Hösilage och analyser!

skojskrot

Trådstartare
Fick idag reda på att min stallbonde i år inte kommer göra något hö utan istället göra hösilage.
Nu till min fundering...Jag har alltid varit noga med analysera mitt hö så jag hela tiden vetat avd jag ska ge för krafftfoder efter dessa värden och har då tagit höprov från en massa olika balar och fått ett bra liksom mellanvärde på höskörden men det går ju inte alls med hösilaget!
Hur sjutton ska jag veta vad jag ska ge mina hästar för krafftfoder utan veta en någorlunda vettig siffra på hösilaget?
Hur gör ni som fodrar med hösilage?
Jag blir bara alldels nervös och funderar på boutulismsprutor och tungt att bära och dåliag balar etc..känns som det är bara problem med hösilage!
 
Sv: Hösilage och analyser!

Det år vi tog hösilage gick jag precis innan pressning och plastning och plockade ur strängarna så jag fick från alla delar av fältet. Då får du ju ett medel ungefär som om du plockar ur flera höbalar. Tänk på att det inte ska bli liggande på posten över en helg så om du plockar i slutet av veckan får du lägga det i en plastpåse i frysen till måndag och posta det då. Jag vaccinerade mina hästar mot botulism för det kändes säkrast men jag vet de som inte gör det, du får välja det som känns rätt för dig. Viktigt är ju givetvis att hösilaget håller god kvallitet och att en bal inte står öppen för länge, stora rundbalar är alltså inte så lämpligt om du inte har många hästar. Hästarna brukar dock älska ett fint hösilage. Lycka till!
carran
 
Sv: Hösilage och analyser!

Finns det ingen annan bonde som kan sälja hö?
Har han inte slagit första skörden ännu? Jag hade inte velat ha så sent skördat gräs. Det beror ju på att jag vill ha höga värden men du kanske har hästar som inte behöver det?
Om du ska analysera gräs som ska plastas är det nog lättast att ta prov direkt på fältet. Men det är ju lite knepigare med vattenhalten. Den kan ju variera.
En annan sak e ju att man behöver ha x antal hästar för att balen ska gå åt tillräckligt fort. Men det har du säkert redan tänkt på :)
Vi tar eget hö o i viket fall skulle jag inte vilja ha hösilage eller ännu värre ensilage.
Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Hösilage och analyser!

Jag gillar ju hösilage och skulle aldrig byta tillbaka till hö. Mycket enklare och trevligare att hantera hösilage =)

Nu spelar det ju ingen roll vad jag tycker om hösilage eftersom Kele måste ha det, men..

Jag har småbal, 40 kilos. Kommer förvisso analyserat, men de år jag haft oanalyserat så gör man såhär:

Såfort du öppnar en bal så tar du ett prov, lägger i plastpåse och lägger i FRYSEN direkt. När du tre - fyra dagar senare öppnar en ny bal, tar du ett nytt prov och lägger i frysen. Sådär håller du på tills du har prov från så många balar du vill (minst fem kör jag med).

DÅ tar du och ser till att det inte är fredag, och så tar du och lägger ihop dina frysta prov till ett, packar hårt i plastpåse, slå gärna in det i tidningspapper med, och så skickar du det för analys.

Färdigt =)

Det blir förvisso några veckor de får äta oanalyserat, men bättre med några veckor än en hel vinter.

Men det går finfint att ta samlingsprov på hösilage med, det är bara att frysa proven tills du fått ihop så många du vill ha.
 
Sv: Hösilage och analyser!

Det enklaste, på många sätt är att ta provet samma dag som det pressas, antingen i strängen eller från balarna innan de plastas. Annars får man nog göra som Alexandra_W skrev och ta från ett antal balar i samband med att man öppnar dem. Vattenhalten kommer att skilja mellan balarna, det går inte att göra något åt det, men värdena för protein och energi per kg ts är mer konstanta. Vattenhalten kan man testa själv om man har tillgång till micro och en hushållsvåg, så det är inget större problem.

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår oron över ensilagets/hösilagets hygieniska kvalitet. Det verkar vara många som tror att det kommer att bli så mycket svårare att bedöma om man går över från hö till ensilage/hösilage, men om det nu var så lätt att bedöma om ett hö var OK så skulle det inte finnas några "hosthästar"...

David
 
Sv: Hösilage och analyser!

skojskrot skrev:
Fick idag reda på att min stallbonde i år inte kommer göra något hö utan istället göra hösilage.
Nu till min fundering...Jag har alltid varit noga med analysera mitt hö så jag hela tiden vetat avd jag ska ge för krafftfoder efter dessa värden och har då tagit höprov från en massa olika balar och fått ett bra liksom mellanvärde på höskörden men det går ju inte alls med hösilaget!
Hur sjutton ska jag veta vad jag ska ge mina hästar för krafftfoder utan veta en någorlunda vettig siffra på hösilaget?
Hur gör ni som fodrar med hösilage?
Jag blir bara alldels nervös och funderar på boutulismsprutor och tungt att bära och dåliag balar etc..känns som det är bara problem med hösilage!

Det går att ta prov med en borr. Det blir ett slags stick prov som du häller ut i en påse och skickar in. Sen tejpar du igen hålet med spesiell tape för hösilage balar. Det är jätte lätt! Mycket lättare än att sprätta upp en massa höbalar om de är färdig pressade och ha en massa lös hö överallt.

Jag tror i övrigt att det avlivas betydligt fler hästar pga kronisk bronkit som de fått av hö än det dör hästar av botulism per år.

Botulis kan du vacca mot men inte bronkit.
 
Sv: Hösilage och analyser!

supergladis skrev:
Det går att ta prov med en borr. Det blir ett slags stick prov som du häller ut i en påse och skickar in. Sen tejpar du igen hålet med spesiell tape för hösilage balar. Det är jätte lätt! Mycket lättare än att sprätta upp en massa höbalar om de är färdig pressade och ha en massa lös hö överallt.

Jag tror i övrigt att det avlivas betydligt fler hästar pga kronisk bronkit som de fått av hö än det dör hästar av botulism per år.

Botulis kan du vacca mot men inte bronkit.

Jag skulle inte rekommendera att borra genom plasten och sedan tejpa igen! Det är mycket svårt att få balen helt tät igen. Däremot är en sådan borr ett utmärkt hjälpmedel för att ta prover ur en bal antingen innan inplastning eller efter att balen öppnas. Faktiskt är dessa borrar överlägset alla försök att ta prover med händerna.

David
 
Sv: Hösilage och analyser!

Hugger knapp!
Är ganska säker på att vi kommer få hösilage på storbal.Vi är just nu fyra hästar i stallet och två går på lösdrift och ska ha mat konstant...Hur länge får en hösilgebal vara öppen innan den blir förstörd?
Blir ju lite långt kanske emellan om jag ska ta hö från tre till fyra balar innan jag kan skicka in analysen.Vad ska jag ge mmina hästar då för mat innan jag vet värderna?Kanske hur dumma frågor som helst men jag vill så gärna att de får i sig rätt mängd och rätt mat etc,jag tror iofs inte att de skulle dö om de fick lite felande mat ett litet tag men ändå...
Höet är slaget men han har inte tid att vända på det så många ggr det krävs om det ska bli hö berättade han.
Sedan beror det ju kanske på vart man bor i landet också när höet skall slås..är ju lite skildnad på norrland och skåne.....

Angående bronkiten så har inte mina hästar ingen antydan till just hosta och jag ger inte dammigt hö därför har jag alltid valt hö före hösilage då jag tycker det bara kännts krångligt med analyser etc och självklart så skulle jag vaccinera mot boutulism om de ska få hösilage.
 
Sv: Hösilage och analyser!

En storbal håller sig normalt i ca 1/2 vecka, men det beror på många faktorer, som väder, exakt hur det är producerats, ts-halt mm. När man känner att grödan börjar bli varm har balen varit öppen för länge! Om du vill ta prov från fem balar tar det alltså 2 veckor (och en dag) innan man har tillräckligt med prov.

När det gäller hö och den hygeniska kvaliteten är det lätt att lura sig. När min sambo läste fodermikrobiologi (på husdjursagronomprogrammet) så analyserades ett hö som nästan alla tyckte verkade OK, och många på den kursen har fodrat mycket med hö tidigare. En tyckte dock att det var något som inte var helt OK med hur det luktade. Det höet innehöll betydligt mer mögel än vad som räknas som tjänligt foder.

David
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 482
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har hittills alltid fodrat med småbalshö men vi fick in mindre än vanligt i år och kommer troligen behöva komplettera med hösilage...
2
Svar
21
· Visningar
3 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp