Hopputrustning

Sv: Hopputrustning

Jag har själv full hopputrustning till min häst. Och har haft det till tidigare också. Dvs 2 sadlar och olika träns.

Bild på min förra med dressyr utrustning:

28414353.jpg

Med hopp utrustning:

20072207.jpg

Jag tränade dressyr på LA/MSV nivå och hoppning på LC nivå.

På tävlingarna vi hade i helgen LC:-LA nivå lokalt red en del ekipage med hopp/allround sadel.

...

När folk rider dressyr med förbygel, utan att martingalen sitter i tål jag dock inte. :p

...

Då får du blunda :p

Jag rider alltid med antingen jaktbrösta utan martingal eller halsring på alla träningar. De är mina "säkerhetshandtag" :devil:

För att glider sadeln runt så pass att man måste ha en förbygel när man rider på marken så ligger inte sadeln bra.

jag är ingen dressyr ryttare men kommer nog att ställa upp i några lokala i år, kommer då ha hoppsadel, benskydd och hopp träns (dvs ett träns med smala remmar och remont nosgrimma + bling). alt en allround sadel om jag inte hittat en ny hopp sadel till april :p, förstår inte riktigt hur folk kan rida i dressyr sadlar :rofl: de är hemskt obekväma!

För att glider sadeln runt så pass att man måste ha en förbygel när man rider på marken så ligger inte sadeln bra.

Är det ok att ha det i hoppning?? :o ;)

Jag har förbygel när jag hoppar just som typ säkerhetsbälte eller vad jag ska kalla det. Skulle sadeln råka glida lite i språnget pga sadelgjorden råkar släppa efter/vara för löst spänd eller nåt så kan den iafl inte glida för långt bak innan man hinner stanna och sadla om och rätta till det som blev galet. Har dock inte hänt ännu då sadeln ligger riktigt bra. Men ju högre hindrena blir nu ju mer säkerhet vill jag ha :angel:
Och min häst har en tendens att hoppa av stort ibland så jag brukar vilja hugga tag i förbygel då för att slippa rycka han i munnen. (grön häst) I det fallet tycker jag även att förbygel är snyggare än halsring. :D
Har inte martingal i min för att hästen drar fram sadelgjorden om han rycker upp huvet. :crazy: Då slår han i armbågarna i gjorden så han börjar blöda. Nä, bättre utan.

Men jag är jäkligt noga med att förbygeln skall ligga an rätt och inte störa bogen. Och jag har den ALDRIG för att sadeln glider bak i vanliga fall elelr för att sadeln ligger dåligt. Gud förbjude!

Senast ändrad:

Vad är det för fel att rida dressyr i en sadel med förbygel?
Förbygelns funktion är att hindra sadeln att glida bakåt och har man en häst med sådant sadelläge att man har problem med att sadeln glider bakåt (vet själv av en sådan individ) så är det väl bra om man använder en förbygel

Då har man fel sadel. Om det enbart är förbygeln som håller sadel på plats, då kan du tänka dig vilket tryck det hela tiden kommer vara över bogen om det rä bogen som ska hålla sadeln på plats. Byt sadel. En förbygel löser inga som helst problem i det läget!

Ja en förbygel är ju till för att sadeln inte ska glida bak i stora språng. :bump:
Kan vara svårt för även den mest passande sadeln att ligga kvar vid stora språng.

kl

Jag är väll "dressyrryttare".. det är iaf det jag vill koncentrera mig på ffa, men det blir även endel hoppning.
Jag rider nu mer alltid i min hoppsadel då jag helt enkelt sitter uruselt i min dressyrsadel. Den spjärnar upp och låser hela min sits och gör att jag inte kan röra mig och göra korrekt hjälper.
Min hoppsadel är iof inte "jätte hoppig", det är en Crown Arwen, min dressyrsadel är också en Crown Arwen och trots att jag tycker att jag sitter skönt i den, så låser den upp min kropp och därför hänger den på kroken nu och ska säljas till någon som kan sitta i den.
Min dressyrtränare hatar dressyrsadlar för hon tycker att de förstör sitsarna och gör dem låsta! Jag trodde hon prata smörja innan jag av en slump red i hoppsadeln på träningar tre dagar i rag, och den 4e hoppade upp i dressyrsadeln... 5 minuter in i träningen ville jag börja grina för att jag inte kunde rida ^^

Haha ja då kan jag absolut förstå att du rider i hoppsadel :)

Jag är dressyrryttare med "hoppstil"
Alltså jag rider med dressyrsadel och dreassyrstövlar och allt sånt men schabrak, lindor, benskydd och allt sånt är mer "hoppstil". Varför ska dressyrutrustning behöva vara så tråkig och classic. Älskar att matcha med färger och allt sånt. Har till och med ridit en lokal dressyr i Tretorn stövlar :)
Dock för jag fick sånt skav av mina nya stövlar och dom gamla dressyrstövlarna var hemma. Men när jag red b-ponny hade jag bara en hoppsadel och den red jag dressyr med :D

Jo, men snyggt är det inte. :rofl: Speciellt inte när sadeln är utprovad till en tjej som är runt 178 cm lång. :p

img_4451_85019539.jpg

Det är tur att den här hästen presterar bättre på hoppbanan än i dressyr. :angel:
(Har tävlat internationell 150 om jag inte minns fel.)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige går in i en ny världscupsäsong med dubbla finalsegrar i ryggen. Ska den svenska framgångsvågen hålla i sig? I helgen påbörjar de...
Svar
0
· Visningar
57
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Äntligen får vi veta vilka dressyrryttare som rider för den svenska flaggan under OS i Paris. Här presenterar förbundskaptenen laget.
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka