L

leva11

Hej min dotter har fått en ponny ju som är ca 23år pigg och glad fin i kroppen bra kondition,nu hoppade hon förra häljen det är en förra detta tävlins ponny,
Hon va så glad att hon kunde hoppa som hon är rädd och hoppa.
och så kommer hon till skolan och berättar hon det för sina kompisar och då börjar dem reta och kalla henne djur plågare och att hon kommer ta död på han,
nu vill jag ha eran åsikt
hon rider ponnyn varannan dag ute i skogen för han inte ska stå och bli stel pluss att han skulle bli hyperaktiv att inte bli riden är tre dagar för mkt för en 23åring ?
kan man hoppa lite hinder med en gammal ponny någa gånger i månaden hon hon har väl hoppat ¨tre gånger på en månad nu,
:confused:

Sv: Hoppning

Jag tycker inte att det är någon fara sålänge ni ser på hästen vad den mår bäst av. 23 år behöver inte vara en hög ålder för en häst och hoppning tre ggr i månaden tycker inte jag är problem sålänge det sker på höjder som inte är för ansträngande för hästen.

Äldre hästar behöver röra på sig för att må bra, är h*n fräsch i kroppen så finns absolut inga hinder för det. Varierat arbete är viktigt, och hoppning ett par gånger i månaden är nog rolig variation för hästen.

något skutt ibland kan väl vara OK men inte regelrätta hoppträningar. Det hänger också på hur mycket hästen är riden tidigare innan den kom till er, vilken kondition den är i och hur den rids nu. Jag tycker 3 dagar i veckan varav 1 blir hoppning är för lite för att hoppa den så ofta.

jag hoppade på en 26 åring ^^ som alla sagt tidigare, iinga problem sålänge hästen inte ''lider'' av det! Tycker hästen att det är kul att hoppa så är det ju bara bra om h*n får hoppa också för skojs skull :D kanske inte hinder på 1.10 och 3 ggr i veckan men småskutt lite då och då är absolut ingen fara!

Lycka till :D

är ponnyn bara hel och frisk så är det knappast några problem :)

är din dotter rädd för hoppning så är det väl inga gigantiska hinder hon hoppar ? och det är en fd. tävlingsponny så borde det inte innebära några problem alls för ponnyn.

låt dotter och ponny ha roligt ihop :D det lider den knappast av ;)

Eftersom hästen är i bra kondition så skulle jag låta den gå mer än 3 dagar i veckan.Äldre hästar mår bara bra av att röra på sej så länge som de är friska.Variera ridningen,och visst kan hon hoppa .Min dotter hade en fd. tävlingsponny som hon tävlade lätta klasser med ända fram tills han var 25 år och det var ingen som trodde att han var så gammal.

Vi har en 25åring på ridskolan nu som rids aktivt ett par dar i veckan samt går med på hopplektioner.
HAN tycker att det är skitlajbans och det syns att han mår bra. Det är huvudsaken.

På en ridskola här i närheten finns det ett halvblod som är 29, han hoppar fortfarande höga höjder så som 120 cm och så. Han mår jätte bra och jag trodde absolut inte att han var så gammal när jag såg honom, han hoppar med sån kraft och glädje. Han rids 6 dagar i veckan, 2 lektioner/dag.

Min egna är ett varmblod på 21 år, han hoppar lätt 105 cm också med kraft och glädje. Jag tror att din dotter lugnt kan hoppa och rida ponnyn mycket. 23 år behöver som ngn annan sagt, vara gammalt, speciellt inte för en ponny.

Jag tror och hoppas att din dotter får många roliga stunder med ponnyn! :laugh:

Det är absolut ingen fara om ponnyn är frisk utan några skador som ger påfrestningar på ben m.m..
Men är ponnyn frisk, kry och tycker det är roligt framförallt så är det bara nyttigt och bra för en äldre ponny att hoppa. :)

P.S Ridningen är det fruktansvärt mycket skadeglädje i tyvärr. Är man försäkrad själv över att man gör rätt så är det bara att hålla fast vid det och försöka att inte ta åt sig.

23 år är ingen ålder på en ponny så länge den är fräsch i resten av kroppen. Man får ha lite perspektiv på det hela liksom. Det finns massor med 23-åriga ponnier som tävlar MSV klasser i hoppning.

Det finns ponnier som tävlat ända upp i 30-års åldern. Jag vet en b-ponny som var 34 år när hon gick sin sista MSVA.

Asså så länge man känner att hästen är pigg, frisk och frammåt och inte visar några tecken på trötthet spå kan man göra det mesta, även om hästen är gammal.

så länge hästen inte börjar vägre, eller på annat sätt tala om att den inte vill så är det ingen fara. sätt inte upp jättehinder/jättebanor bara med tanke på leder osv.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix