men hur mycket ger ni era kallblod/Ardennrar?

Tack för svar!
// En ny inom Kallblodsraser och Ardenner

Sv: Hösilage till Ardenner!

Kan inte hjälpa dig med hur mycket du ska ge till din häst men tänkte bara tipsa dig om att fråga förra ägaren eller uppfödaren vilken foderstat hon stod på när de hade hästen. Du kanske inte kan eller vill fodra exakt lika som dem men det kan ändå ge en hint om vad och hur mycket :)

Tack för svaret!
Men tyvärr så stod hon hos en häst handlare innan och jag räddade nästan livet på henne, hon mådde verkligen inte bra där hon stod och där fodrades hon knappt, och nu senast på sommarbete.

uppfödaren står i passet men hittar inget nr och dom nr jag hittar finns ingen abonent så jag få söka här ist.

Tack iaf.

Jo så här, på vinterhalvåret när dom står inne på nätterna.
Så tänkte jag ge henne 15kg hösilage, alltså några kg på morgonen och några på natten, sen när dom går ut i hagen så har dom fri hötillgång.

Men det jag undrar då är 15kg/dygn för lite, trotts att dom har fri hörtillgång i hagen på dagarna.

Nej, jag tycker tvärtom att det verkar mycket grovfoder. Beroende på hur länge de står inne på natten givetvis. Om hästen äter 20 kg ute (inte helt omöjligt) blir det 35 kg grovfoder/dygn.

Det är svårt att svara på!! Är det bra smrp/MJ-kvot? Jag hoppas silaget är analyserat så kan man se vad som behövs/inte utöver.
Ofta behövs inget kraftfoder, jag har inte gett kraftfoder på 10 år. Mina får fritt med hösilage vintertid, jag ger bara någon dl betfor med mineral o morot samt linfröolja utöver det. Jag har islandshästar som får lite lucernpellets höst/vintertid för att hålla hullet (de hör inte till de som andas mat ;-) )

Är det väldigt kallt ute äter hästarna mycket mat för att hålla värmen, nu är det kanske lite svårt jämföra med ren lösdrift med vanlig utehållning.... Men de kan äta upp till 15 kg/häst - kanske mer??? per dygn. Vet att markägaren har kollat upp detta men om jag minns rätt så är snittet ca 10 kg/häst med fri tillgång/dygn för en islandshäst. Med bra kvot blir de inte feta och magrar inte heller (förutom mina med sin lucernpellets ;-) )

Roligt att du tagit ardenner till ditt hjärta!! Det har gått några hästar i hagarna bredvid i några år och jag brukar hälsa på dem. De hästarna är åtminstone omtyckta även om jag kan tycka skötseln kunde vara något bättre men de far inte illa.

Först måste man veta TS-halten på ensilaget för ens kunna fundera i kilon.
Men jag har mina hästar på liknade vis med fri tillgång ute i hagen och stall på natten. Jag har valt att ha fri tillgång även på natten vilket innebär att alla får så mycket så att det finns lite kvar när det är dags för nästa utsläpp. Hur mycket det är varierar väldigt från ca tre kilo till femton. Så jag tror att det bästa är att prova sig fram och se hur mycket hon behöver.
Extra kraftfoder beror ju också helt på värden i grovfodret och individen. Men jag kan säga, med 16 hästar att vinterfodra, att det är väldigt få som verkligen behöver kraftfoder om de har fri tillgång till ett bra grovdoder.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar