hoppträning med lat häst?

Sv: hoppträning med lat häst?

hehhe det är nästan bara jag som skriver här :angel: men jag vill säga att jag hoppade med honom förra veckan.... 85cm!!! han hoppade jääättebra :love: och kom med god fart mot hindret och saktade inte ens in!! jag hoppade det hindret ett par gånger och han vägrade ingen gång alls!

STOLT!!! :D

a, så enkelt kan det vara, men sporrar ska egentligen inte göra så att man får upp mer fart på hästen, och att det ska va anledningen till att hästen får ordentlig fart, sporrar är en förfining av hjälper.

Får jag komma med ennu ett tips ? (A)

JAg ser ju att det är en finnhäst, då det kryllar med dom häromkring österbotten ;)
Så ja undra om han e rakad?
Jag vet, ( med egen erfarenhet oxå :rofl: ) att måånga hästar får mera fart i ebnen då dom rakas. det är tungt & svettigt med allt hår, så tänk igenom alternativet! :)

Hoppar du utan sadel? Det var ju onekligen modigt!
Eftersom han brukade stanna första gången så kanske han inte var beredd på att det var hoppning som gällde?
Visa honom hidret först och jag ser inget fel i att trava över det först. Det gör dom flesta ute på tävlingar också! Lilla framhoppningshindret i trav resten i galopp.

a, så enkelt kan det vara, men sporrar ska egentligen inte göra så att man får upp mer fart på hästen, och att det ska va anledningen till att hästen får ordentlig fart, sporrar är en förfining av hjälper.

okkeej, men skall jag ta bort dem helt då? jag har sett en MASSA som hoppar med sporrar?

Senast ändrad:

Se till att hästen är "vaken" efter framridningen. Dvs framme för hjälperna.
Stutsen kör du 3-3,2m

HoneysEmma: nej rakning e tyvärr inget bra alternativ.. då han är en "skogsmulle" vi hoppar bara hinder någon gång ibland.

Kallebus: jaa-a jag hoppar barbacka, men även med sadel :D jaa jag skall ju int tävla så himla mycket.. men endå. tack för ditt svar!

Älgen: okej tack :)

okkeej, men skall jag ta bort dem helt då? jag har sett en MASSA som hoppar med sporrar?

ja, det finns maaasssa som rider med sporrar, men dom flesta rider med dem för att förfina hjälperna, du sa det som en lösning att hästen går fram dvs hoppar.. det är skillnad.

alltså vadå förfina hjälperna?? jag rör ju knappt honom med sporrarna.. deesutom hoppade jag nu när jag tänker efter 85 cm utan sporrar :smirk:

Kanske fick sporrarna honom att skärpa sig. Han kanske har försökt att komma undan eftersom du inte var bestämd nog.
Tycker det är ok att du använder sporrar så länge du använder dem på rätt sätt och inte sitter och petar i honom hela tiden. Jag som rider western har lärt mig att man ska säga till hästen en gång rejält så att de förstår direkt och inte sitta och peta i dem hela tiden.

ja, sporrar är till för att förfina hjälper.
om du inte rör honom med sporrar så varför säger du då att din lösning är att rida med sporrar? fattar inte vad du menar..

ja, sporrar är till för att förfina hjälper.
om du inte rör honom med sporrar så varför säger du då att din lösning är att rida med sporrar? fattar inte vad du menar..

han har resoekt för dem, om han vet att jag har dem, tex genom att träna lite dressyr innan med "förfinade hjälper" så lystrar a´han mkt bättre och skärper till sig.. visst jag kan använda dem vid första hoppet. men jag petar ju bara till honom med dem för att han skall komma ihåg vad han håller på med :smirk: han har varigt helt skänkeldöd från förra stället så han går emot skänklarna om han vill.. men jag har nog inte ridigt honom så bestämt som jag borde oxå kanske.. förstod du nu? :) tack för dian svar!:bow:

Kanske fick sporrarna honom att skärpa sig. Han kanske har försökt att komma undan eftersom du inte var bestämd nog.
Tycker det är ok att du använder sporrar så länge du använder dem på rätt sätt och inte sitter och petar i honom hela tiden. Jag som rider western har lärt mig att man ska säga till hästen en gång rejält så att de förstår direkt och inte sitta och peta i dem hela tiden.

jo, det förstår jag oxå.. han går jättebra i dressyr och så förutom vid hoppning.. men jag är ju ingen hoppryttare så jag har ganska mycket att tänka på.. det är lättare nu när han inte saktar in innan hindret, jag vet precis vad du menar och jag sitter inte och petar i honom hela tiden.. kan jag säga :devil: :rofl:

han har resoekt för dem, om han vet att jag har dem, tex genom att träna lite dressyr innan med "förfinade hjälper" så lystrar a´han mkt bättre och skärper till sig.. visst jag kan använda dem vid första hoppet. men jag petar ju bara till honom med dem för att han skall komma ihåg vad han håller på med :smirk: han har varigt helt skänkeldöd från förra stället så han går emot skänklarna om han vill.. men jag har nog inte ridigt honom så bestämt som jag borde oxå kanske.. förstod du nu? :) tack för dian svar!:bow:

nu blev det lite skillnad när du förklarade ;) trödde att du menade att lösningen att din häst gick fram & hoppade var att du red med sporrar, då blir det ju lite fel, men så är det ju inte ;) brabra :smirk:

nu blev det lite skillnad när du förklarade ;) trödde att du menade att lösningen att din häst gick fram & hoppade var att du red med sporrar, då blir det ju lite fel, men så är det ju inte ;) brabra :smirk:

okej,, hehe joo jag är bra på att berätta för lite :P jag vet ju precis hur jag rider men det vet ju inte tex duu :) men tack för svaret!! :D

Ta hjälp av tränare? ;) Vägringar kommer när hästen inte litar på piloten, eller på pinkiv när h*n märker att ryttaren inte har nått att säga till om, och att man kan hoppa när man har lust. Om vägringen i ditt fall kommer endast på första så tror ja bara att de beror på lite osäkerhet, och man måste kolla två gånger före man hoppar ;) ledarskapsövningar från marken funkar!!

Rider själv en dam som är halvseg på 70 och neråt, men upp till 110 så är de världens sug o jag bara sitter och styr och bromsar, man känner sig som ett proffs, allt går perfekt, o man behöver bara stolt kolla vidare på nästa hinder :rofl::rofl::rofl::rofl: 110 uppåt måste man igen börja rida..

haha okej :D

jaa, han e ju ganska ny för mej.. men nu har4 vi fullt förtroende för varandra.. jag berättar hur d går nästa gång jag hoppar(utan sporrar)

Rider själv en dam som är halvseg på 70 och neråt, men upp till 110 så är de världens sug o jag bara sitter och styr och bromsar, man känner sig som ett proffs, allt går perfekt, o man behöver bara stolt kolla vidare på nästa hinder :rofl::rofl::rofl::rofl: 110 uppåt måste man igen börja rida..

hihi här e de noig tvärtom ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka