P

panik

Har ni provat horsol på era eksemhästar? Funkar det? Är det någon som vet hur det ska hjälpa? Det är ju så lite man ska ha/dag, 80 droppar!

Tack:confused:

Sv: Horsol

Horsol innehåller acetylsalicylsyraolja (var det väl?) hursomhelst finns det att beställa från apoteket i mycket större förpackning och mycket billigare :idea:
Det har funkat väldigt bra på min kompis eksemhäst :banana:

Heter det Horsol på apoteket också? Lät som det kan vara värt att köpa därifrån om det blir billigare....

Horosol finns väl inte på apoteket, med sök på länksisdan efter Netvet så finns Horosol där.

Det har fungerat jättebra på 2 exemhästar förra året. Hoppas det ska fungera lika bra på dem i år och så ska 3:e exemhästen provas...

De 2 med horosol förra året har haft kompletterande täcken som vanligt såklart...

Är det bara för hästar som kliar sig, eller fungerar det på hästar som är överkänsliga mot knott/myggbett ?

Skruttan skrev:
Heter det Horsol på apoteket också? Lät som det kan vara värt att köpa därifrån om det blir billigare....

Nä, men det verksamma ämnet salicylsyra eller om det var acetylsalicylsyra, fråga på apoteket, de måste oftast beställa hem det men det blir MYCKET blilligare :idea:
Kolla på Horsolflaskan först vad det var som det verksamma ämnet hette, så du inte beställer fel... :crazy:

skuggi skrev:
Nä, men det verksamma ämnet salicylsyra eller om det var acetylsalicylsyra, fråga på apoteket, de måste oftast beställa hem det men det blir MYCKET blilligare :idea:
Kolla på Horsolflaskan först vad det var som det verksamma ämnet hette, så du inte beställer fel... :crazy:

På ett ungefär, hur mycket kostar det och hur mycket är det i?

Intressant. Hur grava eksem hade hästen?
Hur skötte du den i övrigt? Nån annan behandling (prob.produkter,linfröolja,äppelcidervinäger etc det finns ju endel att försöka på som kanske hjälper.... :smirk: ) ? Mat?Täcke?

fia n

Hästen har ganska så grava eksem.
Han står inne på stall på nätterna och har fått och får rapsolja.
I vintras så fick han även kokta linfrön.
Han är just nu symptomfri så jag har inte gjort något mera.

Han får och fick dock rapsolja och linfrö för att hålla hullet.
Han är gammal och har dåliga tänder.

Det kostar 178:- och är 100ml.
Men det går bara åt några droppar i taget och jag har fortfarande kvar i förra årets flaska.

Har också Horsol till våran exemhäst och det funkar klockrent.
hon har förstås täcke på så fort hon går utanför dörrn.
Synd att det är så dyrt bara!:crazy:
B!

Låter som ett jättebra medel - dock så bör man vara lite försiktig då salicysyra räknas som doping. Ha lite koll på vilka era kusar går tillsammans med.

Vad hette det du köpte på Apoteket?

Det heter Horsol.
Man får tjata litet på dem att de skall läsa sina listor i datorn.
Och så beställer de hem från Veterinärapoteket.
De har Horsol i sitt sortiment - även om de säger att de inte har det.
Det är bara att vara envis.

Min häst är 28år och går mest ensammen eller med unghästarna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31