Hormonbehandla sto?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexandra_W

Trådstartare
Jag mumlade lite sist jag var på klinik med K att det borde finnas något man kan ge så de inbillar sig att de är dräktiga hela tiden.

Jag blev rätt förvånad när vet tyckte att 'tja, ska du inte tävla så kan vi ju spruta henne'.

Jag vet inte riktigt vad jag trott, men jag hade på något vis för mig att det så att säga bara 'dämpade' dem.

Fast det är klart, enda sättet att skjuta upp en brunst borde ju vara att intala kroppen att den är dräktig?

Men hur fungerar det med hormonbehandling egentligen, vad ges, vad gör det så att säga 'i hästen', ev biverkningar?

Sv: Hormonbehandla sto?

Man kan ge de någon form av p - spruta, men de ska ha de var tredje vecka och de är ju inte gratis direkt! :crazy:

Men vad gör den sprutan? Tillför de hormoner som finns vid dräktighet? Och det borde väl finnas biverkningar med det hela?

Någon form av hormoner är det väl, det måste ju funka på samma sätt som när vi människor tar hormoner, vi lurar ju kroppen att vi är befruktade. Mitt sto har varit "galen" hela vintern, pratade med min vet. som sa det berodde på hormonrubbningar pga denna milda vinter. Han föreslog p- spruta, inte säkert att det skulle funka, men dels av ekonomiska skäl, dels för att jag planerar att betäcka henne i vår så hoppade vi över detta. Hon äter munkpeppar istället, tycker att hon blivit lugnare och verkar må bättre, men om det är av det eller nåt annat låter jag vara osagt.

När det gäller K så är hon ju en liten raring vid brunst, har tysta brunster osv. brunsterna stör faktiskt inte minsta lilla.

Men, hon mådde som en liten prinsessa när hon var dräktig. Hela hästen strålade harmoni och hon gick och såg salig ut (det syntes på ögonen till och med). Och - trots 2 veckors boxvila så vandrade hon inte ett enda litet steg (!).

Så, nu vill jag ju tävla så det är liksom inte ett gångbart alternativ, men anledningen att spruta för mig om jag skulle det skulle vara för att hon mådde så uppenbart jäkla skitbra rent ut av att vara dräktig. Och jag skulle kunna ge min vänstra hand i princip för att få bort boxvandrandet.

Fast jag vill ju tävla, så jag frågade inte vet mer om 'detaljerna'. Men blev i efterhand ändå nyfiken på hur och hur ofta och biverkningar och så. Om utifall att typ..

Men det som förvånade mig var det att de då får samma hormonpåslag osv som om de vore dräktiga. Riktigt så är det ju inte för folk t ex.

Någon form av hormoner är det väl, det måste ju funka på samma sätt som när vi människor tar hormoner, vi lurar ju kroppen att vi är befruktade. Mitt sto har varit "galen" hela vintern, pratade med min vet. som sa det berodde på hormonrubbningar pga denna milda vinter. Han föreslog p- spruta, inte säkert att det skulle funka, men dels av ekonomiska skäl, dels för att jag planerar att betäcka henne i vår så hoppade vi över detta. Hon äter munkpeppar istället, tycker att hon blivit lugnare och verkar må bättre, men om det är av det eller nåt annat låter jag vara osagt.

Vi har precis köpt ett ungsto som brunstar ofta, och än mer har det varit under vintern. Har fått tips om just munkpeppar, men undrar hur mycket man ska ge, och hur ofta?

CCT- köpte mitt peppar på www.mamut.se. De ska ha 15 ml varje dag, räkna med att det tar ca en månad innan man ser resultat, det är heller inte säkert att det funkar på alla ston, men det verkar som om det funkar på min häst. Kostar 100 kr/kg så det är ju inte så dyrt, så det kanske är värt att prova?

Alexandra- ang. biverkningar så har du fått mig att börja fundera.....
P- piller för folk ger ju en ökad risk för bröstcancer sägs det, hade en katt som åt p- piller i hela sitt liv, vid 13 års ålder fick hon en juvertumör, enligt vet. pga p- pillerna, hundar som får hormonsprutor för att inte löpa har väl en större risk för att få livmodersinflammation? Gemensamt för dessa "åtgärder" är väl att man lurar kroppen att tro att den är befruktad, så någon biverkning måste det väl ha på häst oxå?:confused:

Hoppsan!! Fel adress på munkpepparen:smirk:
Har köpt den från Örtagården Salsta, hittar inte adressen just nu, men det går säkert att googla så kommer den nog fram! :banana:

Alexandra- ang. biverkningar så har du fått mig att börja fundera.....
P- piller för folk ger ju en ökad risk för bröstcancer sägs det, hade en katt som åt p- piller i hela sitt liv, vid 13 års ålder fick hon en juvertumör, enligt vet. pga p- pillerna, hundar som får hormonsprutor för att inte löpa har väl en större risk för att få livmodersinflammation? Gemensamt för dessa "åtgärder" är väl att man lurar kroppen att tro att den är befruktad, så någon biverkning måste det väl ha på häst oxå?:confused:

Jo man tycker ju det, sen iofs så de flesta hästar hormonbehandlas väl inte lika lång tid (dvs ett helt liv) som hundar/katter ofta gör, men ev kortsiktiga biverkningar är ju också intressant att veta?

Vi hade ett sto ett tag som hade jobbiga brunstperioder. Hon hade tidigare gått som avelssto men skulle nu enbart vara "ridhäst". Nu var detta ett tag sedan och jag minns inte alla detaljer men.... tydligen kan man placera in 2 kulor som gör att de tror att de är befruktade och dräktiga vilket gör att brunsten för det mesta försvinner. Det här stoet var riktigt jobbigt under brunsterna då hon ofta stod och tryckte sig/sparkade på väggarna och hon var knappt ridbar under de perioderna. Hur som; på henne sattes två( tror jag men kan ha varit en) kulor in som jag tror var av typ glas. Det funkade bra. Det skulle heller inte förhindra en ev betäckning då man kunde ta ut kulorna.

Det måste finnas någon mer som hört talas om detta som är mer kunnig än jag (som inte lagt så mkt av det på minnet och som nästan enbart sysslat med valacker o hingstar). Kanske värt att kolla upp?!

Just detta med glaskulor var vanligt förr. Nu är det ju inte tillåtet enligt dopingreglementet.

Jag tycker inte att man utan MYCKET stor anledning ska hålla på och kludda med hormoner för att stoet ska vara trevligt.
Är det inte temperamentet du brukar hålla väldigt högt på din häst Kele?

Jag tror att TS är ute efter att få hästen att må så bra som möjligt, inte för att stoet är jobbigt vid brunst.
Stoet hade varit jätteharmoniskt vid boxvila då hon var dräktig, och tydligen så står hästen på box även nu, men utan att vara dräktig och det leder till att hästen boxvandrar.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att spruta ston (visste inte ens om att det var möjligt på hästar :o ).

Just detta med glaskulor var vanligt förr. Nu är det ju inte tillåtet enligt dopingreglementet.

Jag tycker inte att man utan MYCKET stor anledning ska hålla på och kludda med hormoner för att stoet ska vara trevligt.
Är det inte temperamentet du brukar hålla väldigt högt på din häst Kele?

Jo, Kele har ett väldigt trevligt temperament, hon tycker 'kul sa Kele' om det mesta, hon är alltid arbetsvillig och glad och otroligt okomplicerad, lätthanterlig och lättriden.

MEN, hon har också sedan en boxvila i tvåårsåldern väldigt lätt att ta till boxvandring om hon exempelvis står inne för länge för hennes smak, hon boxvandrar om hon anser sig understimulerad osv. Hon skulle må bäst på lösdrift, något jag inte kan erbjuda henne tyvärr. boxvandringen går att hålla under kontroll med liten tid inne, ordentlig träning osv, men det gick ändå inte att blunda för det otvetydiga faktum att dräktig så boxvandrade hon inte en meter, ens i ett läge där hon 'normalt' skulle varit ett sönderstressat 'monster' som maniskt vandrat så till den grad att det inte varit djurskyddsmässigt okej att fortsätta hålla henne inne.

Så, av någon anledning mådde hon alltså som en prinsessa av att vara dräktig. Det märktes ingen hanteringsmässig skillnad, hon är en raring oavsett, men just på boxvandringen så var ju skillnaden extremt, och väldigt förbluffande.

Så, om hon - gud förbjude - i ett läge i framtiden skulle behöva ha en längre boxvila, skulle jag utan tvekan se det som ett alternativ att hormonspruta henne för att kunna genomföra konvalescensen och ha en häst som ändå mådde bra.

Och, om jag inte hade för avsikt att tävla, skulle jag faktiskt beroende på biverkningarna allvarligt överväga att spruta henne. Inte för MIN skull - utan för HENNES.

Det enda problem jag har av hennes vandrande är att det tar tid att mocka, och att jag mår extremt dåligt mentalt av att se henne vandra, även om det bara är lite. Hon vandrar ju inte utan anledning liksom.

Men, eftersom jag har för avsikt att tävla är sprutning inte ett alternativ, jag förvånades dock över det som vet sa, att de blir som om de vore dräktiga om man sprutar, och undrade om ev biverkningar etc. Då det som sagt i vissa framtida lägen skulle kunna bli ett alternativ. Som redan nämnts vid längre boxvila, men också vid längre hagvila exempelvis. I dagsläget så hur bra prognosen än är, så en längre konvalescens innebär en enkelbiljett till Trapalanda för henne. En senskada exempelvis och det är ajöss, helt enkelt för att hon inte mår bra mentalt av konvalescens. Om sprutning fungerar så som vet sa så finns där en möjlig väg i ett sådant läge, om det - gud förbjude - skulle uppstå i framtiden.

Men som sagt, för MIG så är det ingen hanteringsmässig skillnad eller liknande, däremot skulle det vara en totalt avgörande skillnad för hästens välmående. Vilket betyder väldigt mkt för mig.

(Glaskulor är precis som sagts inte tillåtet, och inte bara enligt dopingreglementet om jag fattat saken rätt, utan det är inte tillåtet alls)

De preparat som jag känner till är progesteroner dvs de simulerar dräktighet.
PL

Ah, tack. Skulle man kunna få ett namn på något av dem (du kan PM:a om du vill), så kan jag ju tjuvkika i Fass ang biverrkningar etc? Om inte du har lust att svara ang ev biverkningar och så? =)

De jag kan komma på o som finns i fass är promon o gestapuran/perlutex, inga är dock registrerade på häst. Övriga är licenspreparat.
PL

Ah, är de inte reg för häst så hjälper ju inte Fass. Men det förklarade varför jag inte hittade något 'i den vägen' i fass.

Har du någon koll på/erfarenhet av biverkningar?

När blev det förbjudet med glaskulor? Vet ni varför? Och på vilket sätt var det dopingklassat?

Frågar eftersom jag undrar om det kan ha varit förbjudet när vårt sto fick det.Även om mitt minne är dåligt ibland så var det inte sååå länge sedan...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag har en bekant var sto är betäckt vid 2 olika brunster. Hon stod enligt uppgift superfint även vid brunst nummer 2, och var extremt...
2
Svar
28
· Visningar
5 735
Senast: sassiball
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 024
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 073
Senast: Magica
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V