Hösilage rundbalat eller 4kantigt? Pros and cons, gärna synpunkter från sakkunniga

Sv: Hösilage rundbalat eller 4kantigt? Pros and cons, gärna synpunkter från sakkunnig

Lånar tråden lite. Ni som använt er av rundbal och av fyrkantiga hur mycket skiljer sig priset/kg mellan alternativen som finns?

Sv: Hösilage rundbalat eller 4kantigt? Pros and cons, gärna synpunkter från sakkunnig

360 kg fyrkantbal = ungefär 1.40-1.70 kr /kg exkl moms
200 kg rundbal = 1.50 kr/kg inkl moms
500 kg rundbal = 1 kr / kg inkl moms

300 kg rundbal 1,25 kr inkl moms
300 kg fyrkant 2 kr inkl moms

samma typ av hösilage, båda exkl.analys

Själv föredrar jag rundbal som jag har liggande i gången, det behövs då inga maskiner för att rulla in den i gången då man är två personer. För mig kräver fyrkanterna maskiner jag inte äger själv, så de går bort.

Just nu har vi både 4-kantsbal och rundbal i stallet. Rundbalarna kommer vi att slänga ut i hagarna då det blir kallare, och 4-kantsbalarna kommer vi att fodra av inne i stallet. Tycker att 4-kanterna är lättare att ha att göras med då man ska ta loss hö från dem, medan rundbalarna är jobbigare och det blir mer spill av dem. Däremot är det lättare att flytta en rundbal för hand än en 4-kantsbal om man måste göra det någon gång.
Här köper jag rundbalar för ca 300kr/bal, väger ca 3-400kg. Har haft samma leverantör i flera år, så jag får lite rabatt ;)
4-kantsbalar fick jag tag på jättebilligt nu i höst (tackar gud för det!) betalar endast 180kr/bal och de väger ca 400kg. Kvaliten tillhör en av de bästa jag någonsin har haft :love: så jag är otroligt överlycklig att jag fick tag i dessa! :banana: :bump: Trodde inte det var sant då jag fick höra priset, utan var tvungen att fråga 2 gånger till innan jag trodde på det. Bonden trodde säkert att jag hade fel på hörseln eller något :rofl:

Senast ändrad:

KL.

Senaste åren har vi bett om 4 knivar i 4-kantsbalarna så gräset bara är ett par dec långt och kakorna delar sig till lite mindre kakor. Lätt att väga och att få ner i hönät. Hade rundbalar ett år och slet mig blodig. Kör in ett par veckor i foderförrådet på kortsidan i stallet och då hade jag begränsat med plats runt så 4-kanterna passar mig bättre. Ställer de på lastpall så jag kan flytta dom dit jag vill innan jag öppnar. Gör lika med halmbalarna.

Jag tycker båda har sina för och nackdelar framförallt om man som jag inte har tillgång till maskiner. Jag staplar upp lite vad jag tycker.

Ute.
Fyrkant fördelar:
Större yta för alla att äta ifrån.
Mindre spill.
Ihopknutna med snören som lätt går att skära bort.

Nackdelar:
Beroende av en bonde som kan hjälpa mig på mina tider att få ut en bal i hagen.

Rundbalar fördelar:
Kan i värsta fall med hjälp av familjen rulla ut i hagen.
Oftast lösare pressat så hästarna får lättare i sig mera vid t ex kalla dagar.

Nackdelar:
Har oftast nät runt sig som blir kvar och är en skaderisk.
Mera spill
Mindre yta att äta på och rund så att de lättare föser varandra runt runt.

Fyrkant inomhus:
Fördelar: När de väl står på plats så kräver de ingen extra yta.
Minimalt med spill.
Är stråna finhackade är det mkt lättarbetat.
Lätt att ta de stora skivorna/kakorna på en skottkärra.

Nackdelar: Tunga att rulla på plats och det krävs att man är 2-3 stycken för det.
Är stråna långhackade är det svårarbetat och håller hårt i sina skivor vilket gör det svårt att få mindre mängder ur kakan.
För stora skivor/kakor gör det svårt att lyfta upp på en skottkärra.

Rundbalar fördelar: Lätta att rulla in på plats.
Öppnade lätta att ta foder ur om man skapat plats runt hela så att man kan ta varv på varv.
Spelar ingen roll om strået är finhackat eller långstråigt.

Nackdelar: Kräver en aningens mera yta för att de ska vara lätta att ta foder ur.
Nätet runt om kan vara förrädiskt och man hittar fina trådar då och då när man tar ur balen.

Ja, en kort sammanfattning om vad jag tycker. Som det ser ut hos mig så använder jag fyrkantsbalarna. Prismässigt blir det i slutänden detsamma.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 432
Senast: Keb71
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama