Sv: Hormonbehandla sto?
Just detta med glaskulor var vanligt förr. Nu är det ju inte tillåtet enligt dopingreglementet.
Jag tycker inte att man utan MYCKET stor anledning ska hålla på och kludda med hormoner för att stoet ska vara trevligt.
Är det inte temperamentet du brukar hålla väldigt högt på din häst Kele?
Jo, Kele har ett väldigt trevligt temperament, hon tycker 'kul sa Kele' om det mesta, hon är alltid arbetsvillig och glad och otroligt okomplicerad, lätthanterlig och lättriden.
MEN, hon har också sedan en boxvila i tvåårsåldern väldigt lätt att ta till boxvandring om hon exempelvis står inne för länge för hennes smak, hon boxvandrar om hon anser sig understimulerad osv. Hon skulle må bäst på lösdrift, något jag inte kan erbjuda henne tyvärr. boxvandringen går att hålla under kontroll med liten tid inne, ordentlig träning osv, men det gick ändå inte att blunda för det otvetydiga faktum att dräktig så boxvandrade hon inte en meter, ens i ett läge där hon 'normalt' skulle varit ett sönderstressat 'monster' som maniskt vandrat så till den grad att det inte varit djurskyddsmässigt okej att fortsätta hålla henne inne.
Så, av någon anledning mådde hon alltså som en prinsessa av att vara dräktig. Det märktes ingen hanteringsmässig skillnad, hon är en raring oavsett, men just på boxvandringen så var ju skillnaden extremt, och väldigt förbluffande.
Så, om hon - gud förbjude - i ett läge i framtiden skulle behöva ha en längre boxvila, skulle jag utan tvekan se det som ett alternativ att hormonspruta henne för att kunna genomföra konvalescensen och ha en häst som ändå mådde bra.
Och, om jag inte hade för avsikt att tävla, skulle jag faktiskt beroende på biverkningarna allvarligt överväga att spruta henne. Inte för MIN skull - utan för HENNES.
Det enda problem jag har av hennes vandrande är att det tar tid att mocka, och att jag mår extremt dåligt mentalt av att se henne vandra, även om det bara är lite. Hon vandrar ju inte utan anledning liksom.
Men, eftersom jag har för avsikt att tävla är sprutning inte ett alternativ, jag förvånades dock över det som vet sa, att de blir som om de vore dräktiga om man sprutar, och undrade om ev biverkningar etc. Då det som sagt i vissa framtida lägen skulle kunna bli ett alternativ. Som redan nämnts vid längre boxvila, men också vid längre hagvila exempelvis. I dagsläget så hur bra prognosen än är, så en längre konvalescens innebär en enkelbiljett till Trapalanda för henne. En senskada exempelvis och det är ajöss, helt enkelt för att hon inte mår bra mentalt av konvalescens. Om sprutning fungerar så som vet sa så finns där en möjlig väg i ett sådant läge, om det - gud förbjude - skulle uppstå i framtiden.
Men som sagt, för MIG så är det ingen hanteringsmässig skillnad eller liknande, däremot skulle det vara en totalt avgörande skillnad för hästens välmående. Vilket betyder väldigt mkt för mig.
(Glaskulor är precis som sagts inte tillåtet, och inte bara enligt dopingreglementet om jag fattat saken rätt, utan det är inte tillåtet alls)