Hösilage rundbalat eller 4kantigt? Pros and cons, gärna synpunkter från sakkunniga

Synvillan

Trådstartare
Vi i stallet diskuterar om vi ska använda rundbalat eller 4kantsbalat hösilage och nu vill jag höra vad ni har för synpunkter. Både för och emot båda varianterna. Tack!

Sv: Hösilage rundbalat eller 4kantigt? Pros and cons, gärna synpunkter från sakkunnig

4kantiga höselage balar är såå mycket enklare att ta ifrån, bara att skära upp en lucka och ta de kakor man behöver och stänga till igen, en hösilage bal måste stå fritt, allt kommer på marken plasten blåser lätt bort, binder man inte ett rep om så nystar den upp sig själv ibland osv.

4kants balar är lättare att stapla, man behöver inte flytta balen för att öppna den, den kollapsar inte lika lätt och har man bara balbanden kvar på så kan man binda ihop den igen för att lätt kunna flytta den.

Sv: Hösilage rundbalat eller 4kantigt? Pros and cons, gärna synpunkter från sakkunnig

Jag tycker oxå bätter om 4-kantsbalar. I alla fall de jag hade i vintras. Så himla smidigt att packa höpåsarna. Hade turen att kakorna var ganska lagom i vikt så det var bara att ta en kaka o lägga i påsen.

Bägge har sina för och nackdelar.
Rundbalar är det klart bästa (tycker jag) om man har fri tillgång ute och använder foderringar.
Fyrkantsbalar är klart enklast om ska dela upp fodret och inte ge fri tillgång.

Sedan beror det ju givetvis en del på hur stora balar det handlar om. För om det är väldigt tunga balar och man inte har traktor/lastmaskin så kan det vara lättare att flytta rundbalarna. Som ju går att rulla. Riktigt stora fyrkantsbalar flyttar man inte utan maskiner.

Fyrkanter kräver mer plats (pga hörnen) och dyrare maskiner så därför blir priset inte ens jämförbart.

Fyrkanter är ju lättare att ta av och transportera (jf ca 50 rundbalar mot 80 motsvarande storlek på bil + släp).

Rundbalar mkt bättre vid fri tillgång.

Sen är det stooor skillnad på rundbal och rundbal... beroende på gräskvalitet och vilken press man har (hur hårda de är). Vilket påverkar hållbarheten mycket.

kl, För fri tillgång håller jag med om att rundbalar är bättre, de är också billigare att tillverka, ju större bal ju billigare per kg ungefär :p.
att en rundbal är lättare att flytta än en 4kantsbal håller jag inte med om, det är lika skit tungt att försöka rulla en 400kg rundbal som står på änden, som att knuffa en 400kg 4kantsbal(tro mig jag har gjort båda :p).
men sen så är fördelen som sagt att man kan flytta en öppnad 4kants bal om man knyter ihop banden igen, det är mycket svårare med rundbalar :).

kl, För fri tillgång håller jag med om att rundbalar är bättre, de är också billigare att tillverka, ju större bal ju billigare per kg ungefär :p.

Det har inte med kilovikten att göra utan som jag skrev innan att fyrkanter kräver mera plast och dyrare maskiner.

men sen så är fördelen som sagt att man kan flytta en öppnad 4kants bal om man knyter ihop banden igen, det är mycket svårare med rundbalar :)

Då tycker jag tvärtom - om jag av ngn anledning måste flytta en öppnad rundbal så är det lätt att dra runt ett spännband och rulla den wherever. En fyrkant.... nja...

jag har tidigare kört med rundbalar i hagen (fri tillgång). O fyrkantsbalar inne. Jättesmidigt. Men det är jävligt dyrt. Betalar lika mkt för en 220-250 kg fyrkantsbal som jag gör för en 350-450 kg rundbal. Så det är nåt man måste överväga. Vet en som tyckte det vore smidigt att ha fyrkantsbalar o kollade på vad en sån press kostade, o det var över miljonen! Så jag förstår verkligen att priset är högre.

Jag ger inte fri tillgång utan mäter upp varje giva, så för mig är det mycket smidigare med fyrkantsbalar då de är lättare att ta av. Tycker även att det funkar bra rent förvaringsmässigt, tar mindre plats då det inte blir så mycket luft emellan som det blir med rundbalar.

Nu har jag inte så många hästar utan kör på mindre balar runt 150 kg så stora rundbalar hade inte varit ett alternativ för mig. Men hade jag haft fler hade jag nog övervägt rundbal ändå just pga priset.

Fyrkantsbalar är oftast dyrare. (man får mer för pengarna med rundbal).. Smidigare med fyrkantsbalar om man ska flytta de manuellt. Lättare tycker jag om man har få hästar i stallet.
Tycker det är bättre med rundbal om man har mycket hästar på gården. Vi brukar ställa en bal utanför hagarna och kasta in vid fodringar, till de som inte har fri tillgång.
Tar dock mindre plats med fyrkantsbal..

Finns både för och nack-delar :)

Hygieniskt då, anser ni inte att det är skillnad? En rundbal vet man ju tex inte förrän den är i princip slut, om den är dålig i mitten och då har kanske hästarna redan ätit upp det mesta. Eller öppnar ni, rullar upp, den för att kolla? Jag har hört att en rundbal ska förbrukas inom 3 dygn medan en 4kant håller längre. Vet ej om det är sant men kanske någon av er vet?

Tack för alla svar!

Det är ju så att om balen är riktigt dålig med hel plast d v s en sådan som ska kasseras helt så går det lika bra att hitta/missa det i en rund som en fyrkantig om man inte öppnar upp dom.
Är det en bal som blivit dålig på ett bergänsat område p g a att det gått hål i plasten så kan det vara lättare att hitta det i en rundbal. Har sett att många som använder fyrkantsbalar inte "klär av " hela balen utan bara öppnar i ena änden. Om man gör så är det nog lättare att missa möglet i en fyrkantsbal än en rund.

Sedan kan lägga in att skurna runbalar är nästan lika lätta som fyrkantsbalar att fodra med.

Sedan kan lägga in att skurna runbalar är nästan lika lätta som fyrkantsbalar att fodra med.

Näää... inte om man ska köra ut det med skottkärra! Fyrkantsskivorna lägger man ju bara på varann, man kan få med hur mycket som helst nästan ;).

Är det varmt ute måste båda förbrukas snabbt. Är det minusgrader och bra gräs, pressat med en bra press och tillräckligt mycket plast så kan den vara öppen i flera veckor - fyrkant eller rund. Så det är så mycket mer som påverkar än formen. Jag tror inte det är jättestor skillnad men har aldrig gjort ett riktigt test (dvs haft likvärdigt gräs i både rund- och fyrkantsbal som jag öppnat samma dag).

Vi (eller mina föräldrar numera) kör med fyrkant. Denna vintern hade vi 50-kilosbalar, jättesmidigt, flyttades med säckkärra och för en lat pappa som inte orkade väga varje gång var det enklare att bara räkna antal skivor varje häst skulle ha.

Eftersom nästan hela min leverans förra vintern av 360 kilos fyrkantbalar var mögelangripet så är jag inte så jätteförtjust i dem..

Dessutom trodde jag att det skulle bli enkelt att bara plocka en kaka, men det var ju skitsvårt om man skulle ha exakta givor. Blev mer jobb än att riva från en storbal..

Om det var liite mögel utspritt utmed en långsida på en fyrkantbal så var det ju bara att kassera allt, istället för att på en rundbal bara rulla av ett par lager.

Det höga priset. Svårigheterna att förflytta hela balar utan traktor.

Så nej, är inte övertygad om fyrkantbalarnas förträfflighet...

Fördel med storbalarna är det låga kilopriset, nackdelen att de är rätt svåra att hantera och att mina djur inte hinner äta upp en innan den blir dålig om det inte är vinter.
Men med förra årets ljumna vinter i åtanke så har jag i år har jag bokat upp 200-250 kilos rundbalar med silage, de lätta att rullla för hand. Går åt innan de blir dåliga.
Jag håller tummarna att det är ett bra val jag gjort.

Jag älskar fyrkantsbalar. Våra kakor är dessutom delade i två så de är superenkla att hanter. Våra staplas också på varandra så det är verkligen platsbesparande.

Nu har jag småbal (40 - 50 kg) men svarar ändå.

Fyrkant, vilken dag som helst! Inte märkt minsta skillnad hygieniskt (brukar snitta på 1-2 dåliga balar/år, ger då i runda slängar 9 - 10 ton/år, dvs 200 balar eller mer.)

Fyrkantsbal är lättare att separera, lättare att trava och lättare att väga upp. Jag packar ALLA givor i IKEApåse och exakt (vi talar på nivån 1.12 kg, 1.62 kg osv - en ikeapåse väger 0,12 kg *s*) uppvägt. Med fyrkantsbal har jag hyfsad 'våg i händerna', med rundbal har jag mycket svårare att pricka rätt och innebär med ta ur/lägga i i varje påse för vikten ska bli rätt.

Enda fördelen med rundbal är att de är lättare att flytta för lilla mig, jag kan med en hel del besvär 'välta omkring' 50 kg fyrkantsbal, men plättlätt rulla 50 kg rundbal. Nu har jag dock inget större behov av att flytta balar så det kvittar.

På sommaren så beroende på antal hästar hemma så fryser jag mitt silage i frysbox. Fyrkant öppnar man, tar stora 'block' med kakor och lägger i frysen. En rundbal är ett helvete att förpassa från inplastad -> frysen.

Näää... inte om man ska köra ut det med skottkärra! Fyrkantsskivorna lägger man ju bara på varann, man kan få med hur mycket som helst nästan ;).
Jag skrev ju "nästan" plus att jag som använder en fyrhjulad vagn istället för skottkärra får i mer av en skuren rundbal än av en fyrkantsbal. :grin:

Jag föredrar fyrkantsbalarna av skäl som redan framförts: enkelt att dela av "skivor", enkelt att stapla.
Jag har två och två på lastpall, flyttar med handtruck. Praktiskt eftersom jag har mitt foder inomhus. Loggolvet är av trä och håller inte för en modern traktor att köra in balarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Gammal användare men skriver under annat nick. Jag ska på möte i nästa vecka i min kommun för att diskutera att läggas in på...
Svar
13
· Visningar
2 432
Senast: Keb71
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama