Hoppningen hos HipHop-avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare md5krist
  • Startdatum Startdatum
M

md5krist

Funderar på årets hingstval och har övervägt HipHop till ett av stona. Hans äldsta avkommor visades ju på treårstestet förra året. Det var ju dock inte så många visade att han fick något BLUP-index. Men jag var inne och tittade på deras resultat ändå i hopp om att kunna se någon tendens. Flera hade bra poäng på typ, men att ganska många hade dåliga poäng på hoppningen; 5-5 var ett ganska vanligt betyg. Nåja, nu var det så få visade så man ska väl inte dra några förhastade slutsatser utifrån det.

Men kanske har ni här sett avkommor hoppas och kan komma med mer info? Hur ser de ut?

En annan fråga är ju grovleken. HipHop själv tycker jag är ganska ädel, kanske ädlare än vad man kunde tro med tanke på hans stam. Stoet i fråga är inte heller tung på något sätt, men hon är e. Concorde-Kaliber, vilket ju skulle kunna slå igenom kanske. Hmm, svårt det här.
Någon med uppfattningar om HipHops avkommors grovlek?

Sv: Hoppningen hos HipHop-avkommor

*harkel* Ja, det var ju ingen rolig läsning av hans avkommors resultat från 3 års :crazy: Men dom knaske tar sig med åren.

Jag har en granne med tre avkommor e Hip Hop. Undan olika ston men inget av stona är särskilt moderna i typen.

De är inget roliga. Jag har sett en av dem löshoppa och frågan är om den kommer få 5-5... De andra har jag bara sett i hagen och där imponerar de inte på någon.

Så tyvärr, jag betäcker aldrig med Hip Hop hur fin han än är med Maria i sadeln!!

Aj då, det var ju ingen rolig läsning, om än nyttig info.

*harkel* Ja, det var ju ingen rolig läsning av hans avkommors resultat från 3 års :crazy: Men dom knaske tar sig med åren.
Samtidigt så skall vi komma ihåg att det finns fler hingstar som inte har lämnat några lysande treåringar men däremot visat att dem producerat fina avkommor till unghästchampionaten och eller svårklasshästar istället. Irco Mena, Cardento mfl.

Visst man kan använda sig av treårstesterna som en första utvärdering av en hingsts nedärvning MEN man får inte stirra sig blind på dem resultaten. Jag kan ibland känna att när hingsten är så komplett som tex Hip Hop, så skvallrar det om att man skall vänta på dessa individer tills dem blir äldre. Hade det däremot handlat om en första utvärdering av en hingsts nedärvning där hingsten själv inte är lika komplett som Hip Hop som avelindivid, så hade jag kanske dragit öronen åt mig och väntat med att använda honom tills avkommorna visat ev. fram fötterna i sportens högre klasser. Men så är inte fallet med Hip Hop...

Säga vad man vill om Hip Hop, men han har i som avelsindivid verkligt torrt på fötterna vad det gäller härstamning på såväl fäderne som möderne, i flera generationer dessutom. För mig så är han oerhört komplett i stamtavlan. Han har själv dessutom egna prestationer i dem högsta klasserna i hoppning. Därutöver så har han rätt pilot på ryggen och går internationellt vilket är en fördel om avkommorna skall marknadsföras internationellt.

Nej jag tycker att han är väldigt intressant som avelsindivid och kommer själv att använda mig av honom i år. Jag törs helt enkelt inte vänta då det redan visats intresse av honom från en annan utlänsk ryttare i den internationella GP cirkusen...Rätt som det är så kanske han försvinner och då vill inte jag stå där och förbanna mig själv för att jag aldrig använde mig utav honom.

Han är dessutom en av dem svenskägda hingstarna som jag vill se godkända hingstar till framöver...

Jag vill dessutom minas att Hip Hop själv på treårstestet blev klass 1 med 45p/46p. Skall man då gå på dem på poängen enbart från treårstetstet så skulle väl han själv inte heller blivit någon stjärna....

Senast ändrad av en moderator:

Nja, både Irco Mena och Cardento har lämnat vinnare i unghästchampionat och liknande.

Men att döma ut Hip Hop efter ett så litet antal visade avkommor är nog förhastat. Han har som sagt en mycket fin och säker stam samt verkar vara en väldigt komplett tävlingshäst!

Feliciano är väl dessutom känd för att hans avkommor mognar sent och det följer säkert med hans son!

Visst har han bra stam, men om man tittar i Blupdatabasen så finns där 23 avkommor födda 04

2 st fick 3-3 på hoppningen

3 st fick 5-5 på hoppningen

1 fick 7-5

1 fick 7-6

1 fick 7-7

1 fick 8-6

1 fick 10-8

9 st inte visade.

Spelar ingen roll hur starkt mödernet är, detta gör att jag inte betäcker med honom! Alltså tillsammans med de egna erfarenheterna jag har av hans avkommor.

Nja, både Irco Mena och Cardento har lämnat vinnare i unghästchampionat och liknande.
Fast jag pratar om avkommorna som inte visar fram bra resultat i treårstetster som någon nämde i ett av inläggen ovan.

Feliciano är väl dessutom känd för att hans avkommor mognar sent och det följer säkert med hans son!
Inte helt omöjligt utan snarare tvärtom...

Visst har han bra stam, men om man tittar i Blupdatabasen så finns där 23 avkommor födda 04

2 st fick 3-3 på hoppningen

3 st fick 5-5 på hoppningen

1 fick 7-5

1 fick 7-6

1 fick 7-7

1 fick 8-6

1 fick 10-8

9 st inte visade.

Spelar ingen roll hur starkt mödernet är, detta gör att jag inte betäcker med honom! Alltså tillsammans med de egna erfarenheterna jag har av hans avkommor.
Jag är INGEN vän av BLUP :D

Hip Hop själv fick vid sitt treårstest 7-7, som hopptalan 45 poäng och som gångartstalang fick han 46 poäng....

Håller med dig i dina inlägg i denna tråd, tror det kommer toppenavkommor ut på tävlingsbanan om ett par år när de växt till sig. Våra 2 bästa hopphästar i stallet (plac 150 respektive 140 men vinster) hade båda urkassa omdömen och poäng i hoppning på 3 års, så enligt min erfarenhet så behöver ett dåligt 3 års test inte betyda något särskillt alls.

Nja, han sattes väl i avel -03? De äldsta avkommorna i databasen är åtminstone födda -04.

Håller f.ö. med om att det mycket väl kan vara så att de blir bra som äldre och att HipHop har många egna förtjänster. Men har man för avsikt att sälja avkommorna som unga är det ju onekligen en nackdel om de inte kan prestera då. Dessutom är det ju inte säkert att de blir bra som äldre heller, även om man gärna vill tro det. Så är det ju förvisso med alla unga hingstar - man vet inget om vad avkommorna kommer att prestera. Men dåliga resultat på treårstest är ju knappast i den "positiva vågskålen", även om det nu är grundat på alltför få avkommor för att man ska kunna säga något bestämt.

Min Hip Hop-unge är nu snart ett år. Hans mor har en 9a på sin typ, men hon är e Stanford - Furidant och har bara 9% fullblod räknat på 6 led. Så att hon själv är relativt lätt är kanske mer av en slump.

Jag valde Hip Hop till henne mycket pga att han är så lätt och smidig. Sen, naturligtvis, på hans stam och att han själv är väldigt komplett.

Hursomhelst - min åring är en rejäl bit häst! Han har inte fått något av den lätthet som både hans mor och far besitter, utan är i stället förmodligen en produkt av tidigare förfäder. Han har en mycket kraftig benstomme och är överlag oädel. Dock har han långa ben och jag bedömer honom som högställd, och jag gissar att han blir stor (mamman är 168 cm).

På bilderna är han riktig raggig men man får väl ett hum om hur han ser ut:

Bild029.jpg

Bild026.jpg

Nu är hon (faktiskt...) dräktig med Hip Hop igen så vi får se om det ploppar ut en lättare variant :).

Athena har du inge bättre bild där din "nallebjörn" står upprätt? :D

Det är ett alldeles för litet antal för att dra några som helst slutsatser av, man har ingen aning om vad de här hästarna har för möderne heller. Däremot tror jag att man ska avvakta lite med användningen av honom tills man vet mer. Idealläget är ju att nygodkända hingstar får ett hyfsat stort antal ston så att de får tillräckligt många bedömningsbara avkommor. Men sedan önskar man ju att hingstarna inte skulle få så många ston under ett antal år tills dess att man hunnit värdera avkommorna och ser om det är en förvärvningssäker hingst. Annars riskerar man att få ett stort antal avkommor efter en hingst som sen visar sig förvärva dåligt. Däremot så måste ju tillräckligt många våga prova ibörjan så att man vet och även om det är en chansning att använda nya hingstar så har man ju mycket att vinna om man chansat rätt.
Sen betyder det ju ingenting att en häst eller ens tio hästar efter en hingst har dåliga resultat på treårstestet. Mycket kan också hända mellan treårs och kvalitén. Jag har en uppfödning som hoppade 56 på treårs (och det var absolut inte snålt bedömt) på kvalitén hoppade han 88 och sedan dess har han bara blivit bättre!

Har också en dam som är dräktig med Hip hop och fölar om 2 mån... inget kul att de inte har gjort så bra ifrån sig :( Men somsagt är han ju själv en väldigt komplett hingst som gjort väldigt bra ifrån sig internationellt... Nån som vet ifall de äldre avkommorna gjort något? Tävlat, osv?

Det är svårt att uttala sig då han inte står på plant underlag. Halsen har han väl fått av pappa?

Jag borde fixa lite bilder men nu vill man helst vänta tills de inte är så nallebjörniga ;). Här är mamsen iaf:

bb76a6d4.jpg

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Fredag
·
Avel Behöver era åsikter nu.. Har ett sto, Athena E:Columbus xx- Bordeaux. född 1993, jag köpte henne som 10åring av uppfödaren som fött upp...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: rebus
·
M
Hoppning Funderar på vilken hingst vi ska välja till vårt sto e. Concorde u. Kahlua (46) ue. Kaliber och tänkte höra om ni har några idéer och...
Svar
4
· Visningar
1 109
Senast: md5krist
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 344
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10