HH_gullet

Trådstartare
Hej, jag håller på att lära min travare att hoppa men det går inte så bra han hoppar och tycker det är kul, men problemet är vi får ingen bra teknik!
först är han för långt ifrån sen för nära hindret sen panik hopp och ja inget blir så bra, det han funkar bra på det är stuts men inget annat, kör mycket bommar på baken och hög cavaleti och det funkar bra och även när vi tränar så går det hyvsat, men skulle behöva lite tips och övningar när jag tränar själv
Någon som har n¨ågra ideer? eller får han bli dressyr häst;)

Sv: hoppning.

Jag har nog provat det mest, haft trav bom och galopp bom funkar bättre med trav bom, men han hittar inte rätt endå tycker jag, han går jätte bra på cavaleti och stuts men sen om man läger in ett av stånd eller bara ett hinder så går det inte öven om jag har bom före hindret , den rysar han bara på då, koncenterar sig inte på bomen utan hindret, då han är hopp gald och inte så rädd om sig i hoppningen, bryr sig inte om bommarna,:crazy:

Har du provat att hoppa låga titthinder? Med markbom så klart...

Låga hinder med handukar, jackor osv. Eftersom han bjuder bra kan han behöva tänka vad han gör...

Alltid markbom, lågt tempo och beröm, hoppa gärna ett litet hinder varje dag så det inte blir så dramatiskt...

Är han stark nog för att samla sig? Det kan ju vara så att han väljer att springa fort för att det är lättast. Jag skulle i vilket fall lägga in volter på väg mot hindret så att du bibehåller fokus på vad du gör. Han ska inte förutsätta att bara för att det står ett hinder framför honom så är det dit han ska. När han går lugnt vänder du upp på hindret helt odramatiskt.

ja samla går att göra men då, lyfter han inte på benen, då tänker han mer dressyr...... men sk aprova att han nått han kan titta på som en handuk eller nått, så kanske han tänker mer kanske, och hittar ett bättre avstånd,:laugh:

vet nt om mitt sett hjälper har nt så stor erfarenhet av sånt, men har du löslongerat han? men sen som dom andra säger med volter osv. ;)

ja har löshoppat han mycket och då hittar han ganska bra avstånd på hindrena, men har inte provart att longerhoppa, har jag ionte gjort har inga bra hinderstöd till det,

Om hästen hittar bättre avtrampspunkt utan ryttare kan det ju vara så att han blir obalanserad med dig på, antingen pga att du sitter i obalans eller att han är för omusklad för att bära dig över hindret, rannsaka dig själv, kanske filma, och se hur du sitter och när du kommer upp ur sadeln över hindret osv, eller låt någon annan hoppa honom så du kan stå på backen och se vad det är som blir fel för honom. Jag hade samma problem med min travare och det var för att jag var för seg upp ur sadeln :rofl:
det är inte alltid lätt att hänga med älgkliven på dessa underbara hästar : )

Du bör prova att träna dressyr på hindrena om det är pga att han bara rusar och är klumpig, t.ex voltarbete markbommar, sedan ev voltarbete över EN upphöjd bom så du kan träna på att få honom balanserad och inte bara fokusera på hindret, börja i skritt och se hur det går :) Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 160
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
696
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka