Horsehage?

Sv: Horsehage?

usch, jag det var värst vilket dyrt hö:crazy:
våran höleverantör tar 1,50 oavsett om det är bra eller dålig tillgång eller om han tom behöver köpa in dyrare för att hans har tagit slut, han tycker det jämnar ut sig med tiden och är rädd om sina kunder:bump:
därför är det med lite sorg i hjärtat jag funderar på hh...då min pålle verkar lite känslig för damm.

har vart sjukt svårt att få tag i bra hö iår. Bor i västra götaland utanför borås. Har fått slänga hur mycket som helst. Det värsta är att alla säger att deras hö är bra sen så är det dammigt så det går inte att äta. Hur kan man sälja sånt hö kan man undra. Nu har vi hittat riktigt bra hö men han säljer bara 500 kg i taget,ganska omständigt att hämta hö varje vecka. nä framtiden blir nog hösilage vare sig man vill eller inte. Köper hellre hö för 3.50-4 kr än att köpa för 1.50 och sen slänga 2/3

Det är ju där du har poängen som jag också ser det. Hellre dyrare bra foder än billigt som du inte vet hur mycket du får slänga av, därtill arbetet med att hämta och köra mm. Då blir det billiga snabbt dyrt också om man räknar svinn o resor.

Hästar hostar och folk fattar inte att det är mögel i höet. Min häst hostade även när jag hade slängt det som såg mögligt ut. Alltså till synes friskt hö gav hosta. Samma dag som jag bytte hö till hösilage försvann hostan.

En mig närstående fodrar med det.

Skälet är att en av hästarna är hosthäst och storsilagebalar går inte att köpa och förbruka inom rimlig tid när man har få hästar. Så då får det bli (dyra) Horsehage.

Alla som säljer småbalar hösilage ligger på ungefär liknande priser har jag märkt, runt 2,50.

allmänt;
När man räknar sina hö-priser så måste man räkna in hur mycket man kör för att få hem det, och om man får betala analys mm för att få rätta foder kostnader.
pris, transport, analyskostnad, analysvärden ger det faktiska priset på vad som lönar sig bäst, och vad som passar en själv bäst att köpa.

Jag räknar med att hösilage i småbalar skulle kosta mig ca 3000:- mer om året om jag räknar in allt, men då har jag flera partier att välja lagom värden bland, och jag slipper arbetet med att köra flera gånger. Den lägre kostnaden ger osäker analys som kan ge merkostnad i foder längre fram, men det kostar 3000:- mindre inkl analys körkostnad och höpris- På helt år då jag även fodrar lite under sommaren.
Är det värt det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 308
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka