Hoppning på gräs

castle_bar

Trådstartare
Tävlar ni mycket på gräs? Vad tycker ni om det? Själv har jag bara tävlat på gräs en gång, och självklart ösregnade det den gången...
Jag hade såklart broddar, men trots det så halkade min ponny
ganska mkt... Han brukar alltid ha jättefin bjudning på hinder men den gången kände jag inget sug alls mot hindren. Han halkade till precis innan några hinder men superbussig som han är så hoppade han ändå, men rev kraftigt.
Vi kom helt fel in i kombinationen, och den svängde jag ur, för det kändes verkligen som om vi skulle kracha i b-hindret!

När vi väl kommit i mål, med typ 16 fel + en massa tidsfel :o var min ponny stressad och skärrad, det kändes att han inte uppskattade denna tävling...

Och det var verkligen inte bara jag som halkade omkring... nästan halva startfältet (det var runt 35 starter) blev uteslutet, pga vägringar elr avramlingar!!!
Inte EN ENDA kom felfri! Vinnaren hade 4 fel i omhoppningen, tvåan gick inte ens till omhoppning!

Kan det ha varit ett ovanligt dåligt underlag, eller brukar gräsbanor bli så förskräckliga när det regnar?
Isåfall vågar nog inte jag på mig en grästävling igen...:eek:

Sv: Hoppning på gräs

En fråga, om ryttaren som vann var den ända som gick till omhoppning, varför ens hoppa omhoppningen då? Det blir ju bara omhoppning om det är två ryttare eller fel som är felfria...

Det kanske var sån här bedömning med omhoppning direkt efter så om man är felfri så fortsätter man direkt på omhoppningen.(:angel:kommer inte ihåg vad bedömningen heter;) )

Ja just de! Det är ju så på de lägre klasserna, hade jag totalt glömt! :rofl: .

Blä jag gillar inte alls att tävla på gräs, inte ponnyn heller..Kryper alltid lite nära då..

Stora härliga sandbanor skall det vara för vår del :p

Vad tävlar du för klasser egentligen??

Jag har inget emot gräsbanor så länge det är hyffsat underlag... Men ajg håller med om att det kan bli läskigt när det är halt...

Sen är vi nog lite bortskämda med ute-grus banor i Sverige, i england och på irland och vad jag har hört så även i Tyskland så är gräs som gäller ute oftast...

Senast ändrad av en moderator:

Jag älskar att rida på stora gräsbanor :bump: gärna med riktig bank, pulvermanngrav mm :d

Och hala lervälllingsbanor har jag lärt mig att stå ut med, händer ganska ofta när man är ute på fälttävlan att det är lerigt och halt....kräver lite mer av ryttaren bara

Älskar att rida på stora fina välpreparerade gräsbanor. Om det står i proppen att det går på gräs så överväger jag en extra gång om jag ska äka på den tävlingen. Hör mig för hur just den gräsbanan är i skick, om den tål mycket vatten osv.

Tävlar bara på gräs om jag vet hur banan är i förväg, antingen om jag ridit där själv innan eller någon annan jag känner har varit där och tycker banan är bra i underlag.

Kan skilja fruktansvärt mycket på hur en gräsbana är beroende på hur skiktet under gräset är, består det av jord eller mest sand(vattnet rinner då rätt igenom)

Jag tycker om att tävla på gräs! Upplever att de flesta hästar hoppar bättre på gräs (om de inte har varit med om något tråkigt eller så).

Om man är på en "grästävling" och det spöregnar och banan blir dålig, så kan man ju faktiskt stryka sig... Det är ju ingen som tvingar en att gå in och rida:crazy: . OM man inte märker det förrän man är inne på banan kan man ju utgå....

Instämmer med Långnos, brukar också försöka höra mig för innan vad andra tycker om banan innan jag anmäler mig. Ang regn så finns det som sagt vissa gräsbanor som klarar mkt vatten (om det är sand under). Finns inget bättre än att rida på en bra gräsbana. Men å andra sidan finns det knappt något sämre än en dålig gräsbana.

Sorbe skrev:
En fråga, om ryttaren som vann var den ända som gick till omhoppning, varför ens hoppa omhoppningen då? Det blir ju bara omhoppning om det är två ryttare eller fel som är felfria...

Det var bed. 2 faser elr vad d nu heter... flygande omhoppning alltså! :D

Riktig gamle, gode gressbaner (der gresset har røtter langt ned i grunnfjellet) er bare herlig. Underlaget er fast og fint, og de tåler ganske mye regn. Er fasinert av den spesielle lyden som blir når man rir på de banene. (drømmer meg bort...)
Verre er det med altfor nye gressbaner der det er glatt jord bare en centimeter under gresset. Da kan man brodde med nesten hva som heslst uten at det blir bra.

Mmm vad härligt det låter... jag skulle jättegärna vilja hoppa på en gräsbana som var säker... men jag blev lite avskräckt efter att vi halkat runt på den där jag berättade om! :crazy:

Ojdå..! De lät inte kul.. Jag älskar att tävla på gräs.. =P Tyvärr är det ju få ridklubbar som har gräsbana.. Men min ponny gick som bäst på gräs i ösregn.. =P Hehe.. Låter konstigt.. Men hon gick i allmänhet bäst när de regna.. =)

Menar du att A0+A0 inte är vanlig? Det är ju den absolut vanligaste tycker jag iallfall. Massor 1.30 jag rider har den bedömningen. Även 1.35 och 1.40. Eller rider du bara högre än de klasserna? :confused:

Som någon nämde. Irland håller nästan enbart tävlingar på gräs, gärna stora fält som dom bara slår och delar upp på 2-5 banor. Dessutom rider dom mycket jakt där i skog och mark, broddar? Nix pix, inte ser man många hästar som halkar heller...

Visst blir endel gräsbanor väldigt hala när det regnar, men mycket kan man fixa om man kan brodda. Torrt och hårt kräver spetsiga broddar som kommer ner ordentligt i marken, blött gräs kräver längre broddar och gärna en extra bak, be din hovslagare om en extra brodd. Du behöver ju inte skruva i dem förrän lite innan du ska in på banan.

Blött gräs kräver också mer ridning från ryttarens sida då hästen måste vara i god balans.

Jag har själv inte tävlat på gräs, men jag har ridit mycket på gräs, ridit jakt (utan broddar) och även ridit (både hoppat och inte hoppat) på gräsbanor som använts till tävling (både torra och blöta), utan broddar, utan att halka en enda gång, har aldrig sett det som ett problem, men man måste känna efter vart man har underlaget... Du ser på marken var den är extra blöt och känner på hästens steg och språng om det blir halare. Ska kanske tillägga att vi aldrig brydde oss om att brodda när hästarna bara skulle gå en träningsrunda (ca 1,20)...

Tycker det är på gränsen till dumdristighet. Tänk om hästen av någon anledning helt plötsligt halkar till innan eller i landningen efter ett hinder. Hästens självförtroende kan få sig en ordentlig törn + att man själv rider mer försiktigt och mest troligt bara tänker på underlaget,kommer hästen halka i den här svängen osv...

Med tanke på att tiden det tar för att brodda en häst inte är särskilt låg väljer jag att ge både mig själv och hästen bra självöftroende genom att brodda. Då kan både jag och hästen känna oss trygga med underlaget.

Men sen har du helt klart rätt i att man alltid ska lära sig anpassa sin ridning efter vilket underlag som råder.

Jag tror tjejen gjorde allt det på Irland, där bryr man sig inte så mycket om sånt ;) men det brukr ju gå bra för dem ändå :)

hon kollar snarare väldigt mkt på tv (hopptävlingarna) tror jag :)

Jag tycker att gräs är helt ok att tävla på, men jag undviker det gärna om det regnat tidigare på dagen, man kan ju alltid stryka sig :crazy: . Men om det är en 'stor' tävling så skruvar jag ju i gräsbroddar! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30