hoppning på gräs

B

Bellson_

måste man ha broddar när man tävlar hoppning på gräsbana? :p eller är det bara i terrängen?

Sv: hoppning på gräs

Nej, du måste inte. Men varför riskera din häst och dig själv?

Det skulle väl vara mycket dumt att inte göra det? Kan bli snor halt på gräs ju.

Man MÅSTE ju inte ha, men jag skulle definitivt använda broddar på gräs. Onödigt att riskera att halka omkull.

okej. nej jag skulle aldrig rida på på gräs utan broddar men jag såg flera ryttare som inte hade broddat sina hästar på en hopptävling på gräs och så tänkte jag bara om man FICK rida utan broddar. men då vet jag :D

Jag skulle aldrig hoppa min häst på gräs utan broddar. Skulle vara rena döden med min krutdurk till häst.

Förrutom att risken för att gå omkull ökar när man inte har broddar, kan hästen även halka o sträcka sig - Inge vidare med senskador... :crazy:

*KL*
ja skulle vara klok och använda gräsbroddar,
jag har alltid broddar när ja hoppar.
de kan hända att din häst halkar när den hoppar av och så kan de gå illa. så använd gräsbroddar,

*kl*

vad har ni för klumpiga hästar egentligen? ;)

jag hoppar ofta både banhoppning och terräng utan brodd - nemas problemas.

allt beror på hur gräset ser ut. kort och ffa torrt gräs är inte halt.
däremot vid blött och/eller långt gräs eller om man tänker göra riktiga omhoppningssvängar kan det vara bra att ha brodd.

Jo, det är ju sant, är underlaget tip top så kan man ju få samma fäste med som utan brodd.

Till de hästar jag hoppar skulle jag dock ha brodd på alla slags underlag pg av diverse luftskolor :angel:

*kl*

vad har ni för klumpiga hästar egentligen? ;)

det var det värsta :devil: ;)
Jag har ett smidigt fullblod som blir krutdurk så fort hon får syn på ett hinder :banana:
Vill inte utsätta mig för livsfara för ett par ynka broddars skull haha!! (tar det säkra före det osäkra)...:angel:

Senast ändrad av en moderator:

finns inget måste, men jag skulle aldrig tävla på gräs utan det.

herregud ! :eek: alltid då du hoppar ?hästarna behöver det där glidet, som försvinner då broddar sätt på, är det halkigt och gräs / is så SÅKLART. men vet ni hur broddar invärkar ? en del hästar är så kännsliga så dom blir halta av broddar osv. Men det är ju individuellt.
detta är inte ngt jag hittat på utan min hopptränare säger att det är så, och om man tänker efter lite så blir det mykt bättree rölighet utan broddar = naturligt för hästen :)

ingen kritik till någon!

Jag broddar alltid när jag ska hoppa på gräs, känns bäst så.

Håller helt med!
Beror på vad det är för bana och om det regnat mm.
Det finns ju risker med broddar också.Jag har sett mer än en ful skada av broddar och då framför allt långa gräsbroddar!
Men givetvis hoppar inte jag heller utan broddar på gräs om det är halt!

då måste jag ju fråga.. jag som vill åka å bara träna terräng hinder med min kuse... hur gör jag? har är barfota häst....

Barfota ger ju bra mkt bättre fäste än med skor utan brodd, så är underlaget bra (torrt, kort gräs som nån skrev tidigare) så kan du ju träna terräng utan problem!

Kapar tråden lite om de är Ok?

Vad har ni för skor och gräsbrodd?

Jag har tränat flera gånger (terräng) utan brodd, och det har fungerat alldeles utmärkt, trots en krutdurk till häst! Jag kollar underlaget, och broddar efter det. men tex. på Trossnäs bana så broddar jag inte, där det endast är grus, och på våran hemmabana (leksand) är det mycket bra underlag, så där krävs heller inga broddar om det inte regnar eller om man inte tänker göra SNÄVA svängar!

Har vanliga skor och brodden varierar beroende på hur gräset ser ut (långt, kort, mjukt, hård osv.)

Ska bara säga - jag är inte heller någon som skulle riskera något, men som någon sa innan - broddarna kan ju faftiskt ge lite fel effekt, om det är torrt och fint underlag!

onödigt att chansa och inte ha brodd. har själv alltid brodd när det är på gräs, väldigt obehagligt att rida annars. En gång dock var vi tvugna att skippa brodd, då hovslagaren hade varit jäklit klantig och inte satt på skor med broddhål :eek: och det var 4 dagar innan lagtävling som skulle gå på gräs, tänkte att jag skulle prova vara med endå och se hur det gick och rida väldigt långa vägar. Men den tävlingen gick vi omkull :crazy: på framridningen, inge allvarligt, men hade vi haft brodd hade det inte hänt, såå...

det känns så onödigt att riskera att hästen eller en själv skadar sej.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: Elo
·
Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
1 607
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka