Hoppsadel till islänning?

GardenAngel

Trådstartare
Har brjat hoppa med en av våra islänningar då jag har upptäckt att han har teknik och tycker det är skitkul (antar att han blivit hopptränad hos förra ägaren). Även då vi inte gått in särskilt hårt med hoppningen så funderar jag på hoppsadel. Tycker att hans vanliga är så klumpig och så är lädrena så långa att man inte kommer upp i sprången.

Ni som hoppar med era isisar, vad har ni för sadlar? Finns det öht islandshoppsadlar eller ska man leta ponnysadlar?

Sv: Hoppsadel till islänning?

Å till en sadelutprovare=) De är inte mer annorlunda i ryggen än en ponny. Anledningen att man har en islandssadel är ju för deras gång inte för deras rygg=)

Vilket betyder att du bara ska hitta en som passar ryggen. Dvs troligvis en ponnysadel då isisen är en ponny (oftast). Och nej det finns ej islandshäst hoppsadlar.

Jag hopptränar i min globus glói tycker de fungerar utmärkt, men har även en hubertus hoppsadel som sitter super bra...:)

Okej, tack fr svar. Har en nordica. Men då borde jag kunna ha en ponnysadel för lite större, bredare ponnysar alltså? :D

inte högt. 20-40 cm ungefär. Det var när vi hoppade lite högre som jag upptäckte att han hade teknik och inte bara tyckte det var roligt, därav tanken på hoppsadel om vi skulle brja träna mer på hoppningen. :)

griffin har ju billiga och bra syntetsadlar. de för ponyer är ju som sagt gjorda för breda korta ryggar

Har brjat hoppa med en av våra islänningar då jag har upptäckt att han har teknik och tycker det är skitkul (antar att han blivit hopptränad hos förra ägaren). Även då vi inte gått in särskilt hårt med hoppningen så funderar jag på hoppsadel. Tycker att hans vanliga är så klumpig och så är lädrena så långa att man inte kommer upp i sprången.

Ni som hoppar med era isisar, vad har ni för sadlar? Finns det öht islandshoppsadlar eller ska man leta ponnysadlar?

Hej!

Jag hoppar med min isis vi har hoppat upp till 70cm med mig på enstaka hinder, han e superduktig :) annars tränar vi mest gymnastikhoppning på ca 50 cm och jag har en Prestige hoppsadel till honom som jag har använt till mina gamla halvblod och fullblod men den passar även på honom :) Jag måste ha en 17" sadel för annars får inte mitt feta arsle plats hehe så jag har en vanlig hoppsadel modell extra vid till honom :)

Okej. :)
Hur stor är han? Byggd?

Min prins är hela 135cm över havet med dojjor på så han är inte så stor ganska kort rygg som är rak/lätt svängd. Har liten men väldigt bred manke och är ganska väl musklad så han är relativt grov. Kan se om jag hittar ngn bild att lägga upp :)

Låter lovande då min är ca 142 och ganska tunn, kanske att man kan hitta en vanlig, begagnad sadel som man kan använda någon gång ibland. :D

Tror inte det blir några problem alls att hitta hoppsadel för dig. Jag har min prestige som jag upplever har passat på "alla" jag provat den på, min kompis har en griffin allround som hon hoppar i. Många hopphästar har ju rund rygg precis som många isisar och många hoppsadlar är inte speciellt långa heller, åtminstone inte dem jag haft genom åren så lycka till med letandet :) har en hoppsadel till salu om det skulle vara av intresse :)

Tack för erbjudandet, men jag vet inte hur det blir med hoppningen än, så hoppsadel blir nog inte aktuellt förens i höst i så fall. :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 857
Senast: moli
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar