F

Fejka

Nu säöer jag tips!Jag är grymmt hopprädd,tycker inte om att lämna marken,jag har ju ingen kontroll då:o :crazy: på skolan jag går ska man hoppa en LB på häst eller ponny för att få godkännt,på c ponny har ja hoppat 80,men trodde att både jag å hästen skulle dö :D så då va d dax för stor häst, 1 meter e jättehögt :crazy: några tips på hur ja ska tackla hopprädslan??

Sv: Hopprädd

Jag är också hopprädd, så jag har inga speciella tips. Men jag undrar vad det är för skola där man måste hoppa för att få G:eek::D

om du har möjlighet så tycker jag att du borde hoppa mycket för att få lite bättre självförtroende. jag är själv lite hopprädd, speciellt när jag inte hoppat på ett tag och sen ska göra det igen. men då brukar det alltid hjälpa att först ta de lite lugnt, hoppa några småhinder och gradvis gå uppåt ju bättre det går. när du kan hoppa en höjd utan problem så kan du ju gå vidare och försöka hoppa några centimeter högre.
sen kan det vara bra att ha en häst man litar på. man måste våga lita på sig själv också, att peppa sig själv och tänka "det här klarar jag superlätt!".

öva mycket på teknik och kontroll på lägre höjder så att du känner att du blir bättre och bättre, så stiger självförtroendet. om du är duktig och på teknik på lägre höjder så kan du ha det i åtanke när du hoppar en bana på lite högre höjder. "det här har jag gjort förut och det gick superbra, nu är det bara lite högre". ;)

det var dem tips jag hade som brukar funka bra för mig. lycka till! :)

Psst, "LB" för häst är 1.10 :angel:
Har inga särskilda tips då jag själv har blivit väldigt osäker i hoppningen.
Men om man till skillnad från mig vill komma över sin "rädsla" så föreslår jag att du hoppar med en jätte snäll och ärlig häst i början, det hjälper otroligt mkt.
Och att ha förtroende för sin tränare är superviktigt, h*n ska absolut inte pressa dig att hoppa högre än du vågar!
Lycka till:)

d e just d,har inte ekonomin till att hoppa lektioner,utan får ta den dom erbjuder i skolan:crazy: har fått upp självförtroendet me en ponny,men nu byter vi hoppställe,så ja får inte hoppa henne mer:cry: så nu ska jag börja om och om fyra månader eller så så ska jag över LB:crazy: Funderar på om jag kan vänta med å göra klart ridkursen tills när jag slutar trean istället :/ får ett extra år.

d e just d,har inte ekonomin till att hoppa lektioner,utan får ta den dom erbjuder i skolan:crazy: har fått upp självförtroendet me en ponny,men nu byter vi hoppställe,så ja får inte hoppa henne mer:cry: så nu ska jag börja om och om fyra månader eller så så ska jag över LB:crazy: Funderar på om jag kan vänta med å göra klart ridkursen tills när jag slutar trean istället :/ får ett extra år.

ok men kan du inte få möjligheten att ta lektioner på en enda häst som du kan bygga upp ett förtroende till och även göra testet med den?

1 meter är LB för D-ponny, blir 1.10 för häst.. om du ska komma över din rädsla måste du träna, träna,träna.. har du inte möjlighet att rida en häst som hoppar allt och bygger upp ditt självförtroende, då får du ta den häst du får, och tänka det som en utmaning, vinna över dej själv, så kan du bygga upp självförtroendet på de sättet, tänk att du måste och tveka inte för över ska du!!

mitt tips e att hoppa en snäll häst/ ponny som du litar på och sedan hoppa på en lite lägre höjd i början och då kan man exprementera lite och öva på att se avstånd och att komma lite längre och lite närmre hindret.
sedan kan man höja eftresom men jag tror att det är bra om du känner dig trygg så att man vågar satsa.
Man ska inte känna sig pressad.

på skolan jag går ska man hoppa en LB på häst eller ponny för att få godkännt

Låter som en väldigt konstig inställning hos en skola, är det inte viktigare hur ni rider banan än på vilken höjd ni rider den. Alla ska ju inte bli hoppryttare, väldigt märklig gräns för att få godkänt. Hoppas du ivaf får träna på hoppglada snälla hästar som du kan känna dig trygg med.

Jag var också ganska hopprädd förut, min ponny stannade en hel del i början av vår karriär, och även om han började hoppa sedan sitter den där känslan att han kanske stannar kvar i ryggraden :crazy:
Jag började hoppa två stora hästar när jag sålde ponnyn. Den ena var tokig innan hindret, den andra var tokig efter :D så själva hindret var liksom inga problem, det var bara att styra och koncentrera sig på att hålla koll på hästen innan och efter hindret. Jag hoppade 1,10 på båda hästarna och det var BARA härligt att hoppa sådana höga hinder :love: (okej, det är ju inte "högt", men efter att ha hoppat 80-90 på Dponny känns det högt!)
Mitt tips är alltså att hoppa med en snäll läromästare som "alltid" hoppar och som du känner dig trygg med! Jag hade själv aldrig satt mig på en främmande häst och hoppat 1,10 med den... :crazy:

Nu säöer jag tips!Jag är grymmt hopprädd,tycker inte om att lämna marken,jag har ju ingen kontroll då:o :crazy: på skolan jag går ska man hoppa en LB på häst eller ponny för att få godkännt,på c ponny har ja hoppat 80,men trodde att både jag å hästen skulle dö :D så då va d dax för stor häst, 1 meter e jättehögt :crazy: några tips på hur ja ska tackla hopprädslan??

Berätta för din lärare att du är hopprädd. Det gjorde jag och då fick jag ha de säkra hästarna. Klarade av att hoppa 1m bana som krävdes för MVG och hoppade tom ett hinder på 120cm. Fick även rida de lite mer gröna hästarna på slutet och det gick bra.

Det låter ganska sjukt att ni ska hoppa LB för att få GODKÄNNT! :eek:

Först och främst skall du ha en lugn häst du litar på som kan sina saker.
Sn skall du börja med riktigt låga hinder och när du känner dig HELT säker på dom skall du höja med några cm i ´taget.

Så botade jag min hopprädsla. (jag fastnade med foten i stigbyglen och släpades runt). Men det viktigaste var att jag litade på hästen.
LYCKA TILL :)

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka