A
Alltid Hanna
Ja, vad är skillnaden? Och vad tycker ni? Varför / varför inte?
Hjälp mig att reda ut lite
Hjälp mig att reda ut lite
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, när det gäller NH är jag mest emot att det av många anhängare anses vara det enda saliggörande sas.
att många har totalt missuppfattat hela grejen.
Annars är säkert tanken bakom NH i sig god. Men det har enligt mig gått lite för långt på många håll.
Jo, NH är byggt på kunskaper bl a. De flesta gå till en NH kurs och lära kunskaper av någon annans erfarenhet, eller hur? Det vi läser i böcker och ser på DVD eller en tränare, allt är kunskaper för vart vi vill komma med våra hästar. Vad är det man söker när suntförnuft inte räcker? Kan det vara kunskaper? Jag har mycket kännsla för hästar och mycket säkerhet t o med och även jag använder NH. Genom NH jag lära mig så vill vi förstår varför de gör vad de gör. Det är mer till NH än att svänga ett rep runt. Och det är mer än en mans suntförnuft.Fast NH bygger ju inte riktigt på kunskap. Utan snarare på erfarenhet och hur man tänker sig att det fungerar hästar emellan. Att man iakttar hur hästar beter sig behöver inte nödvändigtvis betyda att man förstår varför de gör som de gör.
Det är vad de flesta tro också tyvärr och de flesta ser ner för näsan istället för att undersöker verkligen vad NH kan erbjuda och inte bara titta på en granne med sin häst som kan inte mycket och döma ut hela konceptet.ag ser NH som en metod, framförallt för att komma tillrätta med sina egna tillkortakommanden. Har man ingen känsla eller säkerhet i sin hästhantering är NH toppen (likväl som någon annan klar metod).
Annars är säkert tanken bakom NH i sig god. Men det har enligt mig gått lite för långt på många håll.
Jo, NH är byggt på kunskaper bl a. De flesta gå till en NH kurs och lära kunskaper av någon annans erfarenhet, eller hur? Det vi läser i böcker och ser på DVD eller en tränare, allt är kunskaper för vart vi vill komma med våra hästar. Vad är det man söker när suntförnuft inte räcker? Kan det vara kunskaper? Jag har mycket kännsla för hästar och mycket säkerhet t o med och även jag använder NH. Genom NH jag lära mig så vill vi förstår varför de gör vad de gör. Det är mer till NH än att svänga ett rep runt. Och det är mer än en mans suntförnuft.
Det är vad de flesta tro också tyvärr och de flesta ser ner för näsan istället för att undersöker verkligen vad NH kan erbjuda och inte bara titta på en granne med sin häst som kan inte mycket och döma ut hela konceptet.
Jag visst inte psykologi var en metod...men men man lära nåt nytt varje dag.:smirk:
Psykologi är ju i viss mån också en metod (eller flera) - om du ska ha den till något. Jag tycker inte att NH är dåligt, tvärtom! Det jag tycker är "dåligt" (och lurigt!) är att man framställer teorin bakom som en sanning, när ganska lite forskning är gjord på området och inte av någon av de som har "grundat" NH.
Nej, det är en vetenskap. Beteendevetenskap.
Förutom kanske Freuds omtvistade teorier bygger psykologi på gedigen forskning. Som all annan vetenskap.