hoppryttare vill försöka i dressyr

muppia

Trådstartare
Då är det bara de lättaste klasserna bara för skojs skull. Jag har ett underbart sto som är väldigt duktig på markarbete/dressyr.
Här snackar jag om LC-LB klasser. (hon är utbildad uppåt MSV men jag tror inte att hon räcker till den nivån ;))

Men problem dyker upp först vid bett.. Jag rider varvat på novabett, waterfordbett och tredelat sötmalm. INGET annat bett funkar, hon AVSKYR bett. Jag rider ofta på hackamore då hon funkar som gudinna på det. Rider jag på bett blir jag ofta tvungen att använda graman för att hon ska koncentrera sig på jobbet, när jag inte har det så är hon nästan omöjlig att rida in till den formen jag vill ha vare sig om det är hög eller låg, men med graman på så funkar hon som en stjärna, och då behöver jag inte ens ta i gramanen (lustigt nog).

Novabettet tycks vara det enda bettet jag lyckats rida utan graman och hon behåller koncentrationen utan att få tankarna på andra håll. Men får man tävla på det? Jag är tveksam och vänder mig hit till dressyrtråden :)

Och så passar jag på att fråga - är det ok att rida i hoppsadel? Jag har inget intresse för att köpa dressyrsadel som sällan blir brukad.

Sv: hoppryttare vill försöka i dressyr

jag har samma problem som du... med en bettproblematisk pålle, men jag har provat ut ett bridongbett... så rider jag bara på det fungerar det bra.. men sen har vi HOPPAT över dressyr staketen.... Hade ju klart hoppsadel, så det var ingen som blev direkt överraskad.. de sa bara oj.. ja vi ser det är en hopp häst..
Men kolla i TR för dressyr, där kan du läsa om bett, de finns på nätet på ridsportsförbundets hemsida. Nya regler för i år, så mitt bridongbett kanske ine gäller längre:(

Det är ju skoj att prova lite dressyr ibland :) Hon är ju jätteduktig och lydig att rida. Men man ser att hon är hopphäst, hon har inte exteriör som dressyrhäst och hon har ren hoppstam :) Hennes gångarter ska vi inte prata om, skritten och traven är trippig :D

Det tredelade sötmalmsbettet är ganska smalt, får man inte använda det? I o för sig kan jag ju prova smalt tredelat, borde funka någorlunda OK, men visst stämmer det att mittdelen inte får vara platt?
Jag har för tillfället ingen TR. Jag tror att mitt sto kan låta bli staketet, men man vet ju aldrig :D

Kul att du vill prova på med dressyr! det ska jag med göra, mamma tjatar att jag måste anmäla mig till en dressyrtävling snart eftersom min ponny är så himla fin :angel:

Det här med bett vet jag inte, då jag rider med ett tre-delat sötmalm hoppas jag att man får rida med det :crazy:

Det med hoppsadel, hade jag en tråd här där jag frågade om man kunde rida i en allround mot hopp, alla skrev att det funkade utmärkt! En hade tävlat upp till LA utan att ha en riktig dressyrsadel :)

Haha jag tror inte att hon eller jag kan räcka till LA på tävlingar, men hoppsadel ska nog funka i LC LB klasser :)

Jag får höra med dressyrfolket härrunt vad de säger, jag får ta bort bettskivorna dock, är väl det enda jag vet :) Får man rida i repnosgrimma? :o jag har köpt Dýons repnosgrimma :d Får annars ta remontnosgrimman.. *funderar*

Kul att du vill prova på med dressyr! det ska jag med göra, mamma tjatar att jag måste anmäla mig till en dressyrtävling snart eftersom min ponny är så himla fin:angel:

hehe, jag har också det "problemet" ;) Mamma tjatar hela tiden om att jag ska tävla dressyr och min dressyrtränare tror att vi kan komma hur långt som helst inom dressyren :angel: Så nu har vi kommit fram till en diel:
minst 4 dressyr tävlingar per år :mad::p

Haha jag tror inte att hon eller jag kan räcka till LA på tävlingar, men hoppsadel ska nog funka i LC LB klasser :)

Jag får höra med dressyrfolket härrunt vad de säger, jag får ta bort bettskivorna dock, är väl det enda jag vet :) Får man rida i repnosgrimma? :o jag har köpt Dýons repnosgrimma :d Får annars ta remontnosgrimman.. *funderar*

tror inte du får ha repnosgrimma.. så ta remonten... Beträffande bett är det väldigt sällan de kollar i munnen på små tävlingar... så gör som du vill:angel:... eller läs TR på INTERNET

:D förvånar mig inte att man kanske inte får ha repnosgrimma.

Haha, du är också hoppryttare annars eller? ;)
Ne, men någon dressyrtävling ska jag försöka komma ut på, tycker det är kul med lite varation :)

haha ja, vi köpte en ponny som vi skulle ha till hoppning...
Han älskar att hopppa men det visade sig att han är väldigt fin i dressyren :p
Ja det är kul med lilte varation, med typ en eller två tävlingar xD
Fast det går inte mamma med på minst 4 dressyrtävlingar eller inga hopptävlingar:mad: :p

Jag tycker att om du har en fin ponny som kan gå en bra bit inom dressyren ska du utnyttja möjligheten. Ev fälttävlan? :idea:
Mitt sto hade med lätthet tävlat MSV om hon hade steget :D Men nu har hon inte det. Hennes form räcker inte heller, hon är lång i halsen som är ganska lågt ansatt = svårt att få högre form som brukar önskas från LA-uppåt.

stämmer, och man får inte heller rida på rakt bett eller waterford. sötmalm tror jag är tillåtet?

har du testat sprenger? det får man iaf rida på och dom är mkt bra!

stämmer, och man får inte heller rida på rakt bett eller waterford. sötmalm tror jag är tillåtet?

har du testat sprenger? det får man iaf rida på och dom är mkt bra!

och kostar en halv förmögenhet :eek:... tur 2 av mina pållar har samma bett stl...:banana:

Jag ger inte så mkt pengar bara för att ha ett bett som jag bara har till dressyrtävling :crazy:. Dressyr kommer jag ju inte ens tävla seriöst på. Därav min fråga. De tre betten som jag har till mitt sto är bland de enda som funkar. Och när jag tävlar i hoppning så är det hackamore som gäller, är också det bästa för henne men som sagt, i dressyr får man ju inte ha hackamore.

Jag ger inte så mkt pengar bara för att ha ett bett som jag bara har till dressyrtävling :crazy:. Dressyr kommer jag ju inte ens tävla seriöst på. Därav min fråga. De tre betten som jag har till mitt sto är bland de enda som funkar. Och när jag tävlar i hoppning så är det hackamore som gäller, är också det bästa för henne men som sagt, i dressyr får man ju inte ha hackamore.

haha nä tyvärr inte Hack på dressyr... jag skulle ritit OS då... haha
Men ta ett av dina vanliga 3 delade , remont grimman, smila och se glad ut!

haha, ja det får bli så :) Får se om jag kommer rida i dressyr men det blir nog inte förrän typ i sommar. Hoppning som gäller hela våren pga min utbildning.

Förstår inte varför det ska vara så krångligt med bett, fattar inte heller varför man inte får ha rakt bett eller blablabla. Bara det är ett bett utan hävstångseffekt och ser ut som ett tränsbett borde duga, men det är vad jag tycker ;)

Dressyrnörd som kan svara på det?

haha, ja det får bli så :) Får se om jag kommer rida i dressyr men det blir nog inte förrän typ i sommar. Hoppning som gäller hela våren pga min utbildning.

Förstår inte varför det ska vara så krångligt med bett, fattar inte heller varför man inte får ha rakt bett eller blablabla. Bara det är ett bett utan hävstångseffekt och ser ut som ett tränsbett borde duga, men det är vad jag tycker ;)

Dressyrnörd som kan svara på det?

haha är ingen dressyr nörd, men vet att det är så att om man skulle ha någon form av "skarpare" bett, kanske hästen visar upp sig bättre..går och ljuger. eller blir mer lättriden och det är ju inte det som är grejen.. eller något... ja jag vet inte.. men hävstång blir det ju faktiskt LITE av D- betten... men då får inte D ;et överskrida 7 cm eller något... läste dressyr tr för typ 3 miljoner årsedan.. så kommer inte ihåg helt.
Men jag rider på mitt bridong( kanske inte får det i år..) eller mitt 3 delade...i järn med sötmalm... sedan ber jag till GUD att hästen inte ska sattsa på staketet i den ökade galoppen.
Oftast tänker jag vafan gjorde jag här... när jag väl kommit av banan, men lika envist annmäler jag mej minst 2ggr per år, i hopp om att NU ska det gå bättre....
Måste tillägga att jag brukar rida fram ca 3 timmar för att få en ridbar häst.. haha ( tävlar lite distans också...)

Men vänta, skarpare bett? Men Novabett är hur milt som helst? :eek: och rakt bett är väl rätt så milt.
Det förstår jag mig inte på, Waterford kan man ju diskutera men jag tycker INTE att de raka betten är nåt o diskutera, men det är ju jag och mina åsikter det ;)

D-ringsbettet får ju inte vara tillåtet om rakt bett inte är tillåtet sådeså ;)

Nej men seriöst, det känns lönlöst när det finns SÅDÄR fåniga regler :angel:

lite OT men det är min tråd.. Satt o fick bilder om hur mitt lilla sto i den ökade galoppen siktar på staketet och börjar slå med huvudet och hetsa upp sig (får till "hopp-galopp"). Haha hade väl fått avdrag där då :angel:

Liknande trådar

Dressyr Hejsan! Har sökt och sökt men inte hittat svaret jag ville ha. Jag själv rider bara på vanligt tredelat så jag bryr mig inte, men...
Svar
3
· Visningar
1 320
Utrustning Rådgjorde med tränaren igår och han tyckte att jag kunde byta bett på min häst när jag hoppar terräng. Jag har en vanligtvis väldigt...
2
Svar
23
· Visningar
3 426
Senast: seifur1
·
Utrustning Jag har en valack som är ytters tjabbig i munnen och jag provar allt i min väg för att hitta ett bett han gillar utan att han gapar...
Svar
6
· Visningar
4 808
Senast: Fiorano
·
Träning Precis det frågar jag mig, för nu börjar jag bli trött och less på detta... Köpte henne för snart 3 år sen, då var hon 9 år...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 076
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar