"hoppsasteg"

P

Prasselman

jag har en 18 årig valack som under senare tid varit i sitt livs form: pigg, framåt, arbetsvillig, musklar sig fint (ny dressyrtränare!) men de senaste två veckorna har han börjat protestera lite. Efter framskrittning, och trav, på lång tygel och/eller väldigt öppen form så börjar jag försiktigt "plocka ihop" honom, och då är det som att han tar "hoppsasteg" med frambenen, nästan som att han lättar lite fram, eller tar ett galoppsprång med fram och travar bak. det är tillräckligt mycket studs i det för att jag ovillkorligen kommer hamna på fel sittben. Är han halt är han i såfall lika halt på alla benen, ser jättefräsch ut, och är inte ovillig. man kan rida igenom detta, på ca 20 minuter, och han blir kalas, men det känns inte ok att göra det varenda dag!!!

tänkte ta ut kiropraktor, men är nyfiken på om nån har några idéer.

Sv: "hoppsasteg"

Kolla med veterinär istället, så har du större chans att få rätsida med problemet.

Tror du? är du en generell kiropraktormotståndare, eller har du någonting reellt att gå på? inga idéer om vad det skulle kunna vara?

glömde att nämna att han gjort så här tidigare, för flera år sen, och det gick över av sig självt. dock var det inte lika tydligt, eller så var det jag som inte red ihop honom lika mycket då...

Skulle även jag kontakta veterinär. Låter som en av mina tidigare hästar, var artros i karpus (framknän). Gick även det att "värma ur", mot slutet av passet när han var varm och jobbade bättre med rygg o bak försvann det. Men det kan vara precis vad som helst, så låt du en veterinär kolla på honom.

Tror du? är du en generell kiropraktormotståndare, eller har du någonting reellt att gå på? inga idéer om vad det skulle kunna vara?

Generell kiroparktormotståndare, det lät lite lustigt. Om jag inte är ute och seglar nu, så är Boj kiropraktor.;)

Även jag sällar mig till skaran, få din häst kollad på klinik/veterinär.

haha, jaha ja! inte lätt att veta som förstagångsbesökare på det här forumet... :D

han kanske bara behöver lite vila, eller sträcka ut på långa tyglar i skogen,inte bara jobba:)

Det kan vara precis vad som hellst. Mitt råd är att du tar hästen till en klinik eller får ut en bra vetrinär. Jag har en häst som har haft en störning i rörelsemönstert men inte varit halt. Jag har tränat hoppning och bett tränaren vara extra observant då något kanske inte riktigt stämmer i hennes rörelser. Allt ok på träningarna, hoppar som skuten ur en kanon.

Men efter lite mer protester på böjtspår tog jag ändå iväg henne. Det visade sig då att det främre korsbandet var uttöjt och nu väntar 8 månaders boxvila och endast skrittarbete. Så med fasit i hand borde jag kollat henne mycket tidigare. Men precis som du har jeg en mycket arbetsvillig och lojal häst.

Lycka till!

Vi får väl ta en dag och åka med din på förmiddagen och min på eftermiddagen? Kul nästan jämnt

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 776
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 659
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka