Hösilage och fång..

Sv: Hösilage och fång..

Prata med din veterinär! Det kan vara olika från fall till fall.

Mitt sto, som fick fång första maj, äter hösilage.

Immer

Min fångis som fick sitt anfall mitt i vintern efter att ha blivit lite för tjock samt ätit fruset gräs skulle jag aldrig våga ge hösilage till igen. Det är möjligt att hon skulle tåla det, men jag skulle inte våga chansa.

När hon fick sitt utbrott blev hon ordinerad boxvila och inget kraftfoder. Däremot tyckte vet att hon kunde fortsätta äta silaget. Under dessa dagarna blev hon ännu sämre och det enda hon åt då var silage. Det fanns alltså inget annat som kunde fortsätta att trigga.

Klinikveterinären (som hon sedan hamnade hos) berättade att de länge misstänkt ökningen av fånganfallen med att fler och fler hästar äter silage (men har självklart inga vetenskapliga bevis för det utan rena spekulationer) och att de haft fler där det akuta förloppet inte gått att stävja förräns även silaget togs bort.

Så nej, min egen skulle jag inte ge silage till igen, men det är bara grundat utifrån vår egen erfarenhet. Jag tror inte att det rent generellt är olämpligt så länge det inte är så blött att det slår ut magen.

Jag ger inte hösilage pga av detta, hästen hade totalt rubbad tarmflora. Enligt veterinär så är detta inte helt ovanligt...tvärtom..en del tål det en del inte. Vanligt hö är det skonsammaste mot hästen, oavsett vilket är kvalitén a och o.

Hade du väldigt kraftigt hösilage? Hur många dagar hade du balarna öppna? Kom varje bal från samma fält.

Min häst fick fång när han åt bara hö....har tålt hösilage sedan.
Ska min häst undvika hö då kan man undra......

Vad är ett kraftigt hösilage? Hög smpr, energi eller kvot?
Undrar bara för att min "hö bonde" hade ett år så "kraftigt" hösilage att alla hästarna i det stallet som köpte det fick diarré.
De fick "spä ut" det med gräsfröhö o halm. Men anlays? Tror jag inte att de gjort!

Höga värden på både energi och protein som ger hästen mer än den förbrukar är ett kraftigt foder. Tänk vad som händer när vi äter för kraftig mat och mer än vi behöver. En onödigt stor påfrestning på systemet som kan leda till övervikt och diabetes. Hästen får fång.

Till vuxna ridhästar behövs inte mer än en kvot på 6. Det har gjorts tester på olika ridhästar i olika träning. Vid mycket stark träning ökar behovet av energi men kvoten behöver ändå inte vara mer än 6, alltså får man även öka på proteinet för att hålla balansen 6. Många hästar klarar en kvot högre eftersom bete tex är högre men om en häst har känslig ämnesomsättning är högre kvot en onödig påfrestning.
På en foderföreläsning så sas det att man bör välja ett grovfoder så nära kvot 6 som möjligt till fångkänsliga hästar.

Man får räkna ut behovet så noga som möjligt i energi och protein på sin häst och hamna så nära man kan totalt i foderstaten oavsett som det gäller grovfoder eller inte. Att många säger att det inte är så farligt när överskott kommer från grovfoder tror jag inte riktigt på. Överskott i foder är överskott oavsett. Viktigast tror jag är att inte hamna för högt i energi. Lite högre kvot är säkert inte så farligt men jag skulle inte vilja ge ett grovfoder med högre kvot än 6-7 till min fångkänsliga häst.

Nu utlöses ju inte fång av högt näringsvärde i grovfoder presis. Det har det även gjorts studier om. Fång uppkommer främst pga hastigt foderbyte, och det många inte förstår är ju att grovfoder från olika skördar/partier mm BLIR ett foderbyte när man väl fodrar med det. Det bästa är ju att sträva mot att köpa allt grovfoder från samma parti...

Man får räkna ut behovet så noga som möjligt i energi och protein på sin häst och hamna så nära man kan totalt i foderstaten oavsett som det gäller grovfoder eller inte. Att många säger att det inte är så farligt när överskott kommer från grovfoder tror jag inte riktigt på. Överskott i foder är överskott oavsett. Viktigast tror jag är att inte hamna för högt i energi. Lite högre kvot är säkert inte så farligt men jag skulle inte vilja ge ett grovfoder med högre kvot än 6-7 till min fångkänsliga häst.

Jag har förstått det som att det är ganska stpr skillnad på överskott från grovfoder jämfört med koncentrerade foder. Det är stor risk att ett överskott på koncentrat både när det gäller proteiner och stärkelse rinner över till grovtarmen och ställer till med problem för mikroorganismerna som ska vara där.

Om du inte vill ha ett överskott på energi ska du väl ha så hög kvot som möjligt. Ju mer energi desto lägre blir kvoten. Men det är kanske så du menar (tänker jag när jag läst det en gång till).

Senast ändrad:

Överskott av energi till just den hästen menar jag. ( låt kvoten hänga med ;-) )

Det är stärkelseformen i kraftfoder som ställer till det i grovtarmen som jag förstått.
Jag ser det som så själv att överskott av ex energi är överskott vare sig det kommer från det ena eller det andra.
Sedan är energin från havre sämre p g a vad stärkelsen ställer till med i tarmen.
Så funderar jag i alla fall.........:-)

Nu utlöses ju inte fång av högt näringsvärde i grovfoder presis. Det har det även gjorts studier om. Fång uppkommer främst pga hastigt foderbyte, och det många inte förstår är ju att grovfoder från olika skördar/partier mm BLIR ett foderbyte när man väl fodrar med det. Det bästa är ju att sträva mot att köpa allt grovfoder från samma parti...

Jodå, det kan det visst göra. Allt som kan störa ämnesomsättningen.
Hastigt foderbyte skulle inte jag säga är största orsaken till fång.
http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/07-158.pdf

Fråga vilken veterinär som helst så kan de intyga att hästar får fång av för kraftigt hö/hösilage också.

Min fång arab har i vinter ätit fri tillgång på hösilage med en kvot på drygt 9 o det har gått hur bra som helst

Det är stärkelseformen i kraftfoder som ställer till det i grovtarmen som jag förstått.
Jag ser det som så själv att överskott av ex energi är överskott vare sig det kommer från det ena eller det andra.
Sedan är energin från havre sämre p g a vad stärkelsen ställer till med i tarmen.
Så funderar jag i alla fall.........:-)

Det är både protein och stärkelseöverskott från kraftfoder som kan ställa till problem i grovtarmen. Det sätter fart på fel sorts bakterier så att de mikrofloran kommer i obalans.

Om man sedan ska räkna på energimängden så spelar det klart en mindre roll var överskottet kommer ifrån. Men om man pratar om fång som den här tråden handlar om så är det ju ganska väsentligt hur tarmen mår.

Fråga vilken veterinär som helst så kan de intyga att hästar får fång av för kraftigt hö/hösilage också.

nja, våra veterinärer anser inte att silage skulle varat skadligt/utlösa nya fånganfall enbart i sig själv (utan då om kvaliten är ojämn, kommer från olika skördar, alltså hastigt foderbyte.) så "vilken veterinär som helst" stämmer inte ;)

vi ger våra (även D-ponnyn som fick fång förra våren av kortison mot bronkiten) fri tillgång på ett silage med en kvot på 9.3 villket inte gett några fång problem alls. därimot har vi blivit avrådda att ge kraftfoder och istället ge ett grovfoder som uppfyller hästens behov i största möjliga mån.

http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/07-158.pdf

Nu är jag inte veterinär men jag har läst en del om fång sedan min egen häst fick det förra hösten. Jag har bla läst artikeln som du länkar till ett par gånger tidigare. jag har också läst andra artiklar om hur långt forskningen har kommit-

Vad jag förstår vet man fortfarande inte helt säkert vad det är som orsakar fång eller kanske rättare sagt man har inte lyckats visa det. Det finns några olika teorier om faktorer som kan utlösa fång. Jag undrar därför om en veterinär svarar så men det gör de kanske.

Artikeln ovan var mkt intressant att läsa. Men jag vet inte om jag drog den slutsatsen att hästar får fång av näringsrikt hö/hösilage. Jag förstod det som att vissa hästar har problem med glukosmetabolismen och har då utvecklat insulinresistens. Detta medför att de har en hög halt av insulin konstant i blodet. Detta kan de ha fått genom övervikt eller utsöndring av cortisol elelr annat. När de sedan utsätts för foder med mkt snabba kolhydrater så producerar de otroligt höga halter av insulin. Slutsatsen sedan förstod jag som att just insulinet av ngn okänd anledning är det som utlöser fång.
Jag menar att det inte är det näringsrika fodret i sig som direkt utlöser fång. Om det inte innehåller mkt lättlösliga kolhydrater. Utan det är att hästen ex är överviktig.

Det var visserligen ett tag sedan jag läste den helt. Nu har jag bara bläddrat igenom den.
Jag kan ha missförstått ngt. Det är inte helt lätt att sätta sig in i.

Senast ändrad:

nja, våra veterinärer anser inte att silage skulle varat skadligt/utlösa nya fånganfall enbart i sig själv (utan då om kvaliten är ojämn, kommer från olika skördar, alltså hastigt foderbyte.) så "vilken veterinär som helst" stämmer inte ;)

vi ger våra (även D-ponnyn som fick fång förra våren av kortison mot bronkiten) fri tillgång på ett silage med en kvot på 9.3 villket inte gett några fång problem alls. därimot har vi blivit avrådda att ge kraftfoder och istället ge ett grovfoder som uppfyller hästens behov i största möjliga mån.

Du läser mig helt fel. Jag säger inte heller att ensilage skulle utlösa fång eller att veternär har sagt det.
Däremot att för kraftigt hö eller hösilage kan utlösa fång.
Snälla läs rätt:crazy:
Jag håller helt med dig i vad du skriver nämnligen ;)

Ibland så tror jag att folk vill missförstå vad man skriver. suck!

Ja, jag skriver också att man ska uppnå behovet till hästen i grovfodret. Däremot tycker då jag att det är onödigt att överskrida det.

Det är både protein och stärkelseöverskott från kraftfoder som kan ställa till problem i grovtarmen. Det sätter fart på fel sorts bakterier så att de mikrofloran kommer i obalans.

Om man sedan ska räkna på energimängden så spelar det klart en mindre roll var överskottet kommer ifrån. Men om man pratar om fång som den här tråden handlar om så är det ju ganska väsentligt hur tarmen mår.

Suck, jag rekommenderar inte att man ska ge energi från havre. Jag tycker det är helt onödigt. Vad jag menade var att det kan inte vara nyttigt att överskrida energibehovet oavsett om det görs med havre eller hö. Sedan är havre sämre för det kan lättare störa grovtarmen, ja.

Nu är jag inte veterinär men jag har läst en del om fång sedan min egen häst fick det förra hösten. Jag har bla läst artikeln som du länkar till ett par gånger tidigare. jag har också läst andra artiklar om hur långt forskningen har kommit-

Vad jag förstår vet man fortfarande inte helt säkert vad det är som orsakar fång eller kanske rättare sagt man har inte lyckats visa det. Det finns några olika teorier om faktorer som kan utlösa fång. Jag undrar därför om en veterinär svarar så men det gör de kanske.

Artikeln ovan var mkt intressant att läsa. Men jag vet inte om jag drog den slutsatsen att hästar får fång av näringsrikt hö/hösilage. Jag förstod det som att vissa hästar har problem med glukosmetabolismen och har då utvecklat insulinresistens. Detta medför att de har en hög halt av insulin konstant i blodet. Detta kan de ha fått genom övervikt eller utsöndring av cortisol elelr annat. När de sedan utsätts för foder med mkt snabba kolhydrater så producerar de otroligt höga halter av insulin. Slutsatsen sedan förstod jag som att just insulinet av ngn okänd anledning är det som utlöser fång.
Jag menar att det inte är det näringsrika fodret i sig som direkt utlöser fång. Om det inte innehåller mkt lättlösliga kolhydrater. Utan det är att hästen ex är överviktig.

Det var visserligen ett tag sedan jag läste den helt. Nu har jag bara bläddrat igenom den.
Jag kan ha missförstått ngt. Det är inte helt lätt att sätta sig in i.

Jag skrev att foderbyte inte är största orsaken till fång utan vanlig orsak nämns i länken .
Sedan skrev jag att(förtydligande) för kraftigt foder/grovfoder, hö, ensilag, hösilage och bete är en orsak också.

Suck, jag rekommenderar inte att man ska ge energi från havre. Jag tycker det är helt onödigt. Vad jag menade var att det kan inte vara nyttigt att överskrida energibehovet oavsett om det görs med havre eller hö. Sedan är havre sämre för det kan lättare störa grovtarmen, ja.

Varför så irriterad? Antingen skriver man i ett diskussionsforum eller så gör man inte det. Jag tror att du missförstår mig. Det jag har argumenterat mot dig från det jag gick in i tråden är att det skulle kvitta om överskottet kommer från grovfoder eller kraftfoder. Det tror inte jag på. Det har du inte riktigt bemött. Eller rättare sagt du håller med mig. Ett överskott av grovfoder gör hästen fet. Ett överskott av kraftfoder gäller både stärkelse och proteiner rubbar dessutom tarmfloran. Det anser jag vara olämpligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
347
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka