Hoppövning

S

Sharp__

Någon som har bra hoppövningar som tvingar hästen att komma tillbaka och lyssna upp och inte bara 'springa'. Och som gör att hästen måste lyssna mer på mig. Även bom arbeten/cavaletti ;)

Sv: Hoppövning

7 stutsar på rad å ca 70-80 får hästen att stanna upp och tänka lite. Den kan inte springa igenom det i full fart. mkt bra övning

sen kombinationer med bommar mellan är också bra. Så att det blir som stuts med vartannat ett hinder och vartannat en bom. Då måste hästen hålla ordning på fötterna.

Hinder, landa, sakta av till trav trava över tre bommar, galoppfattning direkt ett galoppsprång typ och hinder igen. Ingen bra förklaring kanske...:p men iaf...
Hoppas du förstår, den är jättebra om man vill att hästen ska stanna upp och lyssna bättre, men svår som attan!!:D :angel:

Jo det finns övningar som heter....markarbete och lydnad!!!!

Om en häst "springer" mot ett hinder är den inte tillräckligt lydig dvs. den tar inte dina förhållningar.

Då får man träna lydnad, lydnad och åter lydnad. Ridning över bommar och travhoppa LÅGA hinder och om hästen inte lyssnar då så får man gå tillbaka igen. Funkar det bra gör man samma sak igalopp men ALDRIG förän hästen lyss nar på dig och tar gas och broms.

Börja med att träna mer dressyr, så hästen lyssnar mer på dina hjälper. Många blir lätt lite enkelspåriga, om hästen hoppar sämre måste den hopptränas ännu mer (visst, det också) men ibland hänger det mest på att den inte är så bra i dressyren.

Om det bara är vid hoppning som h*n gör så fungerar lite lägre studshinder bra + mycket cavaletti och markarbete.
Ett tips som min tränare gav mig (vet inte om det går med alla hästar, men på min funkar det): Lägg upp ett lågt hinder på typ 20- 30cm och rid över det på volt eller ha kortare avstånd till det, så hästen inte får så lång tid på sig att stressa upp sig.

Senast ändrad:

Det allra första du ska göra är att vara övertygad om att hästen är i ett tillstånd där den KAN lyssna på vad du vill. Jag sitter själv med samma "problematik", att hsäten inte kan vänta och lyssna på mig utan bara ångar på pga att hon blir så otroligt taggad och "i gasen". Ofta pga att hon inte hoppat på länge.
För att jag ska kunna få igenom övningarna som "tvingar" henne mer eller mindre att lyssna måste jag försäkra mig om att hon är i ett mentalt tillstånd där hon KAN lyssna och ta till sig information. Är hon itne där blir det etter värre och hon blir ännu mer prillig och lyssnar än sämre.

Om jag vet att det beror på ren hoppglädje (vilket det oftast är) är den bästa övningen för oss att bara ligga och rulla över hinder typ långsida, snett igenom, långsida, snett igenom osv. Låga (50-80 cm, halvblod) enkla hinder där vi kan komma tokigt utan att slå halvt ihjäl oss. :D Hon måste få "hoppa ur sig" och sen kan hon lyssna. Ibland kan det behövas såna här pass ett par gånger i veckan en tid innan hon kan börja lyssna och bli lite mer sansad i hoppningen.

Om jag är säker på att hon bara är obstinat och inte ids lyssna är det rena lydnadsövningar som gäller; studs, kombinationer, halter, övergångar, små volter, bommar mm.

//Alice

Ibland kan det behövas såna här pass ett par gånger i veckan en tid innan hon kan börja lyssna och bli lite mer sansad i hoppningen.

Jag hoppas verkligen, för hästens skull, att du inte hoppar stora hinder så ofta :eek: Hoppning sliter nåt så oerhört på frambenen, särskillt större hinder. En häst ska max hoppas (på större hinder) två gånger i månaden, helst bara en! Resten av tiden går det ju alltid att träna cavaletti om man nu vill "hoppträna" hästen...
Inget illa menat mot dig eller din träning, men sånt sliter på hästen

:bow:

Ok. Jag fattade det som om hon menade 50- 80 cm till den där hoppövningen, inte dom höjder som hon själv hoppade där.
Sliter fortfarande på frambenen, men inte lika mycket.:d

Jag hoppas verkligen, för hästens skull, att du inte hoppar stora hinder så ofta :eek: Hoppning sliter nåt så oerhört på frambenen, särskillt större hinder. En häst ska max hoppas (på större hinder) två gånger i månaden, helst bara en! Resten av tiden går det ju alltid att träna cavaletti om man nu vill "hoppträna" hästen...
Inget illa menat mot dig eller din träning, men sånt sliter på hästen

*sucka*

Ja, det är så farligt att hoppa så högt ett par (= två) ggr i veckan med god uppvärmning OCH nervarvning! *ironisk*
50-80 cm för en normalstor häst( ~ 165 mkh) är inte mkt mer belastning på frambenen än ett lite större galoppsprång. 50 - 80 cm på ponny är en helt annan femma!

En häst ska max hoppas (på större hinder) två gånger i månaden, helst bara en!
Enl vem? Var hittar den bakgrunden till den infon? *nyfiken*

Resten av tiden går det ju alltid att träna cavaletti om man nu vill "hoppträna" hästen...
Av ditt påstående att dömma tävlar du inte själv i hoppning i någon större utsträckning. Hoppning bör tränas regelbundet som allt annat!

Vill minnas att det står i boken "hopplära" från strömsholm att man bör hoppa hästen ett par gånger i veckan, men hålla sig under 1m?! Någon med boken till hands kan väl kanske utvecka detta alt rätta?

//Alice

*sucka*

Ja, det är så farligt att hoppa så högt ett par (= två) ggr i veckan med god uppvärmning OCH nervarvning! *ironisk*
50-80 cm för en normalstor häst( ~ 165 mkh) är inte mkt mer belastning på frambenen än ett lite större galoppsprång. 50 - 80 cm på ponny är en helt annan femma!

Enl vem? Var hittar den bakgrunden till den infon? *nyfiken*

Av ditt påstående att dömma tävlar du inte själv i hoppning i någon större utsträckning. Hoppning bör tränas regelbundet som allt annat!

Vill minnas att det står i boken "hopplära" från strömsholm att man bör hoppa hästen ett par gånger i veckan, men hålla sig under 1m?! Någon med boken till hands kan väl kanske utvecka detta alt rätta?

//Alice

Kan inte göra annat än att hålla med dig.

Har även några levande exempel på sånna här hästar i stallet. En av tjejerna rider cavaletti och markarbetsövningar tre gånger i veckan på sin ponny för att kunna ha honom lugn i hoppningen (dvs, han tar sig över bommar fyra gånger i veckan). Så har han varit de senaste tio åren. Hästen i fråga är 18 år och frisk som en nötkärna i sina ben (röntgad och ultraljudad u.a som 17 åring).

Jag kan också stämma in med det som står i hopplära. Jag har inte boken här och kan citera, men jag har det i bakhuvudet att det står något i den stilen.

För det första: var stod det om det är en ponny eller stor häst?

Vet mycket väl att man ska träna regelbundet, annars blir man ju inte bra.

Men jag har fått inpräntat i min skalle, under hela tiden jag har ridit, att hoppning sliter på hästens framben, framförallt knäna och att man ska undvika att hoppa allt för ofta.

Nej, jag har själv inte tävlat hoppning, men jag har varit med på jättemånga hopptävlingar vid sidan av banan + att jag har hopptränat hästar upp till 1.10 (bana) och 1.30 (enstaka hinder) och har ridit i ca 12 år :cool:

Sen är det ju alltid bra om nån som verkligen vet hur det ligger till kan skriva här, men jag säger bara att det är så jag lärt mig. Det är ju alltid (Hör och häpna) mänskligt att ha fel, även inom ridning

Senast ändrad:

En häst dör inte av såna övningar, men jag fattade det som om hon hoppade (80-90 cm) i stort sett varje dag.

För det första: var stod det om det är en ponny eller stor häst?

Här:
Låga (50-80 cm, halvblod) enkla hinder
;)

Vet mycket väl att man ska träna regelbundet, annars blir man ju inte bra.
Ja, men det räcker inte med att lägga ut bommar på marken och låtsas att de är hinder. Tyvärr, de måste upp från marken. Olika höjd för olika hästar.

Men jag har fått inpräntat i min skalle, under hela tiden jag har ridit, att hoppning sliter på hästens framben, framförallt knäna och att man ska undvika att hoppa allt för ofta.
ALL ridning som görs fel sliter på hästen oavsett om det står hinder i vägen eller inte.

Sen är det ju alltid bra om nån som verkligen vet hur det ligger till kan skriva här, men jag säger bara att det är så jag lärt mig. Det är ju alltid (Hör och häpna) mänskligt att ha fel, även inom ridning
Visst kan man ha fel! Det har även jag allt som oftast. Men när jag hör någon kläcka ur sig "att man ska inte hoppa hästen.....etc", då vill jag veta varifrån den kunskapen kommer. Har jag tur kan jag lära mig något nytt om något jag inte visste eller lära någon annan något nytt.

Livet går ut på att lära, inte rätta andras fel!

//Alice

Sa inte att man inte ska hoppa hästen...

Och att hoppning (över lag, ovasett om man rider fel eller inte) sliter på hästens framben om man hoppar för ofta (även små hinder, vad jag fick lära mig)
Men det kan förståss vara så att jag lärt mig fel, trots att det är flera personer som sagt likanade saker ang. det där...

En häst dör inte av såna övningar, men jag fattade det som om hon hoppade (80-90 cm) i stort sett varje dag.

Det beror på vad hästen är tränad för. 80-90 cm är ingenting för en häst som är tränad för 120-klasser Medan en häst som tävlar på 90cm nivå tycker att det är hoppning. ;) Allt måste anpassas för ekipaget.

Jag rider gärna småhinder flera gånger i veckan för att ha min häst lydig, då hon gärna blir glad (och bockig) i hoppningen annars. Småhinder får min häst är hinder upp till 80-90 cm.

Vem va det som sa "Allt under en meter är markarbete"? Tror det var Jens Fredricsson, men det ska jag inte svära på.

Hej!

Jag skulle lägga in halter innan och efter hindret när jag rider. Det blir inte så självklart att man ska över hindret fort då.

Lycka till! :bump:

Det beror på vad hästen är tränad för. 80-90 cm är ingenting för en häst som är tränad för 120-klasser Medan en häst som tävlar på 90cm nivå tycker att det är hoppning. ;) Allt måste anpassas för ekipaget.

Jag rider gärna småhinder flera gånger i veckan för att ha min häst lydig, då hon gärna blir glad (och bockig) i hoppningen annars. Småhinder får min häst är hinder upp till 80-90 cm.

Vem va det som sa "Allt under en meter är markarbete"? Tror det var Jens Fredricsson, men det ska jag inte svära på.

Håller helt med du! :bow:

//Alice

Liknande trådar

Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 104
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar