Hoppshettisar??

L

Lillajag88

Vi har en shettis som vi ska tävla i hoppning i år.. ska börja med klubb(precis inriden) för att kolla hur han tycker det är! han hoppar jättebra(lös) jättefin teknik!

Men jag undrar om det är många shettisar som tävlar i hoppning?
lokal och högre? jag har inte sett så många, knappt nån faktiskt..
tävlar ponnyer inte i kategorier? hur gör dom om det bara är en i en kat?
Vet inte om han kommer tävla så högt men ändå..!!
**Hoppas**!

Sv: Hoppshettisar??

Nej, det är inte så många shettisar ute på tävlingar. Är det få ponnyer i en kategori så brukar det slås ihop med någon annan. tex. om det bara är en startande i kat A så brukar de tävla mot kat B.

När min dotter tävlade shettis för ett par år sedan var de 3-4 st som var ute på hoppbanan. Jätteroligt. Kategori A är egen klass om de är 3 st eller fler, annars är de sammanslagna med kat. B, de hoppar på sina respektive höjder naturligtvis.
Om du har kan så prova gärna på ponnygalopp, brukar vara ganska många per löpp. Lika roligt som hoppningen om inte roligare.
Lycka till med din lilla ponny

tävlade ponnygalopp med en shettis tidigare, det är nåt av det roligaste jag har gjort! Vi var även med på små klubbtävlingar i hoppning :D

Lillajag88 skrev:
Vi har en shettis som vi ska tävla i hoppning i år.. ska börja med klubb(precis inriden) för att kolla hur han tycker det är! han hoppar jättebra(lös) jättefin teknik!

Men jag undrar om det är många shettisar som tävlar i hoppning?
lokal och högre? jag har inte sett så många, knappt nån faktiskt..
tävlar ponnyer inte i kategorier? hur gör dom om det bara är en i en kat?
Vet inte om han kommer tävla så högt men ändå..!!
**Hoppas**!

Är det inte lite tidigt o börja hopptävla på en nyss inriden ponny?

Min shettis har tävlat LA upp på regional nivå och här o östergörland fins det några tävlde shettisar:)

Alltså hans förra ägare hade suttit på honom och vi har hållt på med honom sen i somras. det är ju inte nyss direkt men han är ju långt ifrån färdig! än så länge har vi bara löshoppat honom, han är jätteduktig!

Map: Jag älskar galopp. tänkte bli jockey innan.Eller arbetsryttare.
men vi bor så långt ifrån nån bana, annars hade vi nog gjort det!
han älskar att springa!!

vad är åldersgränsen för att tävla shettis?

du ska alltså inte starta typ i helgen på hopptävling? Lät nästan som att ni tänkte plocka ut hästen nu och börja tävla men så läste jag sen att den bara är löshoppad.. att hoppa under ryttare är en helt annan sak. Kul att ni vill satsa på er shettis! här hemma i krokarna går de flesta bara i hagen *snyft* :(
LYCKA TILL!!

Nej, han ska inte ut i helgen!!
han har "hoppat" med ryttare. travade över 30cm hinder! :p
Få se hur det går sen! kan inte börja riktigt med honom förrens snön försvinner:( e så halt nu...

Om jag inte minns fel är maxåldern 12 år på A-ponny. Iallafall på galopp.

Gud vad roligt att hoppa med shettis! Min första ponny var shettis, men han var inte så bra på att hoppa :crazy: Men dest bättre på att trava! :love:
Nu är han hs en 6-årig tjej som har tävlat två knatte-clearrounder på honom :love: Saknar min chicko :cry:

Va roligt!! dom e så söta när dom kommer springande me sina små ben!!ser knappt att dom nuddar marken!

Hur har det gått för henne då??

Jodå, det går jättebra för dom! Hon kan ta in han själv från hagen, borsta, sadla, hoppa upp och rida själv! :eek:
Jag kunde knappt borsta när jag var 6 :crazy:

jag tror det är 10 år .. men jag är

en shettis jag red förut han hoppade 95 cm med ryttare :) var själv 103 cm... Rätt häftigt! :bump: :bump: han hoppade som en katt.

Det finns några stycken här i Skåne med.
Två från ridskolan vår. En uppe på LB nivå och en i LC.
Alltid kul med shettisar ute på tävlingsbanan.
Har bara varit med om att de fått egen kategori någon enstaka gång. Brukar vara så få anmälda att de slås ihop med Kat B..
Lycka Till! Håller mina tummar.:)

Vi har en liten söting som brukar få tävla nån LD LC ibland beror på vilken ryttare som kan rida. Det gäller att det sitter en ryttare på som klarar av att hålla henne framme för annars går det inte jätte bra. Men hon är ruggigt söt när hon tar sig fram på banorna. tänk att en ridbana kan verka så stor och lång innan hon är imål. Det är den lilla svarta här intill förresten

Min förra medryttarhäst va en shettis :D Han har hoppat 90 cm med en annan tjej, jag har hoppat en oxer på 80 som högst på honom:)
Tävlade ganska många clearrounder på honom och en L: D var ju den enda A-pnnyn så vi fick tävla mot B-ponnyerna och vi vann:D

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en shettis men vi tävlar bara clerunder med honom upp till 50 cm så han kan ju starta LD. Kanske ska tävla med honom nån gång. :crazy: han tycker jättemycket om att hoppa :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur