Hösilage, öppnad bal håller hur länge?

Alindra2000

Trådstartare
Funderar lite på det här med hösilage. Har endast fodrat med hö till mina hästar hemma. Min häst som nu varit uppstallad i annat stall har under 2 år ätit hösilage (vaccinerad osv). Nu är hästen tillfälligt hemtagen (för 6 mån) och jag har då funderingar på att fortsätta med hösilaget eftersom hon mått bra på det och faktiskt ska fortsätta äta det igen om 6 mån. Men min kunskap om hösilage är rätt dålig, vad är ett bra värde på hösilage? och framför allt, går det ens att ha det om man bara har en häst som ska äta det? (Hur länge håller öppnad bal osv, jag förstår ju att jag måste ha tag i små balar) På förra stället hade hon så gott som fri tillgång men om man ska räkna lite på det så var det ca 13kg om dagen. Tanken är även nu att hon ska ha nästan fri tillgång (hon är inte direkt ngn som äter sig tjock)

Tips från er som använder hösilage? Funkar det med bara en häst eller kommer jag få kasta hälften.:confused:

Sv: Hösilage, öppnad bal håller hur länge?

Om det funkar med en häst eller om du får kasta hälften beror ju på hur stora balar du får tag i. Hos oss går det åt en 300kg bal om dagen (34 hästar), så det är inget vi har erfarenhet av. Men jag skulle inte ha en bal ligga öppen i mer än 3 dagar. Det tar ett tag innan du lär dig hur ett bra hösilage ska lukta. Så länge det inte luktar mögel så brukar vi ge det. Hittar man mögel i balen ska hela balen egentligen kasseras, men jag vet på många ställen där de bara plockar bort det och fortsätter ge av samma bal utan några biverkningar - men det är en stor risk!

Värderna kan skilja väldigt, väldigt mycket, därför tar man analys på hösilage lika som man gör på hö. :)

Jag trivs betydligt bättre med hösilage ändå, det sticks inte på samma sätt som hö gör och man går inte och är rödprickig om händerna i flera timmar efter att man packat det. Alla hästar jag träffat på har tyckt att hösilage har varit godare än hö. ;)

Samtidigt så tror jag inte att det är någon fara att hästen går över till hö nu ett halvår för att sedan gå tillbaka till att äta hösilage, se bara till att vänja in det lite succesivt :)

Om du väntar tills det blir minusgrader dygnet runt så klarar en storbal sig nästan upp till 2 veckor.Men lukta på ensilaget varje dag så lär du dig hur det ska lukta.

Hur mycket som går åt beror ju också på hösilagets TS-halt. Får du tag i 50 kg småbalar så går en sån åt på 3-4 dagar.
Annars finns ju Horse-Hage. De är ju lite dyrare förstås men de väger väl 25 kg tror jag.
Med större rundbalar på upp mot 300 kg lär du få kassera enorma mängder om du bara har en häst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Vi har hösilage (TS 58)på storbal. Våra hästar har fri tillgång på hösten/vintern och äter upp en bal på 6-7 dagar (men då har vi haft...
Svar
0
· Visningar
633
Senast: Corax
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 046
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation