Hösilage, botulism?

Sv: Hösilage, botulism?

hejsan!
fortsätter här med konstiga frågor :devil:
jag har en nordsvensk blandning på 12 år. jag har haft honom i 6 år och har ingen aning om han har fått höselage tidigare. han har haft en förgiftning för ca 4 år sen, veterinären trodde att det var nåt från hagen, men vi misstänker festingbett.
iallafall. nu ska jag byta stallplats och har fått tag i en underbar stallplats. men dom har höselage. kan nån tala om för mig vad det exakt är? ingen där vaccinerar sina hästar. men jag är lite inne på att göra det. bara det att det kostar multum att vaccinera och alla säger att de klarar sig utan. läst de gamla här i nu. och vaccinet skyddar inte mot allt eller? jag är verkligen i valet och kvalet på om jag ska vaccinera. nu äter han hö, men han är hosthäst så jag tror att höselage skulle passa honom bra. nån som kan hjälpa mig om jag behöver vaccinera eller ej? eller kan jag kanske vänta till hösten och låta honom äta det under våren?? vad är det som kan hända om man inte vaccinerar?

mvh susanne:confused: :confused:

Mina hästar har ätit hösilage sedan 98, och ingen har dött. Av de fem jag haft har ingen varit vaccinerad.

AnnaKarinA skrev:
Mina hästar har ätit hösilage sedan 98, och ingen har dött. Av de fem jag haft har ingen varit vaccinerad.

Menar du då att det är onödigt att vaccinera eller att du har haft tur?? :confused:

AM (som har haft ett botulismfall)

Nafayette skrev:
Menar du då att det är onödigt att vaccinera eller att du har haft tur?? :confused:

Onödigt och onödigt, i min närhet har ingen häst dött av botulism. Hade hästar dött här och där och mina klarat sig, då hade jag haft tur. Men för mig tycker jag inte att det finns något behov av att vaccinera. Min ena blir även rejält dålig av vanligt hästinfluensavaccin, och ingen av de tre vet. jag pratat med rekommenderade mig att vacc mot botulism då.

Det finns säkert en miljon motargument, men sanningen är att mina inte är vaccinerade.

Nafayette skrev:

Hur kan du ha haft ett botulismfall? Är det alltså så att hästar kan äta av en botulism-smittad bal utan att bli sjuka? För du har väl inte en bal per häst, utan flera hästar måste väl ha ätit av den bal som gjorde en sjuk?

Mina hästar har under vintern ätit hösilage och på vår/höst ätit hö, har haft häst i 7 år och de står fortfarande på benen ;)
Däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att man vaccinerar, en billig peng som kan hjälpa mycket

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen här i julimånad till ett stall där man själv köper in foder, strö och grovfoder. Grovfoder har jag aldrig själv köpt...
Svar
3
· Visningar
722
Senast: MalanMjöl
·
Foder & Strö Har redan nu börjat se mig om efter en ny höleverantör för år 2013-14, på grund av mycket dåligt hö som vi har fått av den nuvarande...
2
Svar
37
· Visningar
5 070
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 259
Foder & Strö Nu har jag tröttnat på höbalar som möglar :mad:.Nästa höst får det bli hösilage. Behöver lite tips och råd från någon som använder...
2
Svar
27
· Visningar
3 947
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar