hoppryttare vill försöka i dressyr

Sv: hoppryttare vill försöka i dressyr

lite OT men det är min tråd.. Satt o fick bilder om hur mitt lilla sto i den ökade galoppen siktar på staketet och börjar slå med huvudet och hetsa upp sig (får till "hopp-galopp"). Haha hade väl fått avdrag där då :angel:

ja eller försök dej på min specialite.. galoppera med dressyr staketen mellan benen.. på längden då.. två ben på inidan och två på utsidan.. blev diskad.. lämna banan stod det tvärs över protokollet:(
men men.. var tvungen att skratta och ifråga sätta för skojs skull, det står i TR att man ska lämna banan, men jag gjorde ju inte det HELT.. haha:rofl:

Men vänta, skarpare bett? Men Novabett är hur milt som helst? :eek: och rakt bett är väl rätt så milt.
Det förstår jag mig inte på, Waterford kan man ju diskutera men jag tycker INTE att de raka betten är nåt o diskutera, men det är ju jag och mina åsikter det ;)

D-ringsbettet får ju inte vara tillåtet om rakt bett inte är tillåtet sådeså ;)

Nej men seriöst, det känns lönlöst när det finns SÅDÄR fåniga regler :angel:

raktbett inverkar på tungan mest... vet i gudarna hur de tänker, men krångliga regler är det iaf!
har du provat distans med din hopp häst? Min tycker det är skitkul :)
Där får du rida på vad du vill så länge tyglarna sitter i huvudlaget.. haha bra regel tyckte jag:banana:

Men jag måste få säga att exteriören är inte allt. Har en dressyr valack som ligger på Msv nivå. Han har en typisk "dressyr kropp" med långa ben, kort rygg och relativt högt ansatt hals. Får man honom inte att jobba bakifrån så får jag bära runt honom. Vet någon något bra tips om hur man ska göra för att jobba på det här med bärighet samt få en bättre "överlinje, tror jag att det kallas" så att jag får honom i en högre form. Glad för alla svar :D

Vad jag menade är att mitt sto inte kan gå i den önskade formen. Hon har lite för lågt ansatt hals och lång.

För att du ska få honom i högre form måstre han vara musklad och orka bära sig själv, det bästa svaret jag kan komma på är att du ska aktivera bakbenen.
Mitt sto har otrolig bakbensaktivitet i galoppen men hon kommer ändå inte i högre form pga hennes exteriöra "begränsningar". Hon blir bara jätterund och blir som en gummiboll :angel:

raktbett inverkar på tungan mest... vet i gudarna hur de tänker, men krångliga regler är det iaf!
har du provat distans med din hopp häst? Min tycker det är skitkul :)
Där får du rida på vad du vill så länge tyglarna sitter i huvudlaget.. haha bra regel tyckte jag:banana:

Hmm, men det är väl inte mer fusk än D ring som ger pyttehävstångseffekt? :D
Distans? Nä inte haft en enda tanke på det :)
Tror inte jag är intresserad heller, vet inte hur man tränar rätt o så. I hoppningen får man ju ha vilket bett som helst bara det inte skadar hästen (storhäst) så det är bra regel där med :angel:

Hmm, men det är väl inte mer fusk än D ring som ger pyttehävstångseffekt? :D
Distans? Nä inte haft en enda tanke på det :)
Tror inte jag är intresserad heller, vet inte hur man tränar rätt o så. I hoppningen får man ju ha vilket bett som helst bara det inte skadar hästen (storhäst) så det är bra regel där med :angel:

distans träning = rida ut.. haha ja det är lätt, det är ju bara en uthållighetstest.
Jag trodde aldrig jag skulle hamna i skogen med massa araber.. men fy va kul det var och efter det gick Nova myck bättre på dressyrbanan, när hon fått arbeta av massa energi. Våra hopphästar har mycket bra grund kondis och den räcker fint till 50 km ritter :) prova på, du behöver inte ha en arab.....

:D jag tror inte man behöver arab för uteritter, finns ju varmblodshästar som går distans.
Om det hjälper mot den överhettade energin som kan märkas i dressyrbanan så varför inte! Jag rider sällan inne i ridhus, men är tillräckligt bortskämd ifall det är dåligt väder :angel: (som idag ;))
Nu ska jag iväg o trimma lite dressyr, hon är under igångsättningsfas (efter sårskada, tack o lov inte halt!), tycker det börjar kännas som det är dags för lite styrketräning eftersom hon blivit lite fläskig :D

:D jag tror inte man behöver arab för uteritter, finns ju varmblodshästar som går distans.
Om det hjälper mot den överhettade energin som kan märkas i dressyrbanan så varför inte! Jag rider sällan inne i ridhus, men är tillräckligt bortskämd ifall det är dåligt väder :angel: (som idag )
Nu ska jag iväg o trimma lite dressyr, hon är under igångsättningsfas (efter sårskada, tack o lov inte halt!), tycker det börjar kännas som det är dags för lite styrketräning eftersom hon blivit lite fläskig :D

haha jag har också en fläsk Fia nu.. Hn blir otroligt smal när hon tävlas intensivt, då hon blir anorektisk
Men i dag var jag i ridhuset och gjorde vårens första seriösa dressyr träning. Hon gick otroligt fint, blev lite shockad:D
Hon gjorde allt jag bad henne om och tuffa på som en liten myra!
Det enda hon har problem med är galoppen, den blir så lätt fyrtaktig, då hon är lie kapryggad och har super platt kors... så att sätta under sig i galoppen är svårt. Sedan sitter inte halsen där den borde... så lyfter jag upp henne i för hög form för henne så kan hon börja pipa :(
Men det är iaf kul de FÅ gångerna hon är med på noterna och tycker det är kul.
Hur går det med din nu då? Var bor du? Det skulle ju vara kul att komma ut på samma tävlingar:)
Men det största problemet för mej är att lära mej de nya pogrammen. För när jag väl lärt mej ett.. ( guldfiskminne) så är det nytt år och nya pogram, eller så gör man som jag och flyttar till Norge och så blir det nya igen :(
Men nu är jag tillbaka i skåne.. nya igen.. blir galen...

:D mitt sto är jättefin när man trimmar, hon gör alltid sitt bästa :) Ska ta dressyrlektioner i vår, mest för min egen skull, måste lära mig galoppbyte ordentligt så att jag kan göra i serie (MINST varannan språng), är min högsta dressyrdröm just nu :D, tävlar som sagt nog inte i dressyr förrän i sommar, när jag är färdig med skolan. Galoppen är faktiskt hennes bästa gångart, de resterande är ganska trippiga :D Hög form orkar hon inte, ALDRIG gjort det och kommer aldrig göra heller, hon har inte rätt ansatt hals för dressyr :rofl:

Jag bor just nu på Strömsholm, så tävlar lite häromkring. Du bor nog lite för långt bort för att kunna stöta ihop med mig, tror jag :D

Haha, program... Jag är kass, red LB:1 och glömde en VIKTIG halt.. Moahahaha va värdelöst det kändes.. Det var maj ifjol :angel: Har inte tävlat dressyr sen dess.. Haha :D

haha, första gången jag tävlade dressyr med sådan litet stacket var min lilla gosse också nära på att hoppa över, men det blev ugnefär tvärstopp, sväng och sedan fortsätte galoppera :angel:
Fick några avdrag där... men men så kan det gå när ponnyn heller hoppar än går fint på dressyrbanan :rofl:
Det blev liksom: yess äntligen kan jag hoppa ut :p:cool:

Jag tycker att om du har en fin ponny som kan gå en bra bit inom dressyren ska du utnyttja möjligheten. Ev fälttävlan?

Ja, jag vill gärna det och han älskar att hoppa teräng hinder (han kan vara lite tittig och så på vanliga hinder). men han har aldrig vägrat eller tvekat på ett teränghinder :)

MEN min mamma är feg och hon tror att han typ kommer krascha in i hindret och bryta alla ben på sig själv och på mig :crazy::mad: Så jag får inte tävla det för henne, :cry: Annars var jag också inne lite på det! :)

hon vill egentligen inte att jag hoppar stockar och andar hinder ute men det gör jag ändå när hon inte är med ;)

Liknande trådar

Dressyr Hejsan! Har sökt och sökt men inte hittat svaret jag ville ha. Jag själv rider bara på vanligt tredelat så jag bryr mig inte, men...
Svar
3
· Visningar
1 320
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 426
Senast: seifur1
·
Utrustning Jag har en valack som är ytters tjabbig i munnen och jag provar allt i min väg för att hitta ett bett han gillar utan att han gapar...
Svar
6
· Visningar
4 808
Senast: Fiorano
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar