Hoppövning avstånd

Asa_S

Trådstartare
Ridhus 20x40. 4 "hinder" på 50 cm, rättuppstående med ett galoppsprång emellan, på rak linje innanför ena långsidan. Hur långt avstånd emellan skulle ni ha för häst? Syftet är att bara rulla över i galopp, som uppvärmning.

Vid vilken höjd skulle ni dra isär, och isåfall hur mycket?

Sv: Hoppövning avstånd

Om jag förstår dig rätt så vill du ha 4 stycken med ett galoppsprång emellan. Jag hade haft mellan 5,5 till 6 meter mellan. Det beror på hur mycket du vill att hästen ska sätta sig.

Jag tänkte mig ett galoppsprång mellan varje hinder. När jag får tillfälle att ta med mig sambon ska han hjälpa mig kolla hur långa galoppsprång hästen har normalt och så får vi börja därifrån.

5,5 tyckte jag lät kort men då kanske det inte är så tokigt. 6 m var för långt.

Hmm, är det inte studds du tänker på. Då skall du inte ha något galoppsprång i mellan utan landa och hoppa nästa? Annars blir det i mina ögon en 4 kombination som jag aldrig har hoppat och tränat på. och i en två kombination har du ca 7,50 i mellan. Ett galoppsprång på stor häst är ca 3,5.

Men om man ska ha det som uppvärmning och bara ha hinder på ca 50 cm så blir över 7 m alldeles för långt. Jag tycker 6 m blir rätt normalt då. Jag kan köra ner till 5,5 om jag vill att hästen ska få sätta sig ordentligt.

Har nog nästan aldrig varit med om att en kombination har varit 7,50 i. Och dessa "normala" avstånd är ju inget att rekommendera om man hoppar låga hinder. Finns liksom inget syfte mer än att anståndet blir för långt, ryttaren måste rida på och hästen hoppar flakt och på fart.

Tycker inte att man ska vara rädd för att ha lite kortare avstånd just i utbildningssyfte när man hoppar lågt. Tanken med att hoppa lågt är ju att stärka hästens bakparti och få hästen att hoppa av så nära som möjligt, för att den verkligen ska få träna sin elasticitet.

Jag hade valt 6 m om du ska ha 1 språng mellan, max! Beroende på hur stark hästen är och hur mycket riden den är, skulle jag i en studs med låga hinder ha 2,50 mellan.

Vi kör ofta flera hinder på raken just för att träna upp hästens stryka och fresta lite på mjölsyrenivån. En bra lydnadsövning är som någon nämnde innan att ställa upp tre oxrar på medellinjen med 17 m mellan(som kan hoppas från båda hållen!) och variera antal språng mellan, men även testa lydnaden och hoppa ett hinder, lägga volt, hoppa nästa osv:)

Tack för svar!

Hästen väljer själv att lägga 3 språng på 10 m på den här höjden och då borde varje språng ta 3 m, dvs samma längd som med bara galoppbommar. Dock känns det tveksamt att ha bara 4 m mellan varje hinder om man har 4 st...

Ryms man att rida på 3 oxrar i ett 40-metersridhus? Jag skulle inte bli färdig alls till första hindret med den här hästen iallafall.

Senast ändrad:

Nja det kan nog vara på gränsen att du får plats tror jag. Då får man vara lite finurlig och bygga på tvären vettu;) Bygg tre oxrar eller räcken så att du rider på en S båge istället (då är inte avståndet så viktigt, för det går att variera så det passar beroende på hur du lägger bågen!)Minst lika nyttigt, om inte nyttigare, så du tvingas få hästen runt din innerskänkel. Och likadant här kan du välja att lägga volter mellan hindrerna för att träna lydigheten.

Annars kan man hoppa lite på volt också om man har en liten ridbana, att bygga tre räcken som ett kryss ute på voltspåret är ju en klassiker. Då får man checka av att hästen svarar på framåtdrivande hjälper och att den lyssnar tillbaka och kan gå på ex 5 språng mellan fast normalt är 3 språng.

Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Hoppträning med tinkern, kan bara sluta på ett sätt. Hon är verkligen hoppglad.:). På uppvärmningen gjorde vi volter som ökades och...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: indra2012
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka