S
Sharp__
Någon som har bra hoppövningar som tvingar hästen att komma tillbaka och lyssna upp och inte bara 'springa'. Och som gör att hästen måste lyssna mer på mig. Även bom arbeten/cavaletti
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ibland kan det behövas såna här pass ett par gånger i veckan en tid innan hon kan börja lyssna och bli lite mer sansad i hoppningen.
Jag hoppas verkligen, för hästens skull, att du inte hoppar stora hinder så ofta Hoppning sliter nåt så oerhört på frambenen, särskillt större hinder. En häst ska max hoppas (på större hinder) två gånger i månaden, helst bara en! Resten av tiden går det ju alltid att träna cavaletti om man nu vill "hoppträna" hästen...
Inget illa menat mot dig eller din träning, men sånt sliter på hästen
Enl vem? Var hittar den bakgrunden till den infon? *nyfiken*En häst ska max hoppas (på större hinder) två gånger i månaden, helst bara en!
Av ditt påstående att dömma tävlar du inte själv i hoppning i någon större utsträckning. Hoppning bör tränas regelbundet som allt annat!Resten av tiden går det ju alltid att träna cavaletti om man nu vill "hoppträna" hästen...
*sucka*
Ja, det är så farligt att hoppa så högt ett par (= två) ggr i veckan med god uppvärmning OCH nervarvning! *ironisk*
50-80 cm för en normalstor häst( ~ 165 mkh) är inte mkt mer belastning på frambenen än ett lite större galoppsprång. 50 - 80 cm på ponny är en helt annan femma!
Enl vem? Var hittar den bakgrunden till den infon? *nyfiken*
Av ditt påstående att dömma tävlar du inte själv i hoppning i någon större utsträckning. Hoppning bör tränas regelbundet som allt annat!
Vill minnas att det står i boken "hopplära" från strömsholm att man bör hoppa hästen ett par gånger i veckan, men hålla sig under 1m?! Någon med boken till hands kan väl kanske utvecka detta alt rätta?
//Alice
För det första: var stod det om det är en ponny eller stor häst?
Låga (50-80 cm, halvblod) enkla hinder
Ja, men det räcker inte med att lägga ut bommar på marken och låtsas att de är hinder. Tyvärr, de måste upp från marken. Olika höjd för olika hästar.Vet mycket väl att man ska träna regelbundet, annars blir man ju inte bra.
ALL ridning som görs fel sliter på hästen oavsett om det står hinder i vägen eller inte.Men jag har fått inpräntat i min skalle, under hela tiden jag har ridit, att hoppning sliter på hästens framben, framförallt knäna och att man ska undvika att hoppa allt för ofta.
Visst kan man ha fel! Det har även jag allt som oftast. Men när jag hör någon kläcka ur sig "att man ska inte hoppa hästen.....etc", då vill jag veta varifrån den kunskapen kommer. Har jag tur kan jag lära mig något nytt om något jag inte visste eller lära någon annan något nytt.Sen är det ju alltid bra om nån som verkligen vet hur det ligger till kan skriva här, men jag säger bara att det är så jag lärt mig. Det är ju alltid (Hör och häpna) mänskligt att ha fel, även inom ridning
En häst dör inte av såna övningar, men jag fattade det som om hon hoppade (80-90 cm) i stort sett varje dag.
En häst dör inte av såna övningar, men jag fattade det som om hon hoppade (80-90 cm) i stort sett varje dag.
Det beror på vad hästen är tränad för. 80-90 cm är ingenting för en häst som är tränad för 120-klasser Medan en häst som tävlar på 90cm nivå tycker att det är hoppning. Allt måste anpassas för ekipaget.
Jag rider gärna småhinder flera gånger i veckan för att ha min häst lydig, då hon gärna blir glad (och bockig) i hoppningen annars. Småhinder får min häst är hinder upp till 80-90 cm.
Vem va det som sa "Allt under en meter är markarbete"? Tror det var Jens Fredricsson, men det ska jag inte svära på.