"hoppögat"

FT_ryttare

Trådstartare
Hur tränar man hoppägat. så att man kan se distanser o lägga hästen rätt.
jag har alltid haft lätt för att se avstånden när jag hoppar men hjälper en ponnyryttare med hans ponny nu o den hoppar kalas med mej , lugn o bra teknik men med ägaren springer den o nu när han fåttlite bättrekoll på den så blir den sur om han inte lägger den rätt.
så hur tränar man upp "Hoppögat".
rida bommar, lära sej galoppsprångslängden , osv.
flera övningar och sätt?

Sv: "hoppögat"

Bommar på marken och små hinder. Det är bara att nöta och nöta.
Men se först till att ryttaren kan rida hästen i en rytmisk galopp och att ryttaren kan påverka hästens galoppsprång.

Senast ändrad:

Om man som ryttare inte är så erfaren ska man inte lägga sig i vad hästen gör med avståndet,
det är i det läget hästen som ska lära sig att se avstånden, inte ryttaren.

jaså? Hur ska då en oerfaren ryttare kunna hjälpa hästen rätt om denne inte kan se avstånd?
Om hästen kommer helt fel och kanske kraschar och ryttaren inte lagt sig i lär den sej ju hur den ska hoppa nästa gång.

Om ekipaget kommer fel när ryttaren lagt sig i är det RYTTAREN som bär ansvaret för den eventuella kraschen. Därpå litar hästen helt och fullt på att ryttaren lägger avståndet rätt. Blir det i detta fallet fel, tappar hästen sitt förtroende.

Jag tycker inte att ryttaren ska hoppa överhuvudtaget förän h*n är såpass säker på galoppbommar att h*n ser ett avstånd. Sedan tycker jag det är en stor fördel att börja med små serier i trav så att ryttaren får ordning på sin kropp och balans innan h*n ska börja tänka på anridningar, avstånd och språng samtidigt.

Lollan skrev:
Om man som ryttare inte är så erfaren ska man inte lägga sig i vad hästen gör med avståndet,

Alla hästar klarar inte av att bedömma avstånd heller, de vill ha förtroendet av en ryttare som säger "Här ska du hoppa!"... Om man som ryttare inte kan se avstånden ska man inte ha en häst som kräver en sådan ryttare... för att få en häst att lära sig bedömma avstånden själva krävs en duktig ryttare, som kan vara passiv men ändå understödja och följa med hästen och som kan se till att hästen rättar sig...

Lollan skrev:

Om man som ryttare har svårt för att se avståndet ska man redan ha en häst som kan bedömma avstånd själv... om man som ryttare inte kan bedömma avstånd, hur ska man du lära hästen att bedömma avstånd? Det handlar inte om att rida an ett hinder krascha och hoppas att hästen hoppar bättre nästa gång...

Däremot förstår jag lite vad du menar ändå... jag har en häst som bedömmer avstånd VÄLDIGT bra, men utan att hon haft en duktig utbildare skulle hon inte tänka som hon gör och hoppa som hon gör...

Senast ändrad:

en som är duktig på att utbilda hästar gör inte så mkt utan låter hästen lära sig att tänka själv...
man ser till å rida i en bra stark och jämn galopptakt så får hästen sköta resten,
det är trots allt hästen som är bäst på att hoppa (om man jämför me ryttaren vill säga)

Vi har pratat om detta mycket när jag gick tränarutbildningen på Flyinge och alla var rörande överens om att de gärna ville ha koll på var deras hästar hoppade av. :smirk: Men å andra sidan gäller detta ryttare och hästar som hoppar 1.30 uppåt.
Vid hoppning av lägre hinder behöver inte avsprångspunkten vara särskilt exakt.
Jag tycker däremot att det är VÄLDIGT viktigt att ryttaren kan understödja sin häst till den avsprångspunkten som hästen kommer till. Det kan inte en ryttare som är så oerfaren att den inte kan se/känna var hästen ska hoppa av.
Sedan tycker jag att ryttaren absolut måste ha sådan kontroll över sin hästs galopp att den kan länga och korta sprången samt påverka hästen att hoppa lite närmare eller längre i från hindret.

Zlatan skrev:
Vi har pratat om detta mycket när jag gick tränarutbildningen på Flyinge och alla var rörande överens om att de gärna ville ha koll på var deras hästar hoppade av. :smirk: Men å andra sidan gäller detta ryttare och hästar som hoppar 1.30 uppåt.
Vid hoppning av lägre hinder behöver inte avsprångspunkten vara särskilt exakt.
Jag tycker däremot att det är VÄLDIGT viktigt att ryttaren kan understödja sin häst till den avsprångspunkten som hästen kommer till. Det kan inte en ryttare som är så oerfaren att den inte kan se/känna var hästen ska hoppa av.
Sedan tycker jag att ryttaren absolut måste ha sådan kontroll över sin hästs galopp att den kan länga och korta sprången samt påverka hästen att hoppa lite närmare eller längre i från hindret.

självklart ska man kunna ha koll på var hästen kommer att hoppa av, men under hästens utbildning är det bra att den får lära sej att tänka själv, annars har man som ryttare satt sej i en jobbig situation om man måste styra varje steg hästen tar. det finns ingen ryttare som är skärpt jämt och som inte gör misstag...

har man en häst som tänker själv räcker det med att ha en stark och jämn galopp så kommer hästen själv att korta/länga sej för att få en bra avsprångspunkt.

visst ska man ha koll på galoppen och själv kunna reglera galoppsprångens längd. men innan man kan det....ska man inte hoppa alls då eller?
det bästa för en orutinerad ryttare är att få rida en erfaren häst som tänker själv, då kan man i lugn och ro lära sig att känna var hästen kommer att hoppa av.

Jo givetvis behöver man inte sitta och lägga en unghäst 100% rätt på småhinder men det är inte heller någon bra ide att en orutinerad ryttare som inte har någon känsla för avstånd hoppar en unghäst.
Jag tycker fortfarande att ryttaren måste lära sig känna hur långa språng hästen tar och vara säker på galoppbommar, kunna länga och korta galoppen inna det är dags att börja hoppa.

tant agda skrev:
en som är duktig på att utbilda hästar gör inte så mkt utan låter hästen lära sig att tänka själv...
man ser till å rida i en bra stark och jämn galopptakt så får hästen sköta resten,
det är trots allt hästen som är bäst på att hoppa (om man jämför me ryttaren vill säga)

japp, visst äre så...

Kan ju säga att hästen oftast är mycket bättre på att bedöma avsprångspunkt än ryttaren. Har tränat många år för Atränare och för honom tränade vi vissa gånger bara på att sitta stilla hålla om och låta hästen sköta resten själv, och det var inte bara små hinder.

Min Dponny fungerade så att om han inte fick bestämma var han skulle hoppa av själv så blev han sur och stannade... red Nat hopp o FT på honom, kan tillägga att han aldrig har bedömt ett avstånd fel däremot jag när jag lagt mig i (en mkt hinderklok häst).

Dessutom när man rider FT så ska man INTE lägga sig i var hästen hoppar av då kan det bli farligt om man bedömer fel, hästen är som sagt mkt bättre på det än ryttaren.

Ryttaren är bara till för att stödja hästen och hjälpa den mellan hindrena inte ta över hela uppgiften det är trots allt hästen som hoppar ryttaren sitter bara på.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig. Hästen måste tänka själv också. Men fortfarande skulle ingen av mina elever få lov att hoppa om de hela tiden förstörde för hästen genom att inte se avståndet!
Personligen föredrar jag att ha koll på var mina hästar hoppar. Jag litar INTE på dem inne på en 1.40 bana. Det skulle aldrig falla mig in att bara åka med och hoppas på att de hoppar av på rätt ställe. :crazy:

Alla hästar kan inte bedömma avstånd själv. Äger själv två stycken som blir rätt farlig att hoppa över metern om jag inte hjälper till med taxeringen. Den ena har jag utbildat själv och den andra är köpt färdig.
Jag har till 98% hundra koll på vad hästarna ska hoppa av och skulle jag misslyckas så stannar hästarna och det har de all rätt till..

det handlar inte om att bara åka med även om man har en häst som tänker själv.......

Nähä men du får ju inte påverka hästens avsprångspunkt. Kallar du inte det att vara passiv?

Men att påverka är inte samma sak som att bestämma. Det är ju ändå hästen som i slutändan tar "beslutet" hur och när den ska hoppa.

Men denna tråden handlade om vad hon kunde göra för att hjälpa ponnyryttaren eller hur?
Jag tycker att OM ryttaren kan påverka hästens galopp länga/korta och lära sig känna hur långa sprången är så kan den också hjälpa hästen till rätt avsprångspunkt. Kan ryttaren inte det så tycker jag att den måste öva mycket basic saker innan den börjar hoppa.

Jag håller INTE med om att det är hästen som tar beslutet om hur den hoppar.
Om hästen tex kommer för nära en stor också och du ger hästen kort eftergift så kommer den troligtivs att riva. Det är ryttarens fel, inte hästens.
Får du ett flackt språng över ett räcke och ger din häst en lång eftergift finns det också risk att den river.
Det är du som ryttare som bestämmer hur din häst ska hoppa. Även om vissa hästar är mer talangfulla och hinderkloka än andra.

Jo det håller jag med dig om. Men jag syftade mer på att hästen kan välja att stoppa istället.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 103
Senast: Juli0a
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur