Hösilage och fång..

Sv: Hösilage och fång..

Jag tycker inte att det kvittar om överskottet kommer från grovfoder eller kraftfoder då det är så mycket annat som gör att kraftfoder är sämre. Däremot har det länge skrivits om att överskott från grovfoder är helt ofarligt vilket jag inte tror.
Överskott som överskott (fet som fet) var min syftning fast inte om man benar upp det helt och tar med alla aspekter på nackdelar med kraftfoder.
Då är vi överens egentligen kanske? ;-)

Då är vi överens egentligen kanske? ;-)

Antagligen är vi det.
Likadant med artikeln där det nog handlar mer om hur man definierar en orsak. Jag minns att jag tyckte den var intressant eftersom den kanske ger svaret på varför vissa hästar drabbas av fång och andra inte. Vad jag förstod än en gång så är deras teori att det är de hästar som har för mkt insulin som lättare får fång. I så fall kan man tycka att det är just detta eller snarare orsaken till att de är IR det som är den egentliga anledningen till att de får fång. Sedan kan detta triggas igång på olika sätt. Det finns en bra bild som visar det. Om hästen har en normal insulinhalt så får den inte fång av att gå på farligt bete. Men om den tex pga övervikt har fått för hög insulinhalt så klarar den inte betet. Vad är då orsaken?

Nu känner jag mig faktiskt lite onödigt besvärlig men det var så jag tänkte. Lite långsökt kanske. Det är naturligtvis mer komplicerat än vad jag förstår. Jag har nog gett mig in i en diskussion som jag inte kanske inte borde. Ibland är det bättre att vara tyst (eller åtminstonde ej trycka på tangenterna på datorn).

Senast ändrad:

Har bara skummat vad som står i tråden så förlåt om jag upprepar nått. Såg att det skrevs nått om havre. Ville bara lägga till då att havre tillhör de bättre spannmålen eftersom det innhåller förhållandevis lite stärkelse plus att den stärkelsen har hög tunntarmssmältbarhet. Däremot stärkelsen i korn bryts till stora delar ner i grovtarmen med risk för grovtarmsstörning som följd. Men ger man större mängder havre så "ramlar" ganska stora mänder stärkelse också ner i grovtarmen.

Det bästa för en fånghäst är som för alla andra en ren grovfoderstat. Och man ska inte snåla med proteinet. Har gjorts mycket positiva studier med fånghästar på en lucernfoderstat. Dock ska man om fånghästen också är insulinresistent (de är överrepresenterade bland fånghästarna) se upp för lucern där man tillsatt massa melass.

Ett överskott av protein ger inte fång. Däremot skulle en för stor proteingiva i längden kunna leda till övervikt då den utnyttjas som energi. Och en överviktig häst har alltid lättare att få fång. OBS! Däremot kan proteinkoncentrat ge en grovtarmsstörning som bl.a. kan leda till barongruffsjuka.

det är möjligt jag missförstod dig, men du missförstod nog mig med :crazy:.

vårat silage ÄR kraftigt. mj. 10.7/kg/ts och råprotein 100 gr/kg/ts. kvoten blir då ca. 9.3 vilket jag skrev. detta med fri tillgång.

du skrev .- fråga vilken veterinär som helst så kan de intyga att hästar får fång av för kraftigt hö/hösilage också. samt - hastigt foderbyte skulle inte jag säga är största orsaken till fång.

vi har i höstas haft just den disskutionen med våra veterinärer för att vi varit lite oroliga just pga. dom ganska höga värdena. vet. här menade på att det inte spelar så stor roll när det kommer från grovfodret, och pållen inte blir allt för överviktig (vilket hon inte heller är).

därimot att det är viktigt att grovfodret håller jämn kvalite och är från samma vall och skörd. att hastiga foderbyten (även av grovfodret) inte är att rekomendera.

inte heller att släppa "på bete" i en redan kraftigt nedbetad hage där gräset då blir "stressat". utan rekomenderade då hellre skogsbete där tillväxten på gräset inte är så kraftig, helst vänta med betessläpp tills det "blommat".

det jag skriver är bara den information vi lyckats skaffa oss av våra vet. under det senaste året :)

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
347
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
982
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka