Hopputrustning

Sv: Hopputrustning

Det är väl inte så värst vanligt med DRESSYRRYTTARE som rider i hopputrustning det underlättar ju med riktig utrustning. Men för min del får väl folk göra som dom vill.

Jag har faktiskt sett ett ekipage som har gjort detta :)

Förstår inte riktigt frågan, vad är det för fel med dressyrryttare som hoppar eller rider i hopputrustning? Jag hittar allafall inte något :)

Vi har en hel del dressyrryttare i stallet som tävlar relativt högt i dressyr (MSV och uppåt) som t.o.m. är med på hoppträningarna, i hoppsadel. Bra variation för både häst och ryttare.

Jag menade inte att jag är emot det, för det är jag inte. Jag håller med dig fullkomligt. Men det är bara det att jag har hört en hel del kommentarer från folk om att det är fult och dåligt och blabla så jag var bara nyfiken på hur folk ställer sig till det. :)

Det är klart att en hoppsadel inte riktigt ger ryttaren den optimala sittsen för dressyr direkt. Så vill man rida dressyr med en korrekt lodrät sits så kan man nog påstå att en hoppsadel är ett dåligt val av utrustning. Och mycket av hopputrustningen är inte tillåten på dressyrtävlingar.
Men sen är det ju bara smak och tycke vad man gillar och inte.

Shit, hoppas inte jag blir mobbad till helgen då när jag ska på dressyrträning. Har bara allroundsadel :eek: just nu eftersom pålle vuxit ur sin dressyrsadel. Vilket trauma!!! :p

Lika bra att jag slänger på detta schabraket också, eller hur? :D
129-1.jpg

Men menar du dressyrryttare som rider dressyr i hopputrustning eller dressyrryttare som rider i hopputrustning på hoppträning? Det är väl lite skillnad. Känns normalt att oavsett vad man gör har utrustning för det man håller på med under träningen. Hoppar jag har jag hopputrustning, tränar jag dressyr har jag dressyrutrustning. Oavsett om jag är dressyrryttare eller hoppryttare:)

självklart ska du ha det schabraket, glöm inte att linda alla benen i lindor med samma färg bara haha

ts, jag är allroundryttare, ibland rider jag i hoppsadeln men oftast i dressyrsadeln, det beror lite på vad vi ska träna på för dagen.

Jag har i flera år ridit dressyr i hoppsadel: inte med flit, men hästen i fråga hade en svår rygg och den enda sadel som passade honom var en framskuren flatback hoppsadel så den fick det bli. Trots att sitsen aldrig blev helt optimal i den sadeln eftersom jag har korta ben vilket innebär att en framskuren sadel kräver korta stigläder, var det ju bäst för hästen. Jag tyckte att det fanns fördelar för mig också. Till exempel kunde jag ju skutta upp i lätt sits och fräsa på över diagonalen ute på fältet vilket hästen tyckte var jättekul. Jag lärde mig också verkligen att sitta i balans utan att tänka på mina ben överhuvudtaget eftersom lädren var så korta, och tycker absolut att jag rider med en mer avslappnad höft och ett "gladare" knä nu. Om hästen vore min och fortfarande i livet hade jag nog så småningom försökt hitta en passande dressyrsadel men eftersom vi inte tävlade utan bara höll igång på hemmaplan tyckte jag att hoppsadelns funktionalitet räckte.

Oj, det blev en halv novell. :o

Gud vilket sött schabrak du har! Jättefint ju! :) Och nej jag tror inte att du kommer att bli mobbad för en allroundsadel! ^^

Jag menar dressyrryttare som har hopputrustning på dressyrträning :)

Ja men då förstår jag absolut att du red med hoppsadel. Och jag har som sagt ingenting emot det, var bara nyfiken på folks åsikter :)

Fast jag tror aldrig jag har sett en ren dressyrryttare rida dressyrträningar i ren hopputrustning. Alltså med hoppträns, maringal/förbygel, senskydd och hela den baletten. De har ju oftast dressyrutrustning eftersom det är det de håller på med. Sedan kan de i vissa fall som jag upplevt ha en hoppsadel för att dressyrsadeln inte passar. Men för den delen slänger de inte på en pullarnosgrimma bara för att :) Utan då är det väl snarare hoppsadel med dressyrtränset och lindorna. Så upplever jag det iafl. Och jag ser inget fel i det. :)

Jag brukar rida dressyr med hopputrustning, även för dressyrtränare. Då vissa av hästarna jag rider är "rena" hopphästar som endast har hopputrustning. :d
Sedan så har jag ridit en hel del unghästar, då står man inte och lindar alla utan det blir senskydd och gärna hoppsadel i fall att det blir lite bock och bus.

När folk rider dressyr med förbygel, utan att martingalen sitter i tål jag dock inte. :p

Min egen ponny kläs dock från topp till tå som en "äkta" dressyrhäst, även om hon nu inte är det. :D

Det känns ju helt normalt.

Jag kanske var trångsynt, men jag reflekterade utifrån en dressyrryttare på sin renodlade dressyrhäst i svårklass och sen kommer med hopputrustning. :p Det tycker jag är sällsynt. Om inte hästen används till både hoppning och dressyr vill säga. Men en ren dressyrhäst som går svår dressyr och bara används för det har jag svårt att se framför mig i teknikskydd, pullarnosgrimma och hoppsadel på dressyrträning. :D

Jag har nog aldrig sett någon som enbart tävlar dressyr som tränar/tävlar i hopputrustning. Däremot FT-ryttare och hoppryttare som tränar dressyr och tävlar ngn gång ibland för skoj skull. Men det är ju viss skillnad.

Vad är det för fel att rida dressyr i en sadel med förbygel?
Förbygelns funktion är att hindra sadeln att glida bakåt och har man en häst med sådant sadelläge att man har problem med att sadeln glider bakåt (vet själv av en sådan individ) så är det väl bra om man använder en förbygel

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige går in i en ny världscupsäsong med dubbla finalsegrar i ryggen. Ska den svenska framgångsvågen hålla i sig? I helgen påbörjar de...
Svar
0
· Visningar
57
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Äntligen får vi veta vilka dressyrryttare som rider för den svenska flaggan under OS i Paris. Här presenterar förbundskaptenen laget.
Svar
0
· Visningar
153
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Breeders Trophy närmar sig och i år finns det en ny programpunkt. Det blir två clinics, en under dressyrveckan och en i samband med...
Svar
0
· Visningar
108
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka