Hopprädd häst

C

concierge

Nu är det så att ponnyn jag rider inte har något förtroende för mig. Ibland tjurar han ihop och vägrar hoppa, knappt att han går över en bom :cry: :( Skulle hoppa idag men det slutade med att vi iallafall kom över en bom som vi försökt komma över i ca. 2 timmar, var gråtfärdig när jag kom tillbaka till stallet.
Någon som har tips på övningar där man kan få hästen att lita på en, jag behöver verkligen det! Det här funkar inte längre, han är verkligen världens gulligaste ponny men ibland tjurar han ihop och gör INGENTING.

Har väl egentligen inget bra råd att ge dig, men jag känner igen problemet (fast mitt kanske är lite annorlunda?) Min lille hästvän är inte heller så förtjust i det där med bommar. Han har aldrig hoppat ett hinder i sitt liv och inte heller har han klivit över några bommar. Skulle då till att försöka få honom att skritta över några bommar en dag för några veckor sen. Han gick fram till bom ett, ända tills den tog emot hovarna och sen gick han inte att rubba. Försökte flera gånger med samma resultat. Sista gången vi försökte stod jag där på andra sidan bommen och lockade och gullade, men nej. Det enda jag fick tillbaka var en blick där man tydligt kunde läsa: "Ge mig en enda bra anledning till varför jag skulle bemöda mig med att kliva över den här dumma pinnen?" Jag hade ingen bra anledning just då så vi avslutade passet. Dock lite nöjd över att han faktiskt gått fram till bommen alls!
Angående det där med övningarna så har jag några bra som jag brukar köra. Har inte hunnit så långt med den häst jag jobbar med nu, men min förra häst blev superduktig efter ett tag och betydligt lättare att jobba med. Du kan ju pm:a mig om du är intresserad. Åker bort en vecka nu, men jag kanske hinner titta in imorgon en sväng innan jag åker.

Börja med att leda över bommar och longera över cavaletti m.m
Jag vet inte hur du och hästen ser på varandra, men det låter nästan som att han känner att han "inte måste" när du sitter på. Att han inte vill, och då gör han inte det..
Jag tror att du får vara lite mer konsekvent mot ponnyn.
Vad gör han när han inte vill hoppa? Backar han eller sticker han brevid ??? Eller fryser han bara fast??
Berätta lite mer..

Hej! Du kan ju prova att låta hästen hoppa utan dig på ryggen. Då kanske han blir säkrare på hinder. Stå brevid hindret och låt honom hoppa själv. Hör gärna av dig och tala om hur det gå. :bow: Jag är ingen expert men så skulle jag göra! kram/-s-

Jag brukar leda honom och longera honom över bommar/hinder och då går det jätte bra, han springer själv och hoppar utan att man behöver göra något, han brukar tycka det är jätte kul.
Jag red för ett tag sen barbacka och red över cavaletti bommar och då gick det hur bra som helst, utan något problem alls förutom då jag råkade spänna mig lite en gång (jag sitter lätt och kniper med benen och då blir det så att jag spänner hela kroppen) och då vägrade han gå.
Men jag blir så lätt stel i sitsen då jag rider med sadel :crazy: så jag tror det är där problemet ligger, för jag hoppar alltid med sadel även om jag bara hoppar 30-40 cm.
Men jag ska prova att hoppa barbacka någon dag och se hur det går.
För man märker direkt då man blir stel i sitsen på honom för då börjar han sura och vägrar ibland gå, då kan det vara en postlåda eller vad som helst då.
Igår när jag red så red jag ut i skogen och han lyssnade på minsta lilla jag gjorde och brydde sig inte i något annat utan var en riktig drömponny (det var jätte härligt, han har aldrig gått så bra med mig tidigare), red barbacka då (jag tycker det blir lättare att bli följsam då jag rider barbacka) så det måste vara min sits som är problemet, märker själv att jag inte blir följsam då jag rider med sadel.
Det är säkert för att han är en så känslig häst han tycker det blir obehagligt då jag sitter och spänner mig/blir stel i sitsen.

När han vägrar hoppa så fryser han bara fast, man känner då man kommer närmare hindret att han börjar gå långsammare och långsammare och sen tar det stopp och då får man han inte att flytta sig om man inte vänder tillbaka eller åt något annat håll, han kanske uppfattar det som att jag är osäker då jag blir stel i sitsen och då blir han också det eller?

Om nu ditt svar verkligen var till jag, så kan jag säga att jag stod på marken hela tiden. Vi hade sysslat med markarbete en stund innan...

Det är säkert för att han är en så känslig häst han tycker det blir obehagligt då jag sitter och spänner mig/blir stel i sitsen.

Eller så litar han till ditt omdöme och respekterar då du med kroppen förmedlar "det här är farliga saker, jag vill inte"

Du kan ju prova att arbeta med ditt eget självförtroende när det gäller hoppning (eller ridning med sadel ;)) och se om det blir bättre :)

Jag är aldrig osäker då jag rider om du menar mitt självförtroende, blir jag det hoppar jag av och går (kan ibland bli nervös då det kommer lastbilar).
Faktist inte, jag tycker själv att det är jätte kul att hoppa.
Men då jag spänner mig när jag rider vanligt så blir han direkt sur och börjar tjura, men sen när man är följsam är han den där drömhästen igen. Jag tror att han är känslig men jag vet ju inte, jag kan ju inte gå och fråga honom det när han står i hagen för han talar ju inte svenska.
Jag vet inte om jag missförstog dig nu.

Men jag blir så lätt stel i sitsen då jag rider med sadel så jag tror det är där problemet ligger, för jag hoppar alltid med sadel även om jag bara hoppar 30-40 cm.

För man märker direkt då man blir stel i sitsen på honom för då börjar han sura och vägrar ibland gå, då kan det vara en postlåda eller vad som helst då.

han kanske uppfattar det som att jag är osäker då jag blir stel i sitsen och då blir han också det eller?

Du missföstod mig nog lite, men det är ju ingen fara skedd ;)
Jag menade att du skulle jobba på att få en avslappnad sits även i sadeln.
Eller så litar han till ditt omdöme och respekterar då du med kroppen förmedlar "det här är farliga saker, jag vill inte"
Jag skulle tippa att han tolkar att du spänner dig som att något är faligt och självklart vill han inte gå då, hästens överlevnad hänger ju på att de ska fly om det är fara och färde.

Det kan inte vara så då att det är sadeln som spökar?
Passar den ordentligt? Kan han ha ont av den, elelr alla fall känna obehag av den när han hoppar?
Tänkte eftersom han hoppar när han inte har sadel?
prova annars att hoppa han med sadel fast du har honom i lina. (en ide att ta bort stigbyglarna då kanske?)
Skriv gärna hur der går :)
Lycka till!

Okej, nu förstår jag dig! ;) Förlåt om jag inte riktigt förstog först, läste igenom inlägget lite för snabbt första gången tror jag.

Jag skulle tippa att han tolkar att du spänner dig som att något är faligt och självklart vill han inte gå då, hästens överlevnad hänger ju på att de ska fly om det är fara och färde.
Det är det säkert. Jag vet inte vad jag har för problem men jag kan inte sitta bra i någon sadel alls :crazy: Får träna på det, vilken sadel jag än sitter i sitter jag i stolsits.

Jag tror inte att det kan vara sadeln som är dålig faktist.
Däremot provade jag att rida utan stigbyglar för ett tag sen och då gick han bra, satt faktist i en lodrät sits själv också.
Jag sitter så gott som alltid i stolsits när jag har stigbyglar, drar upp knäna och trampar inte ner hälarna, sen spänner jag axlarna omedvetet.
Men jag ska prova att longera honom med sadeln på. Nu är han borta och kommer att vara det i någon vecka framöver men då han kommer tillbaka får jag prova.

Med andra har han hoppat utan problem men med mig på ryggen vill han inte alltid, men han kan ju inte säga till mig; du gör så istället för nu gör du fel. Men det hade varit bra om han kunnat det. Så därför har jag ingen aning om vad det kan bero på om det är mig eller sadeln ;)
Nu kom jag faktist på en sak att två gånger då jag hoppat med honom har han hoppat utan problem, men sen de övriga gångerna har han inte varit på hopp-humör :( Har dock inte hoppat honom så ofta.

Jo, jag tror ju det jag också :crazy:
Jag har tidigare ridit på ridskola och aldrig fått höra något om min sits, har även ridit på två olika ridskolor. Där handlade det faktist mest om hur jag skulle hålla handen. Så jag antog att jag hade en bra sits tills jag filmade då jag red och gud vilken hemsk sits jag hade, satt i stolsits och benen åkte omkring som på ett bananskal.
Har tidigare fotoat och då har det sätt rätt ok ut, men det är svårt att avgöra sitsen på någon liten sekund.
För tillfället har jag ingen att rida för men i höst kommer jag troligen kunna rida för någon.

Nu efter jag tänkt lite har jag kommit på att det är nog inte hästen som är hopprädd utan det är nog min sits som är problemet.
Jag funderar på att börja rida med sadel fast utan stigbyglar ett tag och sen börja använda stigbyglar då och då. För det är bara då jag har stigbyglar som jag drar upp knäna för jag står på tå i stigbygeln och det känns hela tiden som om jag har för långa stigläder.
Men vad tror du skulle vara bäst, att rida med jätte korta läder och stå upp hela tiden för att träna benmusklerna eller att rida utan stigbylar ett tag?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama