Jag brukar leda honom och longera honom över bommar/hinder och då går det jätte bra, han springer själv och hoppar utan att man behöver göra något, han brukar tycka det är jätte kul.
Jag red för ett tag sen barbacka och red över cavaletti bommar och då gick det hur bra som helst, utan något problem alls förutom då jag råkade spänna mig lite en gång (jag sitter lätt och kniper med benen och då blir det så att jag spänner hela kroppen) och då vägrade han gå.
Men jag blir så lätt stel i sitsen då jag rider med sadel
så jag tror det är där problemet ligger, för jag hoppar alltid med sadel även om jag bara hoppar 30-40 cm.
Men jag ska prova att hoppa barbacka någon dag och se hur det går.
För man märker direkt då man blir stel i sitsen på honom för då börjar han sura och vägrar ibland gå, då kan det vara en postlåda eller vad som helst då.
Igår när jag red så red jag ut i skogen och han lyssnade på minsta lilla jag gjorde och brydde sig inte i något annat utan var en riktig drömponny (det var jätte härligt, han har aldrig gått så bra med mig tidigare), red barbacka då (jag tycker det blir lättare att bli följsam då jag rider barbacka) så det måste vara min sits som är problemet, märker själv att jag inte blir följsam då jag rider med sadel.
Det är säkert för att han är en så känslig häst han tycker det blir obehagligt då jag sitter och spänner mig/blir stel i sitsen.
När han vägrar hoppa så fryser han bara fast, man känner då man kommer närmare hindret att han börjar gå långsammare och långsammare och sen tar det stopp och då får man han inte att flytta sig om man inte vänder tillbaka eller åt något annat håll, han kanske uppfattar det som att jag är osäker då jag blir stel i sitsen och då blir han också det eller?