Hormonfel hos tik???

EmmaW

Trådstartare
Hej,

Min 2 åriga tik har tecken på livmodersinflammation i form av bruna sega flytningar:( Hon ska till veterinären i morgonbitti. Hon är dock pigg, äter bra rusar runt som vanligt men för ca 1,5 vecka sen började hon klia sig MASSOR! Hon har inte någon ohyra, har scalibor och tål det så inget där, hon har fått som röda utslag på baksidan av bakbenen, under magen, lite på insidan av bakbenen men ingen annanstanns....Hon tappar päls i drivor! Det blir lite bättre om jag badar henne men återkommer snabbt. Hon har inte haft problem tidigare och vetten pratar om allergier men troligtvis hormonfel.
Jag har letat och sökt på internet men hittar inte alls så mycket info om hormonfel hos tik. Kan hormonfelet verkligen uppkomma genom att hon fått en livmodersinflammation? I såna fall var kastrering på kartan vilket inte är mig emot men hjälper det verkligen? Finns det prover man kan ta för att faställa ett hormonfel hos hund precis som hos människa?:confused:

Jag är jättetacksam för svar och info om någon har....
Känner mig lite ledsen och förvirrad just nu....:cry:

Sv: Hormonfel hos tik???

Jag tycker att du skall ringa er veterinär och tycker han/hon inte att ni behöver komma in så ring även en större veterinärklinik för second opinion om ni inte redan går på något stort ställe.
Jag hade för mig att misstänkta livmodersinflammationer vill de ha in på en gång och detta med prickarna låter ju hel skumt och oroväckande.

Hur vet du att hon tål scalibor? Jag skulle ta av det och bada hunden ett antal gånger i diskmedel. Har hört de mest konstiga reaktioner på scalibor och där alla inte kommit på en gång.
Och självklart även gå till vet vilket du ju ska.

Om hon skulle bli sämre så åker vi in på bums, men eftersom enda symtomet så att säga är några bruna sega flytningar så är det ingen fara att vänta till tidigt i morgon bitti. Dom har jour dygnet om så annars åker jag in direkt. ;)

Hon är pigg och glad som vanligt,leker, springer, äter, dricker, kissar, bajsar normalt.:rofl: Men kliar sig som en tok imellanåt och pälsen bara flyger iväg.....men hon gör det heller inte hela tiden.

hon har haft scalibor nästan hela sommaren och har inte reagerat förrut...och enda stället hon har mycket päls på är just på halsen även om hon tappat lite där men inte alls som på resten av kroppen......:confused:

Men för säkerhets skull så är halsbandet av och hunden badad i diskmedel 2 ggr.....inget som skadar i alla fall.....värt ett försök åtminstånde...:)

Djurdoktorn ska tydligen vara expert på fertilitet osv hos hund. Boka en tid där om ni misstänker hormonella orsaker.

Antioxidant: Tack för länkarna! Jag antar att en kastrering är det bästa för min tjej, sen ska jag be dom kolla proverna oxå. Hoppas ändå att det är scaliboren med pälsen men tror tyvärr inte det. Vi får se. Tack för intressant läsning;)

Vassego:) Hur gick det hos veterinären?
Sorry att jag är sen med uppdat. Min hund har en inflammation i huden pga av kliandet och får antibiotika mot det. Hur den uppkommit går inte säga säkert men kan lika gärna vara stress som mygg/knott bett. Det är inte allergi. Hur som haver, hon svarar bra på medicinen och kliar knappt längre plus badas med specialschampo som ska minska kliandet så det går bra :D
Och ang livmodersinflamtionen så är det bara efterflytningar efter sista valpkullen, ovanligt länge men noga kollat och det är sena efterbördsflytningar bara. :banana: Känns jättebra, :banana:hahah skäms nästan för att jag målade lite fan på väggen efter första samtalet med vetten. Men jag älskar verkligen min vovve så jag vill inte förlora henna :love:

Men för säkerhets skull så är halsbandet av och hunden badad i diskmedel 2 ggr.....inget som skadar i alla fall.....värt ett försök åtminstånde...:)

hoppas ni hittar felet men ett tips..läs på diskmedelsflaskan är det yes du använder så står en varning att medlet kan ge allvarliga ögonskador..så tvätta hunden i såpa eller hundschampo nästa gång

Hellre åka in en gång för mycket än en för lite! Ett besök behövdes ju iaf, vad skönt att det var lätt åtgärdat!

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka