Hösilage hållbarhet?

Sv: Hösilage hållbarhet?

Slu skriver även att man bör ha ca 10 hästar för att en stor bal ska göras åt innan den blir dålig på ca 3-4dagar

samt.........

SLU rekommenderar att hållbarheten är 3-5 dagar vår och höst och något längre vid minusgrader.
Jag hade inte vågat ge längre än rekommendationerna..........

:-) ;-)

Lånar tråden lite hoppas det är ok!

Jag har nyligen börjat att ge min häst horsehage och den ska ju förbrukas inom 3-5 dygn.

Min fråga är då är det ok med 5 dygn jag förvarar den öppnade i en hästtrasport och direkt när jag öppnar den så väger jag upp allt?

SLU tar antagligen hänsyn till alla tänkbara teoretiska omständigheter som kan påverka silaget.

Min (med fleras) erfarenhet är den jag redovisat ovan.

LIA

Slu har möjligheter att testa hur det försämras som man inte kan se med ögat.
De ger rekommendationer utifrån resultat vad som anses bäst och säkrast för hästen. Annat intresse borde inte kunna finnas.

HH är ju så små balar så det borde du lätt kunna göra åt innan 5 dagar. (23-25kg)

Du tror inte att det hinner bli dåligt om det står i en transport?

Hej

Jag fodrar med hösilage, det går ungefär åt 1 bal på 2 veckor till mina 3 hästar. Jag kollar med syn och lukt varje dag om det finns mögel. Inga problem ännu. Ang botulism: uppkommer när det finns döda djur instängda i balen vid skördetillfället, men du kan ju vaccinera om du är orolig.

Slu har möjligheter att testa hur det försämras som man inte kan se med ögat.
Och denna försämring är?

Jag utgår också från vad som är bäst för hästarna. Dvs, det är grundvillkoret att fordret är OK. Men finns ingen märkbar anledning att kassera hösilage, så inte sjutton gör jag det, bara för att det gått 4 dagar sedan balen öppnades.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat