Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är så himla enkelt- om folk inte skaffar fel hästar o då gärna unghästar skulle de flesta må rätt bra.Absolut Håller med..
Men hästar som blivit forcerade att göra saker de inte varit klara för och tappat tron på sig själv, kan man hjälpa otroligt mycket med avslappningsövningar..
Eller hästar som är känsliga och gärna vill men vågar inte. Det är en helt fantastisk upplevelse när de får sin aha upplevelse och får känna sig stolta
Det är så himla enkelt- om folk inte skaffar fel hästar o då gärna unghästar skulle de flesta må rätt bra.
Ser en hel del okomplicerade, ursnälla kvalitetshästar som man skapar problem via NH. Det blir konstlat o hästen ska lära sig ett språk som är allt annat än naturligt. Man triggar hästen att behöva ta fram dåliga sidor som den annars ALDRIG skulle behöva ta till. Skapar problem o säger sen att den är dominant mm.
Ser du inte skillnaden?
man kan ha ett väldigt gott horsemanship utan att ha gjort en endaste lek eller sk övning i hela sitt liv.
Att förstå en hästs reaktioner och behov behöver man knappast öva, "flytta hit och dit" för.
Ändamålsenlig klädsel hittar man i nämsta garderob alternativt butik. Hästen behöver inte närvara över huvudtaget
Korrekt fackspråk går ypperligt att lära sig genom litteratur eller andra människor.
Vidare har knappast hästen något behov av diverse "övningar" av olika slag. Det är människans behov.
Hästar KAn redan "prata häst"
Vill man som människa lära sig att "prata häst" finns det även där andra vägar att gå än diverse övningar.
Man kan till exempel umgås med hästen, plocka svamp tillsammans elelr vad som helst.
Nej detta blir till ett tvingande. Oj vad jag har sett det.Tyvärr kan det bli så när man inte kan läsa av vad det är för typ av häst man tränar med samt läsa av hur hästen tar till sig det man ber den om. Det råder brist på kunskap inom alla olika hästområden tyvärr.
Anledningen till att vissa hästar blir triggade är för att man är för sen att avläsa dess signaler.. och en väldigt vanlig anledning är att man inte ger någon eftergift utan bara ber óm och ber om.. Hästen blir då förvirrad och börjar leta efter vad det är jag vill. Får den då aldrig en eftergift så måste den göra det som känns rätt för stunden.
Men detta är vanligt- att man inte ser att hästen inte förstår o blir superstressad o "dum"
När en häst kan en övning är det inget man fortsätter att älta.. För det kan också skapa irritation.. Detta ser man ofta inom alla olika områden/discipliner, inte bara nh. Har ofta sett såna reaktioner vid lastning, träning.. på ridskolor mm mm.
Hästar som "tvingas" göra olika övningar de inte klarar av eller är färdiga för.
Antingen vill de då fly, vissa flyr inåt och blir avstängda och vissa ser ingen annan utväg än att "angripa".
-----------------------------------
Men men det var inte detta tråden skulle handla om ts undrade över övningar..
En övning som är en grundövning som jag använt mig utav i ca 10 år är neckrelease att hästen skall sänka huvudet och slappna av vid min sida:
Denna övning är viktig pga. att det är du som håller koll efter faror och skall föra hästen tryggt framåt. Du får också hästen, lugn och avslappnad eftersom denna övning har en lugnande effekt.
När hästen går med på att sänka huvudet, så överlåter den till dig. Att det är du som har ansvar och ser till att hästen kan känna sig trygg.
Håll ett tryck i grimskaftet, låtsas att grimskaftet är en sytråd.
Du får alltså inte dra, utan ett mycket lätt tryck.. håll gärna med långfinger, pekfinger och tummen, och resten av fingrarna lätt särade.
Framförallt en avslappnad hand..
Kura ihop dig en aning och sänk dina axlar, så ger du ett tryggt, intryck på hästen.
Så fort hästen, nästan som tänker på att sänka huvudet släpper du helt efter.
Varje gång jag skall jobba med inlärning med en häst sänker jag huvudet på hästen och så andas vi ut en stund tillsammans.
Så sant så santVidare har knappast hästen något behov av diverse "övningar" av olika slag. Det är människans behov.
Hästar KAn redan "prata häst"
.
ÄLGEN Så sant så sant
Det fyller en funktion för folk som inte kan så mkt o tar en genväg- drilla hästen istället.
Nh-fanatiker kan inte bara sitta upp på en främmande okomplicerad häst o rida runt typ ridborgarmärkeskrav.