Sv: Horsemanship VS Nh ?
jo, det är ungefär som min amerikanska vännina beskriver, och i stort sett samma som redan hade/har ett namn i sverige "sunt handhavande av häst". tyvärr har jag inte kommit i kontakt med så många människor som sysslar med NH som tolkat det så, snarare att hästen ska lyda-kuvas-puttas på-plastats in i pressening-vifta på "svansen"-trampa på hovarna osv. för att människan ska visa sin DOMINANS....metoderna är inte alltid helt ok. i min värld.
Tack.
Det var roligt att jag kunde framhäva vad JAG anser den positiva sidan av NH.
Visst går "sunt handhavande av häst" och NH hand i hand.
Eller rättare sagt, det ska ALLT hästande göra.
Inga hästar ska kuvas eller hjärntvättas.
Allt man gör med sin häst ska ske helt ömsesidigt och på bådas lika villkor.
MEN det är fortfarande jag som, ur framförallt säkerhetssynpunkt, bestämmer huruvida saker ska göras.
Inte hästen.
Där kommer vi ju till uppfostran.
Också en viktig bit inom all hästhantering.
Även NH.
Egentligen är det inte så stor skillnad på "vanlig" hästhantering och enligt NH-principen.
Det är bara det att NH-folk tycker om att kunna tyda sin hästs signaler och kunna ligga ett steg före genom att titta på hästens kroppsspråk.
T.ex vid löslongering att kunna se när hästen inom 3-4 steg är på väg att byta varv och man snabbt kan vara där och korrigera och avstyra genom att t.ex se til att man hamnar vid bakre mittzonen på hästen och bara hålla ut en arm.
Och t.ex om jag står i en hage emellan 2 hästar och pysslar med nåt (kan vara vid hö-fodring el vad som helst) att kunna se hästarna i ögonvrån och se redan innan den ena hästen kanske har för avsikt att jaga undan den andra hästen .
Så jag kan flytta på mig innan jag blir översprungen.
Det är ju egentligen bara vad det handlar om.
Att man ska se lite hur hästar fungerar både i flocken och hur de använder sitt livsviktiga kroppsspråk.
Och därav använda sig av ett språk som hästen redan förstår.
Vi människor har en tendens att glömma bort lite att hästar är hästar och vi behandlar dem ofta..ja, väldigt barskt och kuvat. Spörapp m.m
Och det är
INTE NH.
Däremot får man inte klema med sina hästar heller.
Då blir de ganska snart både odrägliga och farliga.
För å andra sidan så kan man vara ganska tuff emot en häst innan den tycker att man är FÖR tuff.
(Nu menar jag INTE slag, spörapp el skrik)
För har du sett hur hästar basar runt på varandra i hagen?
Ibland är det faktiskt bra att gå ut och sätta sig i hagen och inspektera individerna i flocken.
Man lär sig otroligt mycket av att bara beskåda.
Jag lovar.
Ja det var mitt lilla "tänk"
Alla har olika och man får plocka lite här och var.
Tillslut har man sin egen lilla teori om hur man vill ha det.
Det finns inga rätt el fel inom hästhantering.
Jag hörde t.ex nån ggn att man inte "ska" klappa hästens ansikte för att det är intrång på hästen privata zon.
Det tror jag inte på.
Mitt kära sto älskar nämligen att bli kliad i pannan så... Njae..
Man kan inte lyssna på allt.
Då blir det general-knas till slut.