hoppövning som stärker mig själv?

C

catta_84

mitt problem är att jag blir feg när ja hoppar "min" häst.
mest för att han är så fyrtaktig i galoppen.. han hoppar som han ska.. lite stort i bland men han har inte fått upp så mycket muskler än.... hans galopp har alltid varit fyrtaktig... blir lite bättre med mer muskler men finns ju fortfarande kvar... han är jätte snäll att hoppa å så men ja har svårt å känna när han ska hoppa av... han är en stor herre på ca 550kg och är fram tung.... detta gör att man måste gå på honom med rätt mycket ben så han kommer under sig ordentligt... då blir ja osäker på när ja ska ge efter så han inte kommer för nära hindret.... svårt å förklara när man inte har sett oss hoppa... men vet ni några bra övningar förrutom studs för de tränar vi redan på.....

Sv: hoppövning som stärker mig själv?

Ingen Som Kan HjÄlpa Mig???

Jag tycker att hoppning på volt är bra för att få in känslan, jag brukar göra det nu ibland när jag inte hoppar lika mycket längre. det är dessutom lösgörande.

Några övningar för en mer tretaktig häst har jag inte, men jag red för länge sedan en tvåtaktig häst, och jag har för mig att jag brukade rida lätt i galoppen på den(?) och att det blev bättre med tiden.

kan du inte lägga en galoppbom framför hindret till att börja med tills du hittat den rätta känslan? då hoppar ju hästen av på rätt avstånd automatiskt... bara en liten ide :p

kan du inte lägga en galoppbom framför hindret till att börja med tills du hittat den rätta känslan? då hoppar ju hästen av på rätt avstånd automatiskt... bara en liten ide :p

de som blir fel då är istället att han kommer fel på bommen *suck* men man kanske ska prova med fler bommar innan...

kombinationer brukar vara bra. att räkna galoppstegen. tex börja med två galoppsteg och sedan fyra emellan. då vet du när hästen ska stampa av och kan öva på att ge eftergiften i rätt tid. det brukar komma ganska naturligt efterhand.

aha, satt och läste på den sidan samtidigt och helt plötsligt hittade jag den. jag vart så ställd efter som det var typ exakt samma som ja läste här :eek:

så ja tänkte ja kan slänga in den iaf :D

aha, satt och läste på den sidan samtidigt och helt plötsligt hittade jag den. jag vart så ställd efter som det var typ exakt samma som ja läste här :eek:

så ja tänkte ja kan slänga in den iaf :D

HAHA... mmm... ja provade lite av de han skrev igår fast inte på banan utan när vi red ut då han e lite rädd för pisken... men det gick bra... ska träna mer på de på söndag..... å lite imorgon....

okej. men de va ju bra att de funkar iaf :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 418
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar