Hopprädd häst

carolineartemis

Trådstartare
Hej

Jag har för en tid sedan fått hem en foderhäst som jag ev. ska köpa till sommaren. Hon är ett litet halvblodssto på 13 år,pigg och glad och samarbetsvillig. Vi trivs hur bra som helst tillsammans och det går framåt mer och mer för varje dag i ridningen.
När jag provred henne och skulle hoppa så vägrade hon att hoppa ens 20 cm. Hon betedde sig likadant både med mig och ägaren. Jag tänkte då att det kunde bero på att hon hade betslat upp henne så mycket och att hästen då inte vågade ta för sig riktigt. Jag har nu ridit henne endast på tredelat,skrittat mycket och låtit henne få ta det i sin takt.

Idag stod det ett litet kryss uppe i ridhuset, jag tänkte att jag bara skulle bara trava över det. Det tyckte inte hästen! Hon fullkomligt tvärnitade och hindret var max 20 cm!

Vad kan detta bero på? Eftersom hon är hoppad 1.20 med förra ägaren så kan hon ju hoppa (detta var längesedan). Min tanke är att det måste ha hänt något när hon var utlånad en period. Om hon gått omkull eller brakat rätt in i ett hinder kan de bli så fruktansvärt rädda sen då och kan det sitta i flera år? Hon kanske har pressat henne till att hoppa högre än vad hon klarar? Hur gör man bäst för att hon ska komma över rädslan? Jag vill ju inte pressa henne för hårt heller.

OBS: Jag är inte ute efter en hopphäst, då hade jag naturligtvis inte valt henne. Jag är dressyr och skogsryttare men att kunna skutta över lite småhinder ibland tror jag är bra både för mig och hästen :)

Sv: Hopprädd häst

Börja med en bom på marken, sedan två, sedan bomserier på marken. Börja i skritt och ta sedan trav och sist galopp. Stannar hästen - var envis och ge dig inte förrän den gått över bommen/bommarna.

Sedan kan du bygga en bana med kombination, relaterade avstånd, etc. Bygg som en evighetsbana som du kan rulla på. Men du bygger inte upp bommarna som hinder utan lägg dem tätt ihop, t.ex. som små pyramider med bommar och bara galoppera runt banan tills du känner ett hon själv suger lite på bommarna. Då kan du så smått börja bygga upp dem till små hinder :). Men viktigaste är att du aldrig aldrig ger dig utan hon SKA över den bommen du vill att hon ska över. Det är bara att fortsätta driva och styra =).

Hoppas det går vägen för dig!

Sv: Hopprädd häst

En bra ide är kanske att börja från marken och se hur hon verkar reagera på bommar och små kryss om hon verkar rädd och går undan om hon är lös. Så du vet var du kan börja uppifrån ryggen sen. Har du möjlighet till löshoppning men istället bara lägga bommar på marken så skulle du ju kunna se hur hon reagerar om hon själv får ta det i egen takt. Skulle det gå bra med bommar på marken så kan du ju även prova att sätta upp ett kryss under löshoppningen och se hur hon verkar reagera.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästvård Hej! Har ett stort problem just nu och hoppas att jag kan bli lite klokare med era tankar här på buke.. Har sedan en tid tillbaka letat...
Svar
16
· Visningar
3 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka