Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Först och främst så bör du nog bo i zon I-II om den ska klara sig. Och du bör köpa en planta från en handelsträdgård. De man hittar på stormarknader är att betrakta som slit- och slängväxter. Försöka hålla liv i under en sommar och sedan till komposten.
Vad jag förstår ska de ha sur jord och stå halvskuggigt. Och aldrig torka ut.
(enklare växter verkar finnas... )
Vi har en, den är ca ½ meter hög nu. Den stod redan här när vi flyttade in, så jag har ingen aning om hur den sköttes i början. Vi gör dock noll och inget med den, och får fina blå-lila blommor varje år Vår uteplats är i västerläge, plus att den står i skuggan av en rätt stor Rhododendron så den får nog bara några timmars sol varje dag.
(bor förresten i Lund, så zon 1!)
Hortensians blommor får färg efter surhetsgraden på jorden, som ett lackmuspapper :-) Hortensior som är avsedda för utomhusplantering har jag lyckats med.
Nej, de gräddvita tror jag inte det gäller, bara de rosa och blå.Fast... gäller det alla färger? Eller bara de som är rosa eller blå?
Jag har en buske (som jag norpat via stickling ) och den är gräddvit. Den lär väl knappast bli annorlunda om jag tillför surt eller basiskt?