klottagirl
Trådstartare
Kan man ge hösilage till en häst som har haft fång? Eller är det helt fel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man får räkna ut behovet så noga som möjligt i energi och protein på sin häst och hamna så nära man kan totalt i foderstaten oavsett som det gäller grovfoder eller inte. Att många säger att det inte är så farligt när överskott kommer från grovfoder tror jag inte riktigt på. Överskott i foder är överskott oavsett. Viktigast tror jag är att inte hamna för högt i energi. Lite högre kvot är säkert inte så farligt men jag skulle inte vilja ge ett grovfoder med högre kvot än 6-7 till min fångkänsliga häst.
Nu utlöses ju inte fång av högt näringsvärde i grovfoder presis. Det har det även gjorts studier om. Fång uppkommer främst pga hastigt foderbyte, och det många inte förstår är ju att grovfoder från olika skördar/partier mm BLIR ett foderbyte när man väl fodrar med det. Det bästa är ju att sträva mot att köpa allt grovfoder från samma parti...
Det är stärkelseformen i kraftfoder som ställer till det i grovtarmen som jag förstått.
Jag ser det som så själv att överskott av ex energi är överskott vare sig det kommer från det ena eller det andra.
Sedan är energin från havre sämre p g a vad stärkelsen ställer till med i tarmen.
Så funderar jag i alla fall.........:-)
Jodå, det kan det visst göra. Allt som kan störa ämnesomsättningen.
Hastigt foderbyte skulle inte jag säga är största orsaken till fång.
Fråga vilken veterinär som helst så kan de intyga att hästar får fång av för kraftigt hö/hösilage också.
Jodå, det kan det visst göra. Allt som kan störa ämnesomsättningen.
Hastigt foderbyte skulle inte jag säga är största orsaken till fång.
http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/07-158.pdf
Fråga vilken veterinär som helst så kan de intyga att hästar får fång av för kraftigt hö/hösilage också.
nja, våra veterinärer anser inte att silage skulle varat skadligt/utlösa nya fånganfall enbart i sig själv (utan då om kvaliten är ojämn, kommer från olika skördar, alltså hastigt foderbyte.) så "vilken veterinär som helst" stämmer inte
vi ger våra (även D-ponnyn som fick fång förra våren av kortison mot bronkiten) fri tillgång på ett silage med en kvot på 9.3 villket inte gett några fång problem alls. därimot har vi blivit avrådda att ge kraftfoder och istället ge ett grovfoder som uppfyller hästens behov i största möjliga mån.
Det är både protein och stärkelseöverskott från kraftfoder som kan ställa till problem i grovtarmen. Det sätter fart på fel sorts bakterier så att de mikrofloran kommer i obalans.
Om man sedan ska räkna på energimängden så spelar det klart en mindre roll var överskottet kommer ifrån. Men om man pratar om fång som den här tråden handlar om så är det ju ganska väsentligt hur tarmen mår.
Nu är jag inte veterinär men jag har läst en del om fång sedan min egen häst fick det förra hösten. Jag har bla läst artikeln som du länkar till ett par gånger tidigare. jag har också läst andra artiklar om hur långt forskningen har kommit-
Vad jag förstår vet man fortfarande inte helt säkert vad det är som orsakar fång eller kanske rättare sagt man har inte lyckats visa det. Det finns några olika teorier om faktorer som kan utlösa fång. Jag undrar därför om en veterinär svarar så men det gör de kanske.
Artikeln ovan var mkt intressant att läsa. Men jag vet inte om jag drog den slutsatsen att hästar får fång av näringsrikt hö/hösilage. Jag förstod det som att vissa hästar har problem med glukosmetabolismen och har då utvecklat insulinresistens. Detta medför att de har en hög halt av insulin konstant i blodet. Detta kan de ha fått genom övervikt eller utsöndring av cortisol elelr annat. När de sedan utsätts för foder med mkt snabba kolhydrater så producerar de otroligt höga halter av insulin. Slutsatsen sedan förstod jag som att just insulinet av ngn okänd anledning är det som utlöser fång.
Jag menar att det inte är det näringsrika fodret i sig som direkt utlöser fång. Om det inte innehåller mkt lättlösliga kolhydrater. Utan det är att hästen ex är överviktig.
Det var visserligen ett tag sedan jag läste den helt. Nu har jag bara bläddrat igenom den.
Jag kan ha missförstått ngt. Det är inte helt lätt att sätta sig in i.
Suck, jag rekommenderar inte att man ska ge energi från havre. Jag tycker det är helt onödigt. Vad jag menade var att det kan inte vara nyttigt att överskrida energibehovet oavsett om det görs med havre eller hö. Sedan är havre sämre för det kan lättare störa grovtarmen, ja.