Horsemanship övningar!

Sv: Horsemanship övningar!

Tyckte detta var väl formulerat.

Att se vad olika individer behöver det är ett gott horsemanship.
 
Sv: Horsemanship övningar!

För god horsemanship krävs gott omdöme och en stor portion sunt förnuft.

För NH finns övningar.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Precis som uncle sam skrev: att kunna se olika individers behov..

Man kan göra övningar ur hästpsykologiskt perspektiv.. samt ur fysiskt perspektiv.. Se vad olika individer behöver:idea:

Precis som vi människor kan lära oss att använda kroppen till vår fördel samt bla att andas rätt osv.. Lite svårt med hästar..
Men vissa övningar får dem att komma till ro och de får lättare att koncentrera sig..
 
Sv: Horsemanship övningar!

Absolut:) Håller med..

Men hästar som blivit forcerade att göra saker de inte varit klara för och tappat tron på sig själv, kan man hjälpa otroligt mycket med avslappningsövningar..

Eller hästar som är känsliga och gärna vill men vågar inte. Det är en helt fantastisk upplevelse när de får sin aha upplevelse och får känna sig stolta:love:
Det är så himla enkelt- om folk inte skaffar fel hästar o då gärna unghästar skulle de flesta må rätt bra.

Ser en hel del okomplicerade, ursnälla kvalitetshästar som man skapar problem via NH. Det blir konstlat o hästen ska lära sig ett språk som är allt annat än naturligt. Man triggar hästen att behöva ta fram dåliga sidor som den annars ALDRIG skulle behöva ta till. Skapar problem o säger sen att den är dominant mm.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Det är så himla enkelt- om folk inte skaffar fel hästar o då gärna unghästar skulle de flesta må rätt bra.

Ser en hel del okomplicerade, ursnälla kvalitetshästar som man skapar problem via NH. Det blir konstlat o hästen ska lära sig ett språk som är allt annat än naturligt. Man triggar hästen att behöva ta fram dåliga sidor som den annars ALDRIG skulle behöva ta till. Skapar problem o säger sen att den är dominant mm.

Tyvärr kan det bli så när man inte kan läsa av vad det är för typ av häst man tränar med samt läsa av hur hästen tar till sig det man ber den om. Det råder brist på kunskap inom alla olika hästområden tyvärr.

Anledningen till att vissa hästar blir triggade är för att man är för sen att avläsa dess signaler.. och en väldigt vanlig anledning är att man inte ger någon eftergift utan bara ber óm och ber om.. Hästen blir då förvirrad och börjar leta efter vad det är jag vill. Får den då aldrig en eftergift så måste den göra det som känns rätt för stunden.

När en häst kan en övning är det inget man fortsätter att älta.. För det kan också skapa irritation.. Detta ser man ofta inom alla olika områden/discipliner, inte bara nh. Har ofta sett såna reaktioner vid lastning, träning.. på ridskolor mm mm.

Hästar som "tvingas" göra olika övningar de inte klarar av eller är färdiga för.
Antingen vill de då fly, vissa flyr inåt och blir avstängda och vissa ser ingen annan utväg än att "angripa".
-----------------------------------
Men men det var inte detta tråden skulle handla om:) ts undrade över övningar.. :angel:

En övning som är en grundövning som jag använt mig utav i ca 10 år är neckrelease att hästen skall sänka huvudet och slappna av vid min sida:

Denna övning är viktig pga. att det är du som håller koll efter faror och skall föra hästen tryggt framåt. Du får också hästen, lugn och avslappnad eftersom denna övning har en lugnande effekt.

När hästen går med på att sänka huvudet, så överlåter den till dig. Att det är du som har ansvar och ser till att hästen kan känna sig trygg.
Håll ett tryck i grimskaftet, låtsas att grimskaftet är en sytråd.

Du får alltså inte dra, utan ett mycket lätt tryck.. håll gärna med långfinger, pekfinger och tummen, och resten av fingrarna lätt särade.
Framförallt en avslappnad hand..

Kura ihop dig en aning och sänk dina axlar, så ger du ett tryggt, intryck på hästen.

Så fort hästen, nästan som tänker på att sänka huvudet släpper du helt efter.

Varje gång jag skall jobba med inlärning med en häst sänker jag huvudet på hästen och så andas vi ut en stund tillsammans. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

De övningar du räknar upp är NH.

För att utöva god horsemanship finns däremot inga övningar att ta till. Det handlar om att ta hand om sin häst på bästa sätt och se till hästens behov, att behandla den väl. Helt enkelt sunt förnuft, som man inte får genom att traggla övningar hit och dit.

Man ska skilja på "horsemanship" och "NH".

Och därmed inte sagt att man inte kan ta hand om sin häst på bästa sätt om man ägnar sig åt NH. Om du nu trodde att jag antyder det.

(Fast jag blir ganska fundersam när NHare å ena sidan säger att övningarna är till för att människan ska lära sig förstå hästens signaler. Bara för att nästa andetag säga något i stil med "när hästen har lärt sig övningen...". Helt klart väldigt motsägelsefullt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

Ja jag vet att det är baserat på NH och jag förstår också att det är sådanna övningar Ts menar.. eftersom h*n skrivit övningar..

Jag kan alltid lära mig att bli en bättre hästmänniska.. och det är att ha ett gott horsemanship gentemot hästen..

Uppträda på ett ödmjukt vis mot häst och dess människa..
Se till att hästens miljö är bra för hästen..
Ett bra foder..

Hästpsykologi är att lära sig hur hästen fungerar och att agera utefter det.

Helt enkelt sunt förnuft.. för häst och människa = Horsemanship :)
 
Sv: Horsemanship övningar!

Vi använder oss av övningar på marken som vi för upp på ryggen.. som tex bakdelsvändning, sidepass, framdelsvändning, rygga mm mm

Man får lära sig att läsa av hästen när man umgås med den.. Lära sig vad man skall titta på/efter.. te x, ögon, öron, bog, huden, svansen tyngdpunkterna, olika muskler mm mm
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ser du inte skillnaden?
man kan ha ett väldigt gott horsemanship utan att ha gjort en endaste lek eller sk övning i hela sitt liv.
Att förstå en hästs reaktioner och behov behöver man knappast öva, "flytta hit och dit" för.

Ändamålsenlig klädsel hittar man i nämsta garderob alternativt butik. Hästen behöver inte närvara över huvudtaget
Korrekt fackspråk går ypperligt att lära sig genom litteratur eller andra människor.

Vidare har knappast hästen något behov av diverse "övningar" av olika slag. Det är människans behov.
Hästar KAn redan "prata häst"
Vill man som människa lära sig att "prata häst" finns det även där andra vägar att gå än diverse övningar.
Man kan till exempel umgås med hästen, plocka svamp tillsammans elelr vad som helst.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ser du inte skillnaden?
man kan ha ett väldigt gott horsemanship utan att ha gjort en endaste lek eller sk övning i hela sitt liv.
Att förstå en hästs reaktioner och behov behöver man knappast öva, "flytta hit och dit" för.

Ändamålsenlig klädsel hittar man i nämsta garderob alternativt butik. Hästen behöver inte närvara över huvudtaget
Korrekt fackspråk går ypperligt att lära sig genom litteratur eller andra människor.

Vidare har knappast hästen något behov av diverse "övningar" av olika slag. Det är människans behov.
Hästar KAn redan "prata häst"
Vill man som människa lära sig att "prata häst" finns det även där andra vägar att gå än diverse övningar.
Man kan till exempel umgås med hästen, plocka svamp tillsammans elelr vad som helst.

Absolut.. har aldrig påstått något annat..

Att se hästens signaler har inte med övningarna att göra:confused: Att se signaler är att umgås och studera...

När jag gör olika övningar är det INTE för att hästen skall lära sig prata häst.. Utan för att förbereda den för kommande uppgifter i livet framförallt som lastning, ridningen, miljöträning..

Man har olika tillväga sätt och det måste man få ha.. Jag klankar inte ner på någon utan jag svarar på ts fråga.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Står inte NH för Natural Horsemanship?

Det översätter i alla fall jag till naturligt hästmanskap, ungefär som det några här påpekar att horsemanship är, vart kommer då det där "natural" ifrån då i så fall om det nu inte är naturligt? För bara horsemanship är ju tydligen mer naturligt.:p
 
Sv: Horsemanship övningar!

Tyvärr kan det bli så när man inte kan läsa av vad det är för typ av häst man tränar med samt läsa av hur hästen tar till sig det man ber den om. Det råder brist på kunskap inom alla olika hästområden tyvärr.

Anledningen till att vissa hästar blir triggade är för att man är för sen att avläsa dess signaler.. och en väldigt vanlig anledning är att man inte ger någon eftergift utan bara ber óm och ber om.. Hästen blir då förvirrad och börjar leta efter vad det är jag vill. Får den då aldrig en eftergift så måste den göra det som känns rätt för stunden.
Men detta är vanligt- att man inte ser att hästen inte förstår o blir superstressad o "dum"
När en häst kan en övning är det inget man fortsätter att älta.. För det kan också skapa irritation.. Detta ser man ofta inom alla olika områden/discipliner, inte bara nh. Har ofta sett såna reaktioner vid lastning, träning.. på ridskolor mm mm.

Hästar som "tvingas" göra olika övningar de inte klarar av eller är färdiga för.
Antingen vill de då fly, vissa flyr inåt och blir avstängda och vissa ser ingen annan utväg än att "angripa".
-----------------------------------
Men men det var inte detta tråden skulle handla om:) ts undrade över övningar.. :angel:

En övning som är en grundövning som jag använt mig utav i ca 10 år är neckrelease att hästen skall sänka huvudet och slappna av vid min sida:

Denna övning är viktig pga. att det är du som håller koll efter faror och skall föra hästen tryggt framåt. Du får också hästen, lugn och avslappnad eftersom denna övning har en lugnande effekt.

När hästen går med på att sänka huvudet, så överlåter den till dig. Att det är du som har ansvar och ser till att hästen kan känna sig trygg.
Håll ett tryck i grimskaftet, låtsas att grimskaftet är en sytråd.

Du får alltså inte dra, utan ett mycket lätt tryck.. håll gärna med långfinger, pekfinger och tummen, och resten av fingrarna lätt särade.
Framförallt en avslappnad hand..

Kura ihop dig en aning och sänk dina axlar, så ger du ett tryggt, intryck på hästen.

Så fort hästen, nästan som tänker på att sänka huvudet släpper du helt efter.

Varje gång jag skall jobba med inlärning med en häst sänker jag huvudet på hästen och så andas vi ut en stund tillsammans. :love:
Nej detta blir till ett tvingande. Oj vad jag har sett det.:crazy:
tyckte att Curt Pate hade en bättre metod- att vända hästens huvud emot sig- stående vid sidan av buken.
Men.... det viktigaste av allt var att själv slappna av- att få hästen att trivas med den lugna människan o slapp titta på "faran".

Det är det enda som jag har nyttjat o då även vid inridning- att hästen ser vad som pågår. Jag har aldrig haft ngn som hållt i hästen när jag har äntrat upp:grin:180+ som ursäkt.

ÄLGEN
Vidare har knappast hästen något behov av diverse "övningar" av olika slag. Det är människans behov.
Hästar KAn redan "prata häst"
Så sant så sant:bow:

Det fyller en funktion för folk som inte kan så mkt o tar en genväg- drilla hästen istället.

Nh-fanatiker kan inte bara sitta upp på en främmande okomplicerad häst o rida runt typ ridborgarmärkeskrav.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

Det jag (försökte) var att påvisa att horsemanship och NH är olika begrepp.

Oavsett vad man sysslar med anser jag att man ska veta VAD man sysslar med. (det sista inte direkt riktat till dig)
 
Sv: Horsemanship övningar!

.

ÄLGEN Så sant så sant:bow:

Det fyller en funktion för folk som inte kan så mkt o tar en genväg- drilla hästen istället.

Nh-fanatiker kan inte bara sitta upp på en främmande okomplicerad häst o rida runt typ ridborgarmärkeskrav.

Kan detta "fenomen" bottna i rädsla tror du?
Har aldrig sett så många rädda människor som de som sysslar med NH.:eek:
NH i sin rätta betydelse har väl för all del en bra grundfilosofi. Men alltför ofta går just NH överstyr.
Undrar varför?
 
Sv: Horsemanship övningar!

Det bottnar i den okunskap som numera finns. Folk skaffar häst utan att ha ngt kött på benen.

Nh ska stå för att man vill att den ska få ha en bra .. så naturlig miljö som möjligt. Det är ju bra så långt, men när det blir en onaturlig hantering- som bara jänkarna kör med- för att tjäna pengar:crazy: Då tappar man allt vad Horsemanship står för- schysst o vettig hantering.

Vi kan ta Rutgers ex.
Varför får hästen inte titta på saker o lära sig av det? Är man själv lugn blir hästen dito.

Är man rädd att den ska fly?
skulle tro det.

När min ena var ung var den mest "rädd" för pinnar- timmerhögar. Tog aldrig tygeln o sa- det är bara pinnar! Den har aldrig blivit paniskt rädd för ngt o vänt.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

Vi kan ta Rutgers ex.
Varför får hästen inte titta på saker o lära sig av det? Är man själv lugn blir hästen dito.

Är man rädd att den ska fly?
skulle tro det.

När min ena var ung var den mest "rädd" för pinnar- timmerhögar. Tog aldrig tygeln o sa- det är bara pinnar! Den har aldrig blivit paniskt rädd för ngt o vänt.[/QUOTE]

Du säger helt emot vad jag sagt.. miljöträning och att vara lugn och inte hålla hårt i hästen är precis vad jag står för....

De flesta jag träffar är absolut inte rädda.. De vill utveckla sitt partnerskap med hästen och lära sig mer hur hästen fungerar.. Inget konstigt alls..

Människor som tröttnat på att göra saker bara för att och vill mer ha varför och aha..

Hästar måste få reagera men de får inte bli så rädda så de skadar sig själv och andra. Detta kan man förebygga utan tvång och elakheter med att bygga upp en förtroendefull relation sinsemellan..
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

tillägg
Det där med tygeln... många idag rider på tygeln från första stund- antagligen för att gardera sig, men vad sänder man för signaler?

Jo att det är ngt på gång. Klart att hästen knappt vill gå framåt.

Om ngn rider mina hästar får de ALDRIG ta tygeln för att de TROR att hästen ska reagera på ngt.

inte förrän de har börjat springa iväg- vilket knappt har hänt.

Var cool bara.
 
Sv: Horsemanship övningar!

Ja men då måste all din miljöträning ske till fots- för att du ska dra ner huvudet.

Hästar som rids avspänt tycker att det är skitkul att få komma till nya miljöer o börjar inte hoppa runt för det.
Varför skräckscenario:confused:

Vad gör det att de tittar? Hur ska de lära sig samhällskunskap?

Den ska alltså vara så foglig innan den ens har sett grannbyn...

Du kan aldrig immunicera den mot allt- om inte skrämma skiten ur den- Om den gudbevars skulle hoppa till.

NH här är inget för de som vill rida treårstest eller andra unghästtävlingar- tror jag det. Det tar då tiiid innan man kan ge sig ut uppsuttet utan att bli skiträdd.
Jag säger det igen.
"Man måste ha lite humor o förstå sig på att hästar inte alltid går som på räls?.
 
Senast ändrad:
Sv: Horsemanship övningar!

En diskussion för man, med att ge och ta och inte bara klanka ner på andra med intresse för något annat än en själv.

Det är nyttigt att lyssna på varandra.. och det ska vi göra.. men man måste vara hövlig mot varandra så får vi ut mer av att bolla idèer med varandra:laugh:
 
Sv: Horsemanship övningar!

Tog argumenten slut?

Hur får du annars ner huvudet.. från ryggen?

Det handlar inte om intressen, utan tillvägagångssätt gentemot det flykt/betesdjur som låter oss sitta på den:love:. Räcker inte det?
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag har klickertränat med min häst i snart ett år, då har det mest varit som förstärkelse när han har gjort något rätt vid hantering och...
Svar
0
· Visningar
502
Senast: Cs218
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp