Hoppsits och övningar

M

Miiraa_91

Jag har köpt en liten hopphäst och ska börja hoppa lite med den. I höst ska jag börja i en träningsgrupp på ridklubben, men i tänkte bara småskutta lite i sommar. Han är inte hoppad sedan i vintras och jag har inte hoppat ordentligt på nästan tre år :eek:
Igår tog vi några pyttehopp på några småhinder och jag upptäckte ett STORT problem i min sits. Mina skänklar far bak något alldeles gräsligt! Annars känns det balanserat och så, inga direkta problem med blicken, eftergiften eller så. Vad beror det på att skänklarna åker bak? För dåligt tramp i stigbygeln? Kniper med knät?
Och hur jobbar jag bort det?

Sedan vill jag också ha lite tips på enkla övningar på små hinder (max 80) som passar en duktig hopphäst och en mindre duktig/ringrostig hoppryttare. Typ gymnasticerande, sitstränande för mig, och bara roligt.

Och vad är det förresten för avstånd som gäller för storhäst? Travbommar, galoppbommar, studs, trav - hopp - galoppsprång - hopp?

JÄTTEtacksam för svar :bow:

Sv: Hoppsits och övningar

Är det verkligen ingen som har nåt svar?

Stuts!! de måste väl vara bra för nästan allting :p

Min gamla tränare fick en gång för sig att binda fast våra stigbyglar i sadelgjorden. Det var inte så skönt, men det gjorde underverk! :D För mig räckte det med ett pass så höll sig underskänkeln på plats sen. Brukar ta till det knepet själv lite då och då, när jag känner att benen börjar göra lite som dom själva vill.

Sen håller jag med föregående talare angående studs! Det är ungefär det bästa som finns. Gymnastiserande för hästen och superbra för din sits! Slå gärna en knut på tygeln och hoppa med armarna rakt ut i luften. Då tvingas du till ett bra tramp i stigbygeln istället för att hålla balansen i tyglarna.

Lycka till! :laugh:

hum om dina ben åker bakåt så får du tänka på att trampa ner hälen!
Sen finns det ju en miljard olika sitsträningar!
Köp de olika böckerna som finns bl a "strömsholmsmetoden" där står det mycket om hoppninge, övningar etc.

Tack för era tips!
Kan det inte vara farligt att binda fast stigbyglarna? Vill ju inte riskera nåt.

Vad ska det vara för avstånd i en studs?

Det råder säkert delade meningar om det, men jag uppfattar det faktiskt inte som farligare än att rida med lösa stigbyglar. Både jag och mina elever (som självklart också utsatts för detta :D) upplever snarare att man får bättre balans och lättare sitter kvar i situationer där man annars hade flugit som en vante. Det är nog lika stor chans att foten glider igenom och fastnar om man har stigbyglarna lösa som om man har dom fastbundna, skulle jag tro. Se bara till att spänna sadelgjorden ordentligt innan du binder fast dom, det är lite svårt att göra det sen när stiglädren ligger i vägen.

Avståndet i en studsserie är ca 3m för stor häst.

vad är avstånden för ponny? och vad band ni fast stigbyglarna med? :)

om jag had evart du hade jag också hoppat lite fem och halvan en mycket bra övning som gör att du nästan alltid kommer rätt på hinder två... börja med en travbom sen ca 2.10 m till ett litet räcke sen 5,5m till en oxer valfri höjd.. mycket bra övning där man också kan höja lite utan att det känns läskigt...

Liknande trådar

Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Dopy
·
Ridning Ja på mig alltså, inte hästen :p Har ett problem jag inte riktigt får bukt med. Förutom att jag ska till naprapaten om 3 veckor för att...
Svar
11
· Visningar
3 998
J
Ridning Jag tkr att min sits i hoppning är rent av hemsk ibland... Min häst är riktigt framåt & storhoppad, vilket gör att jag känner mig...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: Jumping
·
Hoppning Jag är en medelmåttig ryttare utan höga mål på att klättra i klasser, mitt första mål är att kunna hoppa lugnt och kontrollerat. Att...
Svar
6
· Visningar
2 104
Senast: Prinzess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur