Hoppningen hos HipHop-avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hoppningen hos HipHop-avkommor

Har också en dam som är dräktig med Hip hop och fölar om 2 mån... inget kul att de inte har gjort så bra ifrån sig :( Men somsagt är han ju själv en väldigt komplett hingst som gjort väldigt bra ifrån sig internationellt... Nån som vet ifall de äldre avkommorna gjort något? Tävlat, osv?
Jag tycker inte att du skall oroa dig då han är alldeles för komplett som individ själv för att förkastas.

Hade det däremot handlat om en avelshingst som i sig själv var endast "medioker" på papparet och i sporten så kanske jag skulle dra öronen åt mig men nu handlar det inte om det så jag tor inte att det finns anledning att oroa sig.

Har också en dam som är dräktig med Hip hop och fölar om 2 mån... inget kul att de inte har gjort så bra ifrån sig :( Men somsagt är han ju själv en väldigt komplett hingst som gjort väldigt bra ifrån sig internationellt... Nån som vet ifall de äldre avkommorna gjort något? Tävlat, osv?

Jamen, poängen i tråden är ju att det inte finns några äldre avkommor. De äldsta blir fyra år i år.

Jag borde fixa lite bilder men nu vill man helst vänta tills de inte är så nallebjörniga ;). Här är mamsen iaf:

bb76a6d4.jpg
Snyggt sto.

sorry, tyckte det stod fem någonstans :(

Men har man för avsikt att sälja avkommorna som unga är det ju onekligen en nackdel om de inte kan prestera då.
Fast då har vi inte samma mål med vår avel jag avlar för en framtid i sporten och inte för att få dem sålda så snabbt som möjligt.

Dessutom är det ju inte säkert att de blir bra som äldre heller, även om man gärna vill tro det. Så är det ju förvisso med alla unga hingstar - man vet inget om vad avkommorna kommer att prestera.

Men dåliga resultat på treårstest är ju knappast i den "positiva vågskålen", även om det nu är grundat på alltför få avkommor för att man ska kunna säga något bestämt.
Nej det håller jag med om!

Men det jag efterlyser är att man reflekterar mer som uppfödare om en komplett hingst i sina första årgångar lämnar avkommor som inte visar fram fötterna i treårstestet...I dem fallen man studerar avkommor efter en hingst som är eller kan ses som en på pappret oerhört komplett avelsindivid skall inte förkastats utan den hingsten väntar man ut.

Däremot om hingsten till avkommorna, på pappret är en mer medikoer hingst, så kan man ställa sig mer avvvaktande till att använda honom.

Det jag efterlyser mer utav är alltså att man i bedömningarna av en hingsts nedärvning går tillbaka till hingsten och studerar honom som avelsindivid igen - borde han kunna leverera eller finns det för mycket frågetcken kring honom som avelsindivid typ tomma mödernen etc.

Min kompis betcäkte med sitt fullblodsto med hipphopp förra året och hon e smäcker och har stor vinnande galopp och bra takmässig trav, hoppar ju självklart väldigt bra!.Dem tyckte att det blir nog en bra kombination.
Hipphopp e ju inte JÄTTE smäcker, tycker nog snarare att han e mera åt normala hållet, hans pappa,felciano(stavas?) tycker jag däremot e grov.

Smäckert sto till hipphopp tror jag går utmärkt.

Att avkommorna inte hoppar så bra på 3 årstestet kan ju var amånga skäl til varför.
Dessutom så ska ju faktiskt stona vara god hoppare oxå för att avkomman ska få en chans att bli en god hoppare, man kan inte bara räkna med att hingsten skall ge allting til fölet. det är fortfarande 50/50.
Men som tex Classic H fick ju 6 på 3 årstestet och dne hästen gick ju med i Landslaget i OS, så 3 årstestet ska man inte hänga upp sig på allt för mycket tycker jag.

Senast ändrad:

Jag tror att vi ändå är ganska överens.

*HipHop är en mycket god individ med många kvaliteter både som tävlingshäst och som avelshingst (på pappret, vilket i stort sett är det vi kan gå efter innan avkommorna är äldre).
*Det är tråkigt att avkommorna inte verkar prestera som riktigt unga.

Det är väl kanske i så fall den andra punkten som kan diskuteras - Är det verkligen så (därav tråden) och hur mycket vikt ska man i så fall lägga vid detta (har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker själv ännu).

Jag tror att vi ändå är ganska överens.
Det känner jag också att vi är...

Vi studerar bara hingstarna ur olika perspektiv pga av att vi har olika avelsmål. Dessutom så stör det mig inte om folk tycker olika än vad jag tycker, huvudsaken är att vi kan diskutera med varandra. Det är ju oliktänkande som är kul att diskutera....

Det är väl inget roligt att diskutera med jasägare :D då utvecklas man ju inte ett dugg...

Jag tycker inte att du skall oroa dig då han är alldeles för komplett som individ själv för att förkastas.

Hade det däremot handlat om en avelshingst som i sig själv var endast "medioker" på papparet och i sporten så kanske jag skulle dra öronen åt mig men nu handlar det inte om det så jag tor inte att det finns anledning att oroa sig.

HH betäckte 27 ston-03 varav 24födda,dessa blir alltså 5år.Fixeringen vid bluppen är oroande för vår sporthästavel,då det läggs för stor vikt på 3årstest.Det är först när hästen kommer under ryttare som de riktiga kvaliteterna visar sig.En annan sak som slår i varje fall mig är att man drar slutsatser att hingstens typ eller övriga egenskaper per automatik nedärvs.Detta gäller ofta även 3århingstarna.Bara för att den eller den individen är ädel, långlinjerad och fin i munnen är det ju inte självklart att detta nedärvs eller?

*KL* Om Hip Hop betäckte 27 ston -03 och fick 24 st födda -04, så är dom äldsta 4-år i år (-08)...:angel:

Senast ändrad:

Ja, detta behöver ju inte vara hela sanningen... Var dessa hästar tränade för uppgiften? Var det amatörer eller Proffs som visade? det är ju faktiskt flera faktorer som spelar roll i samband med en visning...

Samtidigt så skall vi komma ihåg att det finns fler hingstar som inte har lämnat några lysande treåringar men däremot visat att dem producerat fina avkommor till unghästchampionaten och eller svårklasshästar istället. Irco Mena, Cardento mfl.

Cardento har minst tre eller fler vinnare i 3-års finalerna på Flyinge i löshoppning, Carkenda, Classic Lady samt Algot är dom jag sett och kommer ihåg...

Och jämför man Irco Menas avkommor födda samma årgång har han ingen som fått lägre än 7 på något, men ett helt gäng med 8-8.

Det verkar som att det var en dålig idé att kritisera Hip Hop.

Visst är det en bra hingst, det är inte det jag säger. Men i mina ögon är det lite intressant vad de lämnar också! Hade en av dem fått 3-3 eller 5-5 så hade jag inte rört en min. Men det här är MÅNGA! För många för att jag ska tycka det är okej. Då finns det ju dressyrhingstar som lämnar bättre!

*KL* Om Hip Hop betäckte 27 ston -03 och fick 24 st födda -04, så är dom äldsta 4-år i år (-08)...:angel:

Naturligtvis!!trodde han gjorde bruksprov som 3 åring.1:a kull föddes 03 och endast 20-talet föl,varav ngr fallit bort,kanske knappt 15 som uppnått 4årsålder,årets 3 åringar(-59 födda föl) kommer säkert göra bra ifrån sig på 3årstesterna.

Det ska bli spännande att se vad det blir av restrerande avkommor :)

Cardento har minst tre eller fler vinnare i 3-års finalerna på Flyinge i löshoppning, Carkenda, Classic Lady samt Algot är dom jag sett och kommer ihåg...

Cardento har väl betäckt närmare 2000ston inkl 2007.HH har haft 327tom 2006!!!!

Bra hoppkapacitet !!

Jag har en Hip Hop avkomma född 2004 som jag själv fött upp, enl domarna är hon feminin. Hennes mamma är av tysk/fransk stam...
hon har ett jättefint hopp....dock förkastades 3-årstestet genom att hon kom in fel på första hindret,så hon kom helt fel på det stora oxern på 120...så bakre bommen kom mellan bakbenen...sen tvätvägrade hon att gå i närheten...förstod varför efteråt,hon hade ett sår på insidan av bakbenet.... ridningen gick galant,och gångarter fick hon 7:or och 8:or på..... hon som visade sa att hon kan gå långt,för hon har hopphuvud och bra teknik... funderar på Hip Hop igen, då vet jag ju vad jag får... en väldigt social,go och envis häst som ger allt. har tyvärr inga fräscha bilder då hon är utlånad, kan dock säga att hon hoppar banor på 70 cm clearround!!

vårat sto e. HIPHOP(född maj-07) har redan visat positiv inställning till hoppning. Löshoppat med mycket fin teknik, dessutom väljer hon självmant att "träna " på den stora stocken i hagen. att hon dessutom har ett mycket bra temperament är tillräcklilgt för mig så långt.

Oj, vad olik min, din Hip Hop-unge var.
Min:
http://good-times.webshots.com/photo/2371098980073278713rFStVn
http://good-times.webshots.com/photo/2639556470073278713LdEEzB

Vad gäller hoppningen visar min fin inställning so far (10mån). Har löshoppat ett par gånger och första språnget förstod hon inte riktigt sen har hon flugit över allt. Oranga vägkoner under bommen liksom regnjacka över bommarna, med mamma eller utan mamma. Där mamman tvekat (regnjackan) där tittade inte ens lilltjejen.

Säger också som jarnroos, ett trevligare temperament får man leta efter, förnuftig, modig, trevlig och samarbetsvillig utan att bli mesig. Egenskaper som är minst lika viktiga för att komma långt.

Blev dock också lite "besviken" på förra årets resultat för Hip Hoparna på treårs men hoppas på att det var den "sämre" halvan som visades.

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Fredag
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: rebus
·
M
Hoppning Funderar på vilken hingst vi ska välja till vårt sto e. Concorde u. Kahlua (46) ue. Kaliber och tänkte höra om ni har några idéer och...
Svar
4
· Visningar
1 109
Senast: md5krist
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10