Sv: Hopprädd
För ett tag sedan hoppade jag med min sköthäst, missförstod honom och manade på honom vilket gjorde att han hoppade ändå med följd att jag ramlade. Landade ganska mjukt men efter att jag hade landat kom han och tuchade min hjälm med ena hoven så jag fick en lättare hjärnskakning. Nu är kruxet att jag vill gärna hoppa men jag har blivit rädd. Det ända jag tänker på är att det ska hända igen vilket jag inte vill. Hur ska göra för att övervinna in rädsla för hinder? har ni några tips?
Hästen som jag rider älskar att hoppa.
Hej du
Tror dom flesta har varit med om samma problem som dej.
Jag har några gyllene tips till dej som kanske muntrar upp dej en aning
Rid i paddock eller ridhus (inhängnat) ett tag när du hoppar om du inte alla redan gör det som du känner dej mera avslappnad, brukar vara så, hästen kan inte springa iväg osv om du skulle trilla av.
Börja lite smått med bommar , lite kryss med mysiga färger, stuts på låg nivå, kanske en 30 till 60 cm.
Hoppa en liten bana på dessa små höjderna och var inte rädd för att testa lite.
Du kommer få tillbaka självförtroendet det lovar jag dej garanterat.!!
Efter det finns det en sak till du kan göra om du vill bli mera självsäker, du tränar lite själv, alltså inte med tränare.
Oftast blir man lugnare och får tänka efter själv när man inte har sin tränare.
Oftast kan det också leda till stress om det är folk eller tränare som kollar på, så börja lite själv och känn efter hur du vill ha det och vilken takt du behöver för att bearbeta.
Det kan ta tid och mycket sitter i bakhuvudet , men försök tänka framåt
tänk inte så mycket bara gör det.
Släpp hästen lite och låt han avgöra på dessa lågahinder så han och du bygger upp ett självförtroende tillsammans.
Om du vill ha tränare måste du tala om för henne/ honom hur du känner och vilken takt du vill ta det i så det inte blir fel för dig och din häst.
Önskar dej all lycka det är svårt men prova på detta kanske rätt medicin