Horsemanship övningar!

Sv: Horsemanship övningar!

Visst kan du det.
Men låt inte din rädsla gå ut över hästen.

Eftersom jag har svårt att förstå hur man känner sig när man är rädd, så tar jag tillfället i akt.

Hur skulle du bli mindre rädd för att hästen följer dig?

(jag utgår från att du är riktigt rädd, typ knäsvag och liknande):confused:
 
Sv: Horsemanship övningar!

Mina hästar ska inte behöva träffa på Nh-folk, igen:crazy:
Som tur var är de så pass trygga o fattade nada vad som var på gång:banana: Helt okänt "språk"


Inte min heller. Hon ska alltså aldrig någonsin mer utsättas för NH-folk.

Och nu lät jag jätteanti-NH. Jag VET att det finns NHare som är vettiga och har en väldigt god relation till sina hästar. Men...
 
Sv: Horsemanship övningar!

Hmm..
Varför inte?
En av avelshingstarna tyckte NH människan smakade jättegott.:devil:
(nej, det ÄR inte smart att tro att man kan hantera alla efter NH metoder)
 
Sv: Horsemanship övningar!

Sätt dig utanför en hage med en flock hästar. Studera dem i siså där 20 år.

Bra tips! Fast 20 år kan ju bli lite långdraget... jag menar man måste kanske hinna gå och handla mat iaf,och kläder annars lär man väl svälta och frysa ihjälv. iaf på vinterhalvåret...
 
Sv: Horsemanship övningar!

Hästar som reser sig brukar göra det av en anledning.

Återigen. Du vill att hästen ska lyssna på dig, men lyssnar du på hästen?

Jag ser inget större fel på att man är rädd, men då är det människan som ska jobba på det- sig själv. Lite jäklar anamma måste man ha. Är man rädd för att rida ut får man skaffa ngn som törs o sen ta över.
Ofta räcker det med att sluta skritta så förbenat mkt o börja ha roligt med sin häst- avrastad lugn kuse:banana:
 
Sv: Horsemanship övningar!

Har inte tid att svara något längre nu för ska iväg, men tänkte bara säga det att jag aldrig haft en häst som rest sig!:laugh:
 
Sv: Horsemanship övningar!

Vilken otroligt klok hästmänniska du verkar vara! Det är så tråkigt med folk som märker ord och som letar fel...NH står ju för Natural Horsemanship, alltså Naturligt Hästmannaskap! Precis det du beskriver! Synd att det inte finns fler som resonerar som du! :bow:/Nillan
 
Sv: Horsemanship övningar!

Vilken otroligt klok hästmänniska du verkar vara! Det är så tråkigt med folk som märker ord och som letar fel...NH står ju för Natural Horsemanship, alltså Naturligt Hästmannaskap! Precis det du beskriver! Synd att det inte finns fler som resonerar som du! :bow:/Nillan
Du tror inte att NH mer är ett varumärke.:crazy: multimilliondollarbusiness:crazy:

Horsemanship/ hästmannaskap är ngt helt annat- att den sköts väl o får en så bra miljö som möjligt.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ja. fast svenskan med sin ganska ordfattiga fauna;) brukar att till sig en massa amerikanskt- låter fräckare:angel:

Såg du videon med C. -Pate? han benämner det som endast horsemanship- att kunna förstå o kommunicera med hästen för den på ett logiskt sett- inget repviftande.

Hästen ser mer repet som en orm- som den bör akta sig för.

Råkade på en huggorm i somras o den äldre hästen stannade på långt håll o ormen gjorde regelrätta kobrautfall mot unghunden som gick före:eek:. Ja då brast det o jag skrek.
När vi sen passerade efter att den ringlat iväg hoppade hästen åt sidan just där den hade smygit ut i gräset.

Ja jag skulle oxå akta mig för repet.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Det är en översättning av horsemanship
Uttrycket är myntat i engelska språket.

Liksom Natural horsemanship.
Hur översätter du det förästen?
 
Sv: Horsemanship övningar!

Jag översätter inte horsemanship ordagrant utan möjligtvis till hästkunskap.

Horse man ship = en hästmans båt? :D

Jag sysslar inte med NH-övningar utav något slag, utan använder sunt bondförnuft och försöker lära mig hur hästar fungerar genom att observera dom, umgås med dom, träna dom och rådfråga andra och samt läsa böcker. Men Naturligt hästmannaskap låter lite konstigt tycker jag men det kanske är korrekt så kunnig är jag inte i språk
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

Jag översätter det oftast inte heller.

jag är inte heller jättekunnig, men tycker betydelsen går förlorad i översättning. Hur bra den än är.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Jag tycker fortfarande Mats Mellbergs förklaring är bäst

Begreppet horsemanship står för kunskap och gott omdöme vid hantering av hästar
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ja?


Nu hänger jag inte med riktigt?
Har inte sagt att det skulle vara något annat.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ärligt talat tror jag det är flera faktorer som, bidragit till "min förmåga"
Jag har haft tid att umgås med flera olika sorterters individer.
Jag har studerat dem i stall och hage. Jag har jobbat med dem.
Jag är lite av en bibliofil så jag har läst oerhört mycket osv.

Jag har framför allt i hela mitt liv ALDRIG varit rädd för en häst.
Respekt ja, men aldrig rädsla.

Konsekvens, samt att man utsrålar ett visst självförtroende är saker som hästar uppskattar.;)

Lita du på din häst litar den på dig.
Som i axels exempel. "Ser" inte ryttaren de hästätande pinnarna, så ser inte hästen dem heller:p

En annan klokskap jag läste i en annan tråd.
Dessto mindre problem du ser framför dig, dessto mindre problem kommer du få.
Stämmer rätt bra faktiskt:D

Det är det jag menar med psykologi..då kommer man långt.. :)

Konsekvent och att behålla sitt lugn.. Det är en bra stöttepelare.

KL:

Sedan är det helt okej att vara/bli rädd.. Kan man inte ta sig ur det då skall man ta hjälp av någon som kan hjälpa en över tröskeln samt så är det viktigt att backa tillbaka några steg.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Sorry det var mest ett allmänt uttalande om vad jag tycker är bäst. Borde kanske skrivit kl först
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har klickertränat med min häst i snart ett år, då har det mest varit som förstärkelse när han har gjort något rätt vid hantering och...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp