Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
a, så enkelt kan det vara, men sporrar ska egentligen inte göra så att man får upp mer fart på hästen, och att det ska va anledningen till att hästen får ordentlig fart, sporrar är en förfining av hjälper.
okkeej, men skall jag ta bort dem helt då? jag har sett en MASSA som hoppar med sporrar?
ja, sporrar är till för att förfina hjälper.
om du inte rör honom med sporrar så varför säger du då att din lösning är att rida med sporrar? fattar inte vad du menar..
Kanske fick sporrarna honom att skärpa sig. Han kanske har försökt att komma undan eftersom du inte var bestämd nog.
Tycker det är ok att du använder sporrar så länge du använder dem på rätt sätt och inte sitter och petar i honom hela tiden. Jag som rider western har lärt mig att man ska säga till hästen en gång rejält så att de förstår direkt och inte sitta och peta i dem hela tiden.
han har resoekt för dem, om han vet att jag har dem, tex genom att träna lite dressyr innan med "förfinade hjälper" så lystrar a´han mkt bättre och skärper till sig.. visst jag kan använda dem vid första hoppet. men jag petar ju bara till honom med dem för att han skall komma ihåg vad han håller på med :smirk: han har varigt helt skänkeldöd från förra stället så han går emot skänklarna om han vill.. men jag har nog inte ridigt honom så bestämt som jag borde oxå kanske.. förstod du nu? tack för dian svar!
nu blev det lite skillnad när du förklarade trödde att du menade att lösningen att din häst gick fram & hoppade var att du red med sporrar, då blir det ju lite fel, men så är det ju inte brabra :smirk:
Rider själv en dam som är halvseg på 70 och neråt, men upp till 110 så är de världens sug o jag bara sitter och styr och bromsar, man känner sig som ett proffs, allt går perfekt, o man behöver bara stolt kolla vidare på nästa hinder 110 uppåt måste man igen börja rida..