Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

M

mumas

Ja som rubriken lyder, vaccinerar ni??
Är det grundvaccination på den med? eller bara en spruta? Hur stor är eg. risken har hört att de kan bli sjuka av vaccinet med?!!
:bow: :bow:

Sv: Hösilage O Botulism Vilka vaccinerar??

Jag väljer att vaccinera, men en vän som är sambo med en veterinär vaccinerar inte.
Ingen av mina tre har blivit sjuka av vaccinationen.

Immer

Har inte hösilage just nu men om och när jag har/haft det så är det vaccination som gäller. :)

Visst, jag har hört att risken inte är så stor för dem att drabbas av botulism...MEN om de drabbas är ju risken enormt stor att de dör och det vill jag inte chansa på. :crazy:

Ja man måste grundvaccinera. Tror det är 3 sprutor...men är inte hundra...?
Vet inte om de kan bli sjuka av vaccinet...mina har inte blivit det.

// M

Jo, grundvaccinationen är tre sprutor med en månads mellanrum.
Revaccination en gång/år.

Immer

Jag vaccinerar.
Min har aldrig visat reaktion på vaccinet.

vaccinerar å min har inte reagerat (inte vad jag minns iaf, så då kan det inte ha varit så allvarligt) ;)

skulle inte falla mig in å INTE vaccinera...

Ok..låter som de flesta vaccinerar :bow: :bow:
Och här ska nu också vaccineras :smirk:

Andra hästar i mitt stall äter hösilage, men inte min, jag sak vaccinera ändå. Det är så lätt att de bara nappar åt sig nåra strån när de går förbi...

Vaccinerat i 4 år nu och kommer fortsätta...vill inte riskera den plågsamma död det innebär om hon skulle insjukna...
Har aldrig träffat på någon som blivit sjuk av vaccinationen. Var inte det vanligare förr när vaccinet var relativt nytt? :confused: Nuförtiden har jag inte hört nåt alls om det nästan.

vi vacc. inte.

har haft samtal med vet. på kliniken som infomerade att vacc. inte skyddar mot alla sorter av botulism, och dessa tyckte att det viktigaste är att köpa väl skördat hösilage, inte för lågt slaget.

min häst fick hösilage för ett antal år sedan när han stod stallad en längre tid på klinik, utan att jag visste det (vi fodrade då enbart med torrhö) man den förklaring jag fick av veterinärerna tyckte jag va väl motiverad.

nu har vi fodrat med fri tillgång på hösilage i 2 år. men varit noga med hur det skördats.

Vaccinerar sedan flera år. Inga biverkningar.

vet. på kliniken som infomerade att vacc. inte skyddar mot alla sorter av botulism,
Nej, men mot den som är aktuell, och det är ju tillräckligt!

viktigaste är att köpa väl skördat hösilage, inte för lågt slaget.
Det finns ingen som kan garantera att det inte kommer in både jord och djurrester i silage. Och det räcker med en smittad bal.

Vad finns det för argument emot vaccinering? :confused:

LIA

efter den disskution jag haft med veterinärer så tycker jag (och även dom vet. jag pratat med) att det är en onödig vacc. du får göra som du vill, men jag gör vad jag tror på.

det hösilage vi köper/fodrar med är första skörd, då slås det 20 cm över backen, den senare skörden slås lägre men är då avsedd för nöt. (vilka iof. oxå kan få botulism) har aldrig fått någonting i balarna som inte ska vara där.

frågan jag svarade på va "vilka vaccinerar", och nej, det gör inte vi. då vet. talade om att det inte skyddar mot alla typer av botulism (tror det fanns 9 st och det skyddar mot 3 ? men jag kan minnas fel, det är några år sedan det va på tal)

Ja, gör du som du tror på. Det är ju inte min häst.

Jag kommenterade dina uppgifter eftersom dom inte gav en korrekt bild av fakta, och jag tycker det vore synd om någon läste och trodde på dom. Någon som inte vill ta risken att se sin häst dö av botulism.

Det spelar ingen roll om vaccinationen inte skyddar mot alla varianter, så länge det tar den/dom som kan drabba hästar. Eller hur?

Tillägger att du inte har någon möjlighet att se om silaget skulle vara smittat, om det är vad du tror.
Argument mot vaccinering???

Sök f ö i äldre trådar för mer synpunkter.

LIA

Det spelar ingen roll om vaccinationen inte skyddar mot alla varianter, så länge det tar den/dom som kan drabba hästar. Eller hur?
Tyvärr så skyddar den bara mot botulismen från jord.
Den som man kan skydda sig emot genom att skörda med tillräckligt hög stubb.
Men inte mot den som kommer av djurrester, den som man inte kan skydda sig emot.

Det var visst lika många vaccinerade som ovaccinerade hästar som kom till kliniken för botulism.
Och totalt så finns det så få fall av botulism på häst i Sverige att det inte ens räcker till för att göra en veterinärmedicinsk avhandling på.

Tillägger att du inte har någon möjlighet att se om silaget skulle vara smittat, om det är vad du tror.
Jodå, jordrester i ensilaget både syns och luktar.
Medan den från kadaver är totalt förädisk.
Men den hjälper ju inte vaccinet emot i alla fall.
Några låter hundar söka av vallen före skörd, det fungerar visst ganska så bra.

Argument mot vaccinering???
Dyrt och förmodligen totalt meningslöst.
För min så skulle en grundvaccinering av mina hästar kosta lika mycket som hela vinterns grovfoder.
Vilket inte är en försvarbar kostnad för något som man inte ens vet om man behöver.

Vad finns det för argument emot vaccinering? :confused:

LIA
undrar jag med...
min har jag lyckats pricka in så att alla vaccinationer är samtidigt...
hon som vaccinerar min häst jobbar som obducent på hästar, så hon har ju sett fallen "döda" så att säga....
min häst är värd de där 250-500kr/år (till å med mindre måste det va eftersom resan å de andra vaccinen oxå kostar)...
med tanke på hur mkt "skit" man köper till hästen så kanske man kan avvara något...

veterinärerna jag pratat med, sa ungefär likadant som du skrev. :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
882
Senast: Lejd
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 647
Foder & Strö Varje år läser man om kor som råkat illa ut på grund av att de fått i sig aluminiumburkar eller ja delar av aluminiumburkar via höt...
2
Svar
32
· Visningar
2 562
Senast: Unafraid
·
Hästvård Såg en intressant diskussion om frågan på ett annat forum, och tänkte därför slänga ut frågan även här. Vaccinerar ni mot botulism...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 697
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar