Horsehage?

manhattan_2006

Trådstartare
Någon som ger det? Hörde att en person gav sina hästar det istället för hö? Det kan väl ändå inte funka? Man kan väl knappast ge 14 kilo av det?Höstens tuggbehov blir det verkligen tillgodosatt?

Sv: Horsehage?

läste lite om det nu, trodde som sagt att det var lusern liknande foder, men det var tydligen ensilage, så då fungerar det antagligen bra antar jag:p

det vet jag inte, har ingen koll på priserna, blev bara nyfiken då jag hört talas om det och eftersom det är så svårt att få tag i bra hö iår så kanske det kan vara en lösning.

HorseHage är ett märke på ensilage. Varuskyddat. Det är alltså helt enkelt ensilage i små förpackningar. Alltså är det ett utmärkt alternativ till hö. Hö är ju ofta svårt att lagra utan att få mögel, därför kan det vara lättare att lagra silage som ju skyddas av sin egen plastförpackning.

Lucern kan man ge istället för annat grovfoder om man t ex har svårt att få tag på bra kvalité på hö eller silage. Det blir rätt dyrt, men å andra sidan är det inte billigt att ha häst...

Som du redan fått reda på så är det ju egentligen bara vanligt hösilage, förpackat i småpåsar.

Funderade själv på det när mitt hö var slut men huuuuu vad dyrt!! :eek: Med tanke på att en hel del av vikten i påsarna är vatten så är ju själva torrsubstansen, alltså det som verkligen är mat svindyrt!

Nej, då vart det bättre och mer ekonomiskt att fodra med lucern och halm bl a tyckte jag.

vad kostar det då? höet kostar ju runt 2,50-3 kr kg. men klart hösilage blir väl dyrare i längden eftersom man måste ge mer

Sist jag såg var det 3,50 kr exkl. moms per kg. Och det är rätt blött, så det är rätt mycket mer mat som ska i hästen...

Det kan kanske skilja sig beroende på var man köper det men här där jag har en återförsäljare blev det ca 4.50 kg. Kommer inte ihåg exakt på öret för jag blev så chockad! :eek: :D

Påsarna innehåller ca 21-23 kg ungefär. Låt oss säga att en påse innehåller 22 kg. Då blir det 4.50 kr (i mitt fall) gånger 22 kg = 99 kr för en säck.

Men de där 22 kg är ju inte 22 kg mat. Vet inte riktigt vad ts-halten ligger på men säg att den är ca 60 %. Det innebär att 40 procent av innehållet är vatten - alltså återstår bara ca 13,3 kg som är foder! (Hoppas jag räknat rätt nu, är urdålig :o :crazy: )

Då har jag betalat 99 kr för 13,2 kg mat! Det blir ca 7.50 per kilo mat!

ok... våra hästar äter mer än 30 kg hö per dag(tillsammans).. det höet vi köpte senast kosta ca 3,50 så då skulle det bli betydligt dyrare med horsehage bättre köpa vanligt hösilage i sånt fall

ok... våra hästar äter mer än 30 kg hö per dag(tillsammans).. det höet vi köpte senast kosta ca 3,50 så då skulle det bli betydligt dyrare med horsehage bättre köpa vanligt hösilage i sånt fall

Ja absolut. Men jag har bara en häst och då kan man ju inte ha så stora balar. :(

Jag fodrar med Horse Hage till min häst, hälften hö å hälften horse Hage. Han vill prompt ha av båda:)

Vi får det leverat till oss, vi e 6st som får det å vi betalar 3,38 kr kg totalt med leverans. Det e väl ganska dyrt jämfört med höt som kostar 2,20 kr/kg.
Vårt Horse Hage är inte speciellt blött, kommer inte ihåg procenten nu men man skulle beräkna ca 1,2kg Horse hage på 1kg hö så det blir inte så mkt mer.

Jag fodrar med Horse Hage till min häst, hälften hö å hälften horse Hage. Han vill prompt ha av båda:)

Vi får det leverat till oss, vi e 6st som får det å vi betalar 3,38 kr kg totalt med leverans. Det e väl ganska dyrt jämfört med höt som kostar 2,20 kr/kg.
Vårt Horse Hage är inte speciellt blött, kommer inte ihåg procenten nu men man skulle beräkna ca 1,2kg Horse hage på 1kg hö så det blir inte så mkt mer.

Hmm.... men vad är ts-halten på ert HH då? Kollade på hemsidan om HH och där fanns olika ts-halter.

Så här stod det:

T55 Tävlingshäst, 55% ts (+5%)
T65 Tävlingshäst, 65% ts (+5%)
R55 Ridhäst, 55% ts (+5%)
R65 Ridhäst, 65% ts (+5%)
A55 Avelshäst, 55% ts (+5%)
A65 Avelshäst, 65% ts (+5%)

Så visst är det ganska mycket vatten i alla sorterna :) 1,2 kg HH för varje kg hö verkar inte stämma riktigt :confused:

Den högsta ts halten är "A65" som kan vara 70 % men här hos vår återförsäljare fanns bara till ridhästar dvs "R55 och R65".

lånar knapp
Skriver man kontrakt kostar HH 2,45 + moms och frakt.
I västra Sverige, annars 3:- + moms.
Jag har gett 2,20 + moms för annat hösilage i år i småbal, inte stor skillnad alltså.

lånar knapp
Skriver man kontrakt kostar HH 2,45 + moms och frakt.
I västra Sverige, annars 3:- + moms.
Jag har gett 2,20 + moms för annat hösilage i år i småbal, inte stor skillnad alltså.

Ok det låter ju bra :)

Men vad innebär det att "skriva kontrakt"? Förbinder jag mig då att köpa en viss mängd och under en viss tidsperiod eller? :confused:

det innebär att man köper minst 1000 kg, i mellerud var det priset 2,45/kg + moms. utan avtal ville dom nu ha 3kr/kg + moms

såg att fler hade skrivit priserna här i västra sverige, missade jag.

däremot så gällde dom priserna bara under april månad...sen stiger priset med 10 öre varje månad

Lånar knapp igen.
Om man räknar på detta priset så får man ändå betänka att det är något dyrare än hö vanligtvis, och sedan är det dessutom mer vatten , dvs man måste ge mer mängd än hö, så jag räknar att det blir ca 50% dyrare än hö totalt sett under året just eftersom man måste köpa mer än av hö.

Det är dock kanske smidigt att få hem det, och lättare att lagra.

Jag har ett kontrakt hemma men vet inte om det är värt kostnaden. Det är ju bekvämt men dyrt. Kanske blir det istället. Har dock en kompis som är mycket nöjd med HH men hon behöver inte räkna momsen eftersom de har gård. Det gör ju också en del i pris.

En som velar mellan hö och hösilage.

Senast ändrad av en moderator:

:eek: uhaa vad dyrt, själv har jag betalat 1,50 - 1,75 kg kr/kg för fjolårshöet av mkt bra kvalite:bow: ....Vad sjutton bor ni? ni blir ju helt ruinerade, era stackare:crazy: ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 308
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka