Z

Zorbafan

För ett tag sedan hoppade jag med min sköthäst, missförstod honom och manade på honom vilket gjorde att han hoppade ändå med följd att jag ramlade. Landade ganska mjukt men efter att jag hade landat kom han och tuchade min hjälm med ena hoven så jag fick en lättare hjärnskakning. Nu är kruxet att jag vill gärna hoppa men jag har blivit rädd. Det ända jag tänker på är att det ska hända igen vilket jag inte vill. Hur ska göra för att övervinna in rädsla för hinder? har ni några tips?

Hästen som jag rider älskar att hoppa.

Sv: Hopprädd

Jag tror att det bara är att sakta bygga upp "förtroendet för hinder igen". Börja med att hoppa låga banor oh så fort de blir obehagligt så sänk istället så att du hela tiden känner dej säker. Jag kan inte komma på något mer som kan vara till hjälp, men hoppas att någon annan kan göra de(A) =D=D

Ja, som ovanstående säger. Öva upp förtroendet. Det bästa vore att rida för en tränare!

Annars kan du ju börja med att rida över cavalettibommar i galopp för att öva på avstånd. Och efter det bara hoppa mindre hinder tills både du och hästen känner er säkra.

Lycka till!

Som ovanstående säger skulle jag börja med låga hinder på en lugn häst som du känner dej trygg med. Och höja hindret först när du känner dej säker på den höjden. I augusti 2005 var jag nästan livrädd för att hoppa, här är ett inlägg jag skrivit då:

"Jag är väldigt hopprädd. I trav kanske jag kan hoppa jättelåga hinder, men helst inte i galopp. Min ponny springer så hårt, imorgon ska jag prova att hoppa på en stor häst. Idag när jag hade en hopplektion så vågade jag bara hoppa en gång i trav, det är så hemskt tycker jag. Så jag fick galoppera över bommar resten av lektionen. Min ridlärare skrek bara åt mig, jag började gråta, och hon skrek bara att jag måste! När jag skulle hoppa så stannade jag bara eller vände åt ett annat håll. Tillslut lade hon ner bommen på marken. Hur ska jag kunna våga hoppa? Jag vågar inte ens hoppa 20 cm! Men jag kanske vågar imorgon, min ponny jag red idag är så vild.."

haha jag var verkligen rädd för att hoppa då x) 1 ½ år senare hade jag hoppat 90 cm, och nu har jag hoppat 100 cm så numera är jag inte hopprädd :) en orsak var att jag bytte till stor häst :)

Hände likadant med mig & min häst. Var lite otäckt de första gångerna jag hoppade, men sedan gick det över.

Börja med att hoppa små hinder, som du kan öva avstånd på, och höj sedan när du känner dig redo.

Jag var hopprädd i två år efter en tävling då jag åkte av med dunder och brak (helt seriöst :O) Jag skaffade en lugn stadig äldre häst som gått L:b i yngre år, så han kunde ju. Jag kom över det men jag tror inte att man kan bara ta bort den rädslan sådär. Jag kan fortfarande tveka på 140 hinder trots att det är snart flera år sedan jag åkte av. Kan berätta att efter ett år med den lugna hästen hoppade vi bana på 130. :D lycka till och tvinga dej inte till något du inte vill fast tänj på gränserna. Hoppa ''alltid'' steget högre än du egentligen vågar, tro mej det hjälper :D

Har oxå ramlat av , hästen snubblade o gick omkull efter ett hinder ..
inte roligt ... men tänk så liten risken faktiskt är att ngt går galet !
Ha även väst och ordentliga stigbyglar ( gärna bredare ) så kan det kännas lite säkrare ! Och börja på lägre höjder , vi har oftast för bråttom med att hoppa högt ! Ta det lungt och våga lita på hästen ! Lycka till !

Samma sak hände mig för en vecka sen, dock så skadade jag mig inte. Jag blev också rädd, men jag älskar att hoppa, det är det jag vill göra för det är en av saker som gör mig glad- så varför ska rädsla få ta det ifrån mig?

Så efter jag ramlat av så fick jag travhoppa ett hinder som var jättelågt, för att sedan under samma pass travhoppa och sedan galopphoppa en liten bana.
Det gjorde mig "orädd", så jag råder dig att hoppa jättejättelågt tills du känner dig trygg. :)

Samma sak hände mig, det var för ca tre månader sen, hästen stannade och jag flög över hindret sen kom han...
Jag hoppar som högst 70-80 nu. veckorna efter hoppade jag bara 40-50 maxmaxmax 60. Så börja på mindre hinder trav och öka sedan när du känner dig säker.

För ett tag sedan hoppade jag med min sköthäst, missförstod honom och manade på honom vilket gjorde att han hoppade ändå med följd att jag ramlade. Landade ganska mjukt men efter att jag hade landat kom han och tuchade min hjälm med ena hoven så jag fick en lättare hjärnskakning. Nu är kruxet att jag vill gärna hoppa men jag har blivit rädd. Det ända jag tänker på är att det ska hända igen vilket jag inte vill. Hur ska göra för att övervinna in rädsla för hinder? har ni några tips?

Hästen som jag rider älskar att hoppa.

Hej du
Tror dom flesta har varit med om samma problem som dej.
Jag har några gyllene tips till dej som kanske muntrar upp dej en aning:)

Rid i paddock eller ridhus (inhängnat) ett tag när du hoppar om du inte alla redan gör det som du känner dej mera avslappnad, brukar vara så, hästen kan inte springa iväg osv om du skulle trilla av.
Börja lite smått med bommar , lite kryss med mysiga färger, stuts på låg nivå, kanske en 30 till 60 cm.
Hoppa en liten bana på dessa små höjderna och var inte rädd för att testa lite.
Du kommer få tillbaka självförtroendet det lovar jag dej garanterat.!!
Efter det finns det en sak till du kan göra om du vill bli mera självsäker, du tränar lite själv, alltså inte med tränare.
Oftast blir man lugnare och får tänka efter själv när man inte har sin tränare.
Oftast kan det också leda till stress om det är folk eller tränare som kollar på, så börja lite själv och känn efter hur du vill ha det och vilken takt du behöver för att bearbeta.
Det kan ta tid och mycket sitter i bakhuvudet , men försök tänka framåt:)tänk inte så mycket bara gör det.
Släpp hästen lite och låt han avgöra på dessa lågahinder så han och du bygger upp ett självförtroende tillsammans.
Om du vill ha tränare måste du tala om för henne/ honom hur du känner och vilken takt du vill ta det i så det inte blir fel för dig och din häst.:)
Önskar dej all lycka det är svårt men prova på detta kanske rätt medicin

Ja, som ovanstående säger. Öva upp förtroendet. Det bästa vore att rida för en tränare!

Annars kan du ju börja med att rida över cavalettibommar i galopp för att öva på avstånd. Och efter det bara hoppa mindre hinder tills både du och hästen känner er säkra.

Lycka till!

Tänkte bara skriva ett litet inlägg till dej eftersom jag skrev lite om tränarens inverkan på ryttaren.
Om man inte känner sig hundra med tränaren och svår med att lita på tränaren och osv kan det bli svårt att bygga upp något på hoppträningarna med sin häst.
Jätte viktigt att man hittar rätt tränare många som inte gillar sina tränare till 100% idag och det måste man göra.
Men visst behöver man hjälp, så rätt tränare= bästa hjälpen.
I hennes situation kan fel tränare ge mycket dåliga konsekvenser, så det gäller att pricka rätt och att du tar hjälp av någon du litar på och kan din häst.:) och framförallt att tränaren lyssnar på dej och inte gör som han/ hon själv vill, om du vill ha hindret på 50 ska det vara där.Du ska känna dej bekväm i situationen.
Eller vad säger du??:)

min häst överhoppade på ett hinder jag föll ur balans och hon gjorde en lång radda med bocksprång efter hindret. Riktigt otäckt så jag var hopprädd ett tag.

Jag hoppade lite oftare än vad jag brukar dels för hästens skull som överhoppde (unghäst) och dels för min skull för att få självförtroendet tillbaka.

Så hoppa ofta på små hinder och bara enkla övningar.

Jag har fått mitt sjförtroende tillbaka och sist på hoppträningen gick det superbra från att bara ha vågat hoppa 60-70cm så hoppade vi 110 :laugh: hästen har blivit jätte stabil och jag är inte alls rädd längre.

Förstår att du blev rädd, och det är normalt att man blir det.
Har själv trillat av sådär en miljon gånger i samband med hoppning, blir fortfarande lite rädd i vissa lägen.

Som nästan alla har skrivit, jobba sakta upp förtroendet igen. Du kan ju börja med några bommar. Ta det i den takt du vill, du ska inte känna dig tvingad att hoppa 70 cm bara för att du kanske gjort det förut. Börja lågt, och höj sedan(eller stanna på den höjden) tills du känner dig säker. Lycka till!

Förstår att du blev rädd, och det är normalt att man blir det.
Har själv trillat av sådär en miljon gånger i samband med hoppning, blir fortfarande lite rädd i vissa lägen.

Som nästan alla har skrivit, jobba sakta upp förtroendet igen. Du kan ju börja med några bommar. Ta det i den takt du vill, du ska inte känna dig tvingad att hoppa 70 cm bara för att du kanske gjort det förut. Börja lågt, och höj sedan(eller stanna på den höjden) tills du känner dig säker. Lycka till!

Håller med - stanna på den höjd som känns bekväm för dig, tillslut så vill du själv hoppa högre! Din ridlärare kan inte kräva att du skall hoppa, visst upp på hästen ska men helst direkt men det beror väl lite på vilken skada man fick oxå - om ridläran skriker och skäller är ju risken stor att man vill sluta helt istället. Det har hänt flera gånger på vår klubb iallafall...
Börja på om bom på marken om det känns bättre, be en kompis höja den i ena ändan med ett bildäck... Tillslut är självförtr tillbaka och du vill hoppa 50 - sen 60 och sen ännu högre...
Lycka till:banana:

Du hade helt enkelt otur med att hästen kom emot ditt huvud. Risken att det händer igen är riktigt liten så du ska inte oroa dig. Vi har alla varit mer eller mindre hopprädda någon gång men det är bara att kämpa. Första gången jag föll av bröt jag armen och jag blev efter det liv rädd bara när jag satt på en häst. Jag blev så rädd att jag tog 2 års uppehåll från hästarna. Efter ett tag började jag rida igen och så småningom hoppa. I början hoppade jag bara lågt ca 30 cm. Nu hoppar jag runt 80 cm och älskar hoppning över allt annat.

Jag tycker du ska hoppa ett väldigt lågt hinder i början några gånger, sen höja successivt så mycket du känner för. Jag lovar att det kommer gå bra, och sen kommer du bara vilja hoppa högre och högre! :) Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 640
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar