Horsemanship övningar!

Sv: Horsemanship övningar!

Vilken otroligt klok hästmänniska du verkar vara! Det är så tråkigt med folk som märker ord och som letar fel...NH står ju för Natural Horsemanship, alltså Naturligt Hästmannaskap! Precis det du beskriver! Synd att det inte finns fler som resonerar som du! :bow:/Nillan

Tack så väldigt mycket..
Du gjorde min dag :laugh:
 
Sv: Horsemanship övningar!

Visst kan du det.
Men låt inte din rädsla gå ut över hästen.

Eftersom jag har svårt att förstå hur man känner sig när man är rädd, så tar jag tillfället i akt.

Hur skulle du bli mindre rädd för att hästen följer dig?

(jag utgår från att du är riktigt rädd, typ knäsvag och liknande):confused:

Hahaha!:rofl: Här är en räddhare till!!!:D Allvarligt talat är det här menat som ett seriöst inlägg???:rofl:
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ja, faktiskt.
Jag har aldrig förstått hästrädsla och hoppades förstå.

Varför vill man göra något man är dödligt rädd för?
Jag är höjdrädd och därför undviker jag fallskärmshopning. tex.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ja, faktiskt.
Jag har aldrig förstått hästrädsla och hoppades förstå.

Varför vill man göra något man är dödligt rädd för?
Jag är höjdrädd och därför undviker jag fallskärmshopning. tex.

Njae, du skrev allt att du har svårt att förstå hur man känner sig när man är rädd. Och så förstår du inte hur man kan vara mindre rädd när hästen följer en? Var det inte du som hade spenderat tretti år med hästar? Ja, jag har lärt mig fast jag bara har levt i drygt tretti, att det finns dom som kan umgås med hästar i ett helt liv utan att ta vara på ett dyft av vad den har att lära en. Inte illa ment, men i vår verksamhet hade du inte imponerat, hur orädd du än skulle visa dig, det vet jag redan helt enkelt eftersom du visar så lite förståelse och ödmjukhet, du är alldeles för upptagen av att framhäva dig själv som orädd. Ödmjukhet lär du av hästen för att ta med dig i din approach till dina medmänniskor.
Jag är helt övertygad om att hästrädsla är samma sak som vilken rädsla som helst, fallskärmshoppning om du så vill, den är helt naturlig, frågan är vad du gör med den. Tar du tag i den, ser den i vitögat, och lär dig att kontrollera den eller sopar du den under ryamattan? Det är väl klart att många blir rädda när de inte kan kontrollera sin häst! Det är självbevarelsedrift. Men med lite guidning lär man sig. Bättre än att vända ryggen till hästlivet. Hästen finns även för de snubbar som inte blir jockeys, brumbeehandlers eller showjumpers.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Tror du missförstår vad jag försöker förklara en hel del.

Om jag är livrädd för hästar. Hur skulle att en häst lunkar efter mig göra mig mindre rädd?
Vore det inte bättre att jag i så fall fick närma mig en häst i en box exempelvis. Mindre skrämmande om jag på mina vilkor då försiktigt kan få sträcka ut en hand och klappa.

Om jag är rädd för att rida ut. Hur hjälper det mig att ha en häst lunkades bakom?
Vore det inte bättre att jag såg till att rida en stadig häst, lära mig hur hästar fungerar och sedan i lämpligt sällskap bege mig ut på en lugn runda?

Är man rädd för sin egen häst bör man byta häst. Hästen ska inte behöva harva i ridhus 7 gånger i veckan för att ryttaren inte törst rida utomhus.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Utevecklar lite då jag var i tidspress förut.

Om man som människa är rädd, så är det ju människan som måste hantera sin rädsla eller hur?
Du talar om kontroll och det är där det väldigt ofta går fel.
Man KAN aldrig kontrollera en annan levande varelse till 100%.

Det är precis vad rädda människor försöker göra. Minsta steg hästen tar ska kontrolleras.
Oftast har det ringa effekt. Människan är innerst inne lika rädd, för tänk om Brunte tar ett steg till höger i stallgången. Eller så blir hästen fly förbannad av att bli omkringbossad hela tiden utan anledning, eller så stänger den ner både hjärta och själ.

Rädsla bör övervinnas utan extremt kontrollbehov.
Dessutom finns det ingenting som säger att bara för att hästen följer efter en att den skulle sluta titta på stenar, pinnar eller vad som helst vid en uteritt.
Vet flera hästar som när de är pigga försöker liva upp stämmningen lite genom att kolla in stenbumlingen lite extra fast den legat där hur länge som helst.

Det finns också studer som påvisar att hästar minns platser i bilder.
Därför kan de reagera om den vana platsen ändras. Går jättebra att kliva över pressenningen i paddocken sjuttioelva gånger, men lägg en presenning på en icke vand plats och hästen reagerar.

P.S Jag har inga som helst ambitioner att imponera i er verksamhet vad det nu vara månde...
 
Sv: Horsemanship övningar!

Utevecklar lite då jag var i tidspress förut.

Om man som människa är rädd, så är det ju människan som måste hantera sin rädsla eller hur?
Du talar om kontroll och det är där det väldigt ofta går fel.
Man KAN aldrig kontrollera en annan levande varelse till 100%.

Det är precis vad rädda människor försöker göra. Minsta steg hästen tar ska kontrolleras.
Oftast har det ringa effekt. Människan är innerst inne lika rädd, för tänk om Brunte tar ett steg till höger i stallgången. Eller så blir hästen fly förbannad av att bli omkringbossad hela tiden utan anledning, eller så stänger den ner både hjärta och själ.

Rädsla bör övervinnas utan extremt kontrollbehov.
Dessutom finns det ingenting som säger att bara för att hästen följer efter en att den skulle sluta titta på stenar, pinnar eller vad som helst vid en uteritt.
Vet flera hästar som när de är pigga försöker liva upp stämmningen lite genom att kolla in stenbumlingen lite extra fast den legat där hur länge som helst.

Det finns också studer som påvisar att hästar minns platser i bilder.
Därför kan de reagera om den vana platsen ändras. Går jättebra att kliva över pressenningen i paddocken sjuttioelva gånger, men lägg en presenning på en icke vand plats och hästen reagerar.

P.S Jag har inga som helst ambitioner att imponera i er verksamhet vad det nu vara månde...

Kan hålla med här.
När jag var rädd så var det noga att jag hade koll på vad hästen gjorde och kanske skulle göra.
För annars kunde jag missa nåt och det kunde bli farligt.
Försökte nästan bestämma hästens fart, för tänk om hon snubblade?
Nu litar jag på att hon bäst vet hur hon ska använda sina egna fötter :)

Nu håller jag mer koll på mej själv och låter hästen sköta sitt och försöker lita på den mer, och rädslan är borta.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

Du har ju gjort ett jättejobb:bow:


(inte riktat till någon särkild)
Jag ser relationen med hästar som ett partnerskap, där jag dock innehar ordförandeposten. Dvs sista ordet.:D
Ledarskap hit och dit. :pVi går brevid varandra:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

Jag är inte hästrädd. Däremot blir jag rädd i hotfulla situationer. När en häst hugger eller kickar mot mig. Det händer inte ofta, men det känns som en ganska naturlig reaktion. Jag blir också ofta tveksam när en häst surar till. Jag börjar tänka på att en spark eller ett hugg faktiskt gör ont,att man kan bli skadad om det vill sig illa osv. Då kan jag också bli lite lite rädd. Vet inte om det är negativt eller bara neutralt.

Det är samma rädsla som i alla andra hotfulla situationer man hamnar i ibland.
Du säger att du aldrig varit rädd. Inte ens i situationer där hästen vänder arslet till och försöker sparka?
 
Sv: Horsemanship övningar!

Givetvis aktar man sig. Inte helt tossig heller. :DMen jag skiljer på att visa respekt och vara livrädd. Olika grader av rädsla liksom.

Skulle en häst vända upp arslet och slå mot mig skulle jag nog mest bli förbannad faktisk:p
 
Sv: Horsemanship övningar!

Du vet att "förbannad", arg och ilska kan vara ett maskerat uttryck för rädsla? Så pass maskerat att man själv inte förstår det.

Men nu utgår jag ifrån att du faktist kan bli rädd, när du är med hästar, för annars är du dumdristig.
Rädsla är den instinktiva reaktionen på fara, och något som alla har, iallafall alla som inte har något handikapp som tar bort förståndet att avra rädd.
Blir man inte rädd har man inte förstått att en situation kan bli farlig på en sekund.

Som hästmänniska ska man kunna bli rädd, men det ska inte sitta i utan vara över i samma stund hjärnan kalkylerat klart riskerna, vilket brukar gå så snabbt att man själv inte ens hann reagera på det. Det känns som en våg av energi när det kommer och kan av somliga sedan förvandlas till "förbannad" medan det hos andra förvandlas till rädsla.

Rädsla som stannar kvar är orsakad av känslan av vanmakt, eller att inte kunna hantera situationen. Att inte lita på sig själv och att man själv kan klara av att skydda sig själv. Att inte känna sig trygg.
Jag är mörkrädd och det är för att jag vet att skulle jag bli överfallen kan inte jag försvara mig själv. Och i mörkret kan vem som helst befinna sig var som helst utan att jag kan hålla koll på dom.

Rädsla som försvinner lika snabbt som det kom, är rädsla som är till för att få kroppen att inse att något är farligt och att den måste vara beredd på att reagera om det skulle behövas.


Så, om hästen vänder upp arlset och slår mot dig, så blir du förhoppningsvis "rädd". Kanske så snabbt att du inte hinner märka av det.
Det du däremot upplever är att du blir förbannad, vilket du blir i samma stund din hjärna kalkylerat riskerna. Alt hur allvarligt sparkad du blev.



Men, vill du träna på att bli rädd runt hästar, skaffa barn och introducera dom till hästarna. Jag har hört att det fungerar utmärkt som kanalisering av rädsla.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

Jag har barn som rider och tävlar. Sedan späd ålder...
varför skulle jag vilja vara rädd för hästar:confused:

Den rädsla jag talar om ursprungligen är när någon är livrädd.
Läst alla inläggen?
 
Sv: Horsemanship övningar!

att vara radd.
jag hade en otack handelse handa mig for ett par ar sedan, fastnade i stigbygel vid situp och blev dragen. Skadade mig och hade ridforbud. TYVARR skall jag saga. For det gjorde mig RADD att ta mig upp pa pallen igen.
Sa denna vinter har jag inforskaffat mig en "dead broke" hast (pa lan) som star stilla vid uppsittning, reagerar inte for ngt (jo det gor han men ni forstar vad jag menar hoppas jag) och later mig sta dar och forsoka komma upp. Val i sadeln ar det inga problem, det ar uppsittningen som ar det skrammande for mig.
Men, med hjalp fran denna lugna trygga hast som jag kanner fortroende for har jag nu lyckats kravla mig upp ett flertal ganger och varje gang gar det lattare. Till och med gjorde det alldeles ensam utan ngn hjalp. Jag ar stolt over mig.
Det ar fragan om att bemastra sin radsla. Och arbeta pa den med verktyg (hast) som man kan lita pa och till slut har man inte kvar radslan utan kan sitta upp pa vilken hast som helst. Aven de som inte kanske star riktigt still (vilket hastar skall bli tranade fran dag ett att gora,).
Dock vill jag tillagga att fran marken har jag inga problem att arbeta med hastarna, aven den som slangde av mig.
Och som andra har sagt, horsemanship ar just det, vanligt sunt bonnfornuft. Vilket kanske inte manga som har hastar har annu, men det finns alltid hopp. Det ar brist pa utbildning av folket som har hast manga ganger. Istallet for att vara duktiga PA hasten att rida den, skulle de lara sig hur man hanterar hasten nar man inte ar pa deras rygg.. Har sett manga example pa det, jatteduktiga ryttare, men "markservicen" ar nonexistent...
OK inlagg om horsemanship, ett amne som kan diskuteras till all oandlighet..
 
Sv: Horsemanship övningar!

Jo, den sortens rädsla förstår jag. Och DU övar ju på just det du är rädd för. Uppsittningen.
Därtill skaffat dig rätt redskap i fom av snäll och stabil häst.

Det jag opponerar mig emot är att om du är rädd för uppsittningsdelen som exempel. Inte varken du (framför allt människan) elelr hästen vara hjälpt av att hästen kunde följa dig lös i hagen?

Det är ju själva uppsittningen DU behöver träna att komma över rädslan.
Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Horsemanship övningar!

joda jag forstar.. jag tycker INTE om nar mina hastar gar bakom mig, speciellt en av dem da han har problem och skulle utan tvekan springa over mig for att komma ivag. och da ar det battre om jag har kontroll over dem genom att veta exact var de ar.. mina pallar gar normalt inte bakom mig, de ar pa min sida, tranade den vagen.. dock har det hant att de foljer mig runt, men da gor jag som andra hastar gor, vander baken till dem och visar mina tander.. lol. ha den bilden i skallen, ganska lustigt faktiskt..
nej, jag personligen skulle inte vilja ha min hast bakom mig om jag var nervos och radd, och sallan ser man hastarna ga pa en perfekt anklinje.. de gar lite pa sidan om varandra..
 
Sv: Horsemanship övningar!

Du kanske inte går tillväga på samma sätt som jag har sett.:laugh:
Man håller i båda tyglarna vid bettet eller i sidostyckena o drar ner o får då "eftergift"

Den enda gången mina behöver sänka huvudet är när jag behöver tvätta av under nackstycket.
Prova Pates sätt- att rekommendera:bow:

låter inte som du vet vad nh handlar om. även om inte du behövt göra några övningar eftersom du lärt dig själv, så är det inte alla som har möjligheten att handskas med ett otal hästar och lära sig genom trial and error. man kan ju faktiskt läsa sig till en hel del kunskap, som annars skulle ta år att lära sig om man endast studerade hästar. för att personer som vistats otroligt mycket med hästar och fått en stor förståelse för dem, delar med sig av detta. men du verkar ha fått en helt snedställd uppfattning om vad nh är och vad nh människor sysslar med. då borde du veta att det inte handlar så mycket om övningarna, som att läsa av hästen. gör du övningen men läser av hästen helt fel. är det inte nh. därför borde du inte yttra dig mer om ämnet, min åsikt då.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har klickertränat med min häst i snart ett år, då har det mest varit som förstärkelse när han har gjort något rätt vid hantering och...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp