Sorbe

Trådstartare
Är det någon här som har en hortensiabuske eller liknande utomhus?
Är grymt sugen på att fixa till en liten buske på framsidan (där katterna inte är pga att den är giftig).

Är den lättskött/sköter sig själv utöver vattningen i några veckor efter plantering?

Gärna bilder! :)

Först och främst så bör du nog bo i zon I-II om den ska klara sig. Och du bör köpa en planta från en handelsträdgård. De man hittar på stormarknader är att betrakta som slit- och slängväxter. Försöka hålla liv i under en sommar och sedan till komposten.

Vad jag förstår ska de ha sur jord och stå halvskuggigt. Och aldrig torka ut.

(enklare växter verkar finnas... ;) )

Vi har en, den är ca ½ meter hög nu. Den stod redan här när vi flyttade in, så jag har ingen aning om hur den sköttes i början. Vi gör dock noll och inget med den, och får fina blå-lila blommor varje år :) Vår uteplats är i västerläge, plus att den står i skuggan av en rätt stor Rhododendron så den får nog bara några timmars sol varje dag.

(bor förresten i Lund, så zon 1!)

Först och främst så bör du nog bo i zon I-II om den ska klara sig. Och du bör köpa en planta från en handelsträdgård. De man hittar på stormarknader är att betrakta som slit- och slängväxter. Försöka hålla liv i under en sommar och sedan till komposten.

Vad jag förstår ska de ha sur jord och stå halvskuggigt. Och aldrig torka ut.

(enklare växter verkar finnas... ;) )

Jag bor i zon 2, det har jag redan kollat upp. Handlar inget annat än enstaka buketter tulpaner på ICA, resten köps från plantskolan alt. Blomsterlandet. :)
Enklare växter finns det självklart, men de är inte alls så fina! Vill man ha fint hemma får man jobba för det. ;)

Vi har en, den är ca ½ meter hög nu. Den stod redan här när vi flyttade in, så jag har ingen aning om hur den sköttes i början. Vi gör dock noll och inget med den, och får fina blå-lila blommor varje år :) Vår uteplats är i västerläge, plus att den står i skuggan av en rätt stor Rhododendron så den får nog bara några timmars sol varje dag.

(bor förresten i Lund, så zon 1!)

Öhm, den är snarare 1,20 hög!

Jag har en hel hög, i olika storlekar men de flesta är vita eller rosa. Vidjehortensian tycker jag är lättskött, likaså syrenhortensian men där gäller det i så fall att få tag på en liten variant t ex Darts Little Dot som blir ca 1 m.

Om man väljer rätt art och namnsort ska det gå att odla hortensior i alla fall i zon 5.

Hortensians blommor får färg efter surhetsgraden på jorden, som ett lackmuspapper :-) Hortensior som är avsedda för utomhusplantering har jag lyckats med.

Hortensians blommor får färg efter surhetsgraden på jorden, som ett lackmuspapper :-) Hortensior som är avsedda för utomhusplantering har jag lyckats med.

Fast... gäller det alla färger? Eller bara de som är rosa eller blå?

Jag har en buske (som jag norpat via stickling ;)) och den är gräddvit. Den lär väl knappast bli annorlunda om jag tillför surt eller basiskt?

Fast... gäller det alla färger? Eller bara de som är rosa eller blå?

Jag har en buske (som jag norpat via stickling ;)) och den är gräddvit. Den lär väl knappast bli annorlunda om jag tillför surt eller basiskt?
Nej, de gräddvita tror jag inte det gäller, bara de rosa och blå.

Jag har flera men de har verkligen inte mått bra. De har aldrig liksom växt till sig trots att jag haft dem i flera år och nu har jag väl misskött dem totalt så de håller på att dö helt. Men mina står väldigt soligt och jag har tänkt flytta dem till skuggläge och se om de kanske mår bättre där.

Dammar av denna gamla tråden då jag försöker lära mig mer om hortensia ikväll. Sitter och planerar vad som ska förnyas/ändras i trädgården nu i vår.

Funderar på var den trivs bäst i sol eller halvskugga?
Vad tror ni? Blev lite fundersam när jag läste svaren i denna tråd.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 275
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar