Horse Hage eller liknande??

caradan

Trådstartare
Är det så mkt bättre än "vanligt" silage? Är det värt att köpa det och betala extra för det?
Är det alltid samma värden i varje bal?

Finns det ngt liknande man kan köpa? (har för mig att det fanns nått som hette hästhö oxå)

Ngn som använder det??

Sv: Horse Hage eller liknande??

Det är småbalsensilage som annat, det går aldrig att garantera värde i en bal, men genom analys får man en uppfattning om partiet (under förutsättning att provet är väl taget).

Behöver man små balar och inga andra finns är HH ett alternativ, priset tycker jag är väl högt, men det beror ju på tillgång i det aktuella området. Vi har 170 kgs balar till två hästar, vilket för oss är lite mindre än halva priset mot t ex HH. Boxgrass är ett annat alternativ, eller sök på småbalsensilage.

Precis som sagts, HH är helt vanligt småbalssilage som odlas på helt vanliga åkrar och skördas och så vidare på helt vanligt sätt. Det ENDA som skiljer det från annat småbalssilage är de mmkt små 'balarna' (påsarna).

Analysen varierar från år till år och från fält till fält precis som på annat silage, ska man ha samma värden får man köpa på sig säsongsbehovet från en och samma skörd.

Det finns lite olika andra liknande alternativ, men frågan är varför man vill ha det framför annat småbalssilage som ofta har bättre pris? Har man EN häst som är rätt liten i maten är dock HH mkt praktiskt, samma sak under sommartid om man har några hästar.

Hörde ett rykte för en massa år sedan att HH kommer från skördar i Värmland, exporteras till England, förpackas som horsehage och exporteras tillbaka till sverige. Go figure.

Om det är sant är en annan sak.

Som sagt, jag sa att jag hört det som rykte.

Tycker dock att det är ett jätte överpris på det.

2,80 + moms, om man förbokade tror jag det var. Brukar vara högre styckpris, obokat 3:50 + moms.

Som sagt, jag sa att jag hört det som rykte.

Tycker dock att det är ett jätte överpris på det.

Varför anser du det är ett överpris?

Jag ger 2.60 kr/kg + moms för småbalat, 40 kg. De flesta som odlar för sitt leverbröd, och lägger ner energi och jobb på att få de värden kunden vill ha oavsett hur 'höåret' är egentligen, och sen säljer vitt mot kvitto ligger ungefär där med för småbalat (ca 40 kg:s), vissa några tioöringar ner, andra några tioöringar upp exl moms/kg foder.

HH är nästan halva balstorleken. Och ju mindre bal ju mer jobb när det gäller silage, och ju mer emballagekostnad.

HH ligger via Brunsbergs NU (seent på säsongen = dyrare) på 2,70 kr/kg - 2,90 kr/kg + moms (Ts ca 55% resp TS ca 65%). Fullt rimligt pris om folk kommer och ska ha foder i oktober ett bristår.

Sen, det är ALLTID betydligt dyrare med småbal, det går tyvärr inte komma ifrån. Och ju mindre balar dessto dyrare. Så om man lika gärna kan ha vanlig 40 kg:s bal så kan man tjäna en slant där, men man ha 'mittemellanbal' eller storbal finns än mer pengar att tjäna.

Men som sagt, oskäligt högt pris blir det nog bara om du jmf med svartsålt foder och/eller större balar. Alt foder med dåliga värden (jag har inte kollat vad HH ligger på i år värdemässigt dock)

Dyrt är det, men ett överpris tycker jag inte. För mig är det omotiverat dyrt, vi behöver inte den storleken och har bättre tillgång på för oss vettigare storlek.

Men i förhållande till varan tycker jag inte det är dyrt. Plastningen kostar ju mer eftersom det är mindre förpackningar, det är inte mycket att säga om. Mindre balar - högre pris.

Men oj det var inte så farligt som jag trodde. Just nu fodrar stallet med hösilage ala 4,50 kr kilot. :devil:

Den enda jag vet som köpt HH har varit mycket missnöjd med deras bemötande. Kontraktet har bara gällt ena vägen, det stod att hon var tvungen att betala för allt om hon oavsett anledning inte ville köpa allt hon skrivit kontrakt på. Det är ju precis som det ska vara. Åt andra hållet fanns dock inga garantier. När HH ett år kom på i september samma år att "vi kan inte leverera den mängden som du beställde i våras" så fick hon en säck krafftfoder i kompensation om hon själv åkte 20 mil enkel resa för att hämta den enda säcken. Dessutom fick hon då det stora nöjet att ge sig ut och leta nytt grovfoder till sina hästar.

Jag har bara possitivia upplevelser av HH, använder det på tävlingar och resor. Väldigt lätt att transportera osv..

I mitt stall så är det 5 hästar som äter HH. Ägarna är mkt nöjda, de beställer ihop med ytterliggare 2 hästar på våren och tar sedan hem foder var 4e månad året om. Inga problem med transport eller tillgång. De mer kräsna ponnierna gillar däremot inte HH utan här är det mer timotej som eftersökes i maten.
Själv beställer jag hem stora 4 kantsbalar då jag gör av med detta till ponnisarna.

Hörde ett rykte för en massa år sedan att HH kommer från skördar i Värmland, exporteras till England, förpackas som horsehage och exporteras tillbaka till sverige. Go figure.

Om det är sant är en annan sak.

Förr så gjordes det i just England. Men det var länge sedan

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 136
Senast: Barbabelle
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka