Hösilage-fråga

Totola

Trådstartare
Analysvärden är ju genomsnittsvärden, så jag är lite nyfiken på om det finns knep att åtminstone gissa sig till åt vilka håll värdena drar utifrån hur balen ser ut, jämfört med snittet?

Har t ex stött på en jätteblöt bal med massvis med tistlar och blad. Bör man undvika ge det överhuvudtaget när det knappt är något gräs? Går det att uppskatta hur värdena faller ut jämfört med "normalt" hösilage?
Har ni andra knep att uppskatta värden balar emellan så emottages det tacksamt! :) Vilka växter man ska hålla utkik efter t ex.

Sv: Hösilage-fråga

Nej, det går inte att gissa!
En bal som ser väldigt bra ut kan ha urdåliga värden och tvärt om.
Det enda knep jag kan är att se efter om gräset har gått i ax, dvs har fått frö.
Har gräset gått i ax och mycket frö redan trillat av (ofta förstaskörd) har det ofta ett sämre värde än gräs som bara har blad eller är på väg i ax (ofta andraskörd).
Detta hjälper ändå inte så mycket då andra saker som väder och ts-halt påverkar mycket.
Ett ensilage med mycket förvedade delar, skaft från olika ogräs tex får ju ofta sämre värde per kg men man får kompensera med att ge lite mer så dom kan sortera bort det oätliga.

Senast ändrad:

har du ngn analys på grovfodret ö.h.t?

att gissa utifrån normal värden funkar inte. normal värden/snitt värden säger inte ett dyft lokalt och förhållandemässigt, för just din skörd.

Nej, det går inte att gissa!
En bal som ser väldigt bra ut kan ha urdåliga värden och tvärt om.
Det enda knep jag kan är att se efter om gräset har gått i ax, dvs har fått frö.
Har gräset gått i ax och mycket frö redan trillat av (ofta förstaskörd) har det ofta ett sämre värde än gräs som bara har blad eller är på väg i ax (ofta andraskörd).
Detta hjälper ändå inte så mycket då andra saker som väder och ts-halt påverkar mycket.
Ett ensilage med mycket förvedade delar, skaft från olika ogräs tex får ju ofta sämre värde per kg men man får kompensera med att ge lite mer så dom kan sortera bort det oätliga.

Jag fick tag på några ensilagebalar som fröade nåt helt otroligt. Så jag samlade ihop fröerna och fodrade med dem oxå. Jag tänkte att då får hästen i sig näringen i alla fall, eller är det feltänkt?

har du ngn analys på grovfodret ö.h.t?

att gissa utifrån normal värden funkar inte. normal värden/snitt värden säger inte ett dyft lokalt och förhållandemässigt, för just din skörd.

Jag tolkade TS som att det finns en analys men att balarna varierar mycket och man kan anta att det inte är "samma" värden i alla balar... Jag har funderat på detsamma när det har varierat på TS och grovlek tex i olika balar i samma leverans/skörd/parti. I det läget blir det ju lite fånigt att räkna ut foderstater på milimetern när det troligtvis skiljer på värdena och man kan ju inte analysera varenda bal.....

Japp, det finns analys, men tyvärr känns den inte representativ för balarna som "snitt" då det råkade bli från väldigt torra balar trots att de kom från iaf ett par olika fält. TS är på 78% på dessa och andra balar ligger på allt från 35% och uppåt, dessutom såg dessa lite ut som "fint ängshö" jämfört med många andra balar som antingen var mer "grovt" (sorry för dålig förklaring, har inte så bra koll på växterna som sagt) eller mycket blad/tistlar så färgen blir nästan svart.

Tänker t ex på i övergången från en torr till en riktigt blöt bal med mycket tistlar/löv. Eftersom jag inte vet hur mycket av det som faktiskt är näring hade jag volymmässigt velat ge aningens mer för säkerhets skull, men då hade vikten varit över det dubbla mot vanliga givan. Klart man får en chock när en påse ena dagen väger 5 kg fullproppad och nästa dag 9kg med utrymme kvar! :angel:

Men jag har ju fått svar utifrån så gott det går att svara gissar jag, får hålla lite koll på axen och ta värdena för vad det är helt enkelt - ungefärliga värden! :)

Jag fick tag på några ensilagebalar som fröade nåt helt otroligt. Så jag samlade ihop fröerna och fodrade med dem oxå. Jag tänkte att då får hästen i sig näringen i alla fall, eller är det feltänkt?

Det är ju helt rätt att fodra med fröerna också, hästarna tycker dessutom att det är godis :d!
Däremot så är det väl så att fodret tappar i näringsvärde för att det vuxit längre tid och blivit lite mer förvedat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar